Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024

Η ΟΛΛΑΝΔΙΑ "ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ" ΣΤΟΝ ΝΕΟΤΑΞΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΖΩΗΣ ΣΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΩΣ...

ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ- ΚΛΟΥΒΙΑ ΤΩΝ 15ΛΕΠΤΩΝ ΤΗΣ ΑΤΖΕΝΤΑΣ 2030 ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ

ΒΙΝΤΕΟ



Πώς είναι η ζωή σε πόλεις 15 λεπτών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί στην Ολλανδία; Πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τη μετατροπή των πόλεών μας σε έξυπνες πόλεις και, ειδικότερα, πώς μπορούμε να την αποτρέψουμε; Ο Ολλανδός ακτιβιστής Maartje van den Berg το συζητά αυτό σε πρόσφατη συνέντευξή του στον UCK.

Την περασμένη εβδομάδα το εναλλακτικό ειδησεογραφικό κανάλι KLA πήρε συνέντευξη από τον Maartje van den Berg για να συζητήσει τις «έξυπνες πόλεις» και τις 15λεπτες πόλεις στην Ολλανδία.

«Αυτές οι λεγόμενες «έξυπνες πόλεις» και οι «πόλεις των 15 λεπτών» μας [στην Ολλανδία] μας πωλούνται ως «πράσινες» και «υγιείς». Και ταυτόχρονα, οι άνθρωποι πρέπει να ζουν στις δικές τους γειτονιές και να είναι ευτυχισμένοι που βρίσκονται σε αυτές, όπου όλα είναι στο δικό τους περιβάλλον και δεν χρειάζεται να βγείτε έξω. 

Και αν χρειάζεστε ένα αυτοκίνητο, επειδή είναι ζώνες χωρίς αυτοκίνητα, και αν πρέπει να βγείτε [από τη γειτονιά σας], καλύτερα να μοιραστείτε ένα αυτοκίνητο με κάποιον άλλο. Έχουν δημιουργήσει κόμβους έξω από τις πόλεις, όπου μπορείτε να μοιραστείτε ένα αυτοκίνητο ή ποδήλατα», είπε.

Αυτό όχι μόνο σχεδιάζεται, εξήγησε, εφαρμόζεται ήδη σε μικρές πόλεις και δήμους σε όλη την Ολλανδία. Και το 2025, σε τρεις μήνες, το Άμστερνταμ πρόκειται να εισαγάγει ζώνες «μηδενικών εκπομπών άνθρακα». 

Όπου «τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά και τα φορτηγά δεν επιτρέπεται να εισέλθουν στις πόλεις μας», δήλωσε ο van den Berg. Ταυτόχρονα, κατασκευάζουν κόμβους όπου τα κοινόχρηστα αυτοκίνητα θα αποθηκεύονται και θα έχουν πρόσβαση.

Πέρυσι δοκιμάστηκε μια ζώνη χωρίς οχήματα στο Άμστερνταμ. Για έξι εβδομάδες, ο κύριος δρόμος στο Άμστερνταμ ήταν αποκλεισμένος με φυσικά εμπόδια για να εμποδίσει τα οχήματα να εισέλθουν ή να βγουν από το Άμστερνταμ. 

«Πολλοί άνθρωποι ενοχλήθηκαν πραγματικά, αλλά και πραγματικά θορυβήθηκαν επειδή τα ασθενοφόρα δεν ήταν σε θέση να περάσουν και συνέβησαν πολλά ατυχήματα», εξήγησε.

Ο δήμος του Άμστερνταμ αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι το πιλοτικό του πρόγραμμα που χρησιμοποίησε φυσικά εμπόδια για να «κάνει το Άμστερνταμ πιο "πράσινο" και "υγιές"» είχε αποτύχει. Έτσι, αντ 'αυτού, ο δήμος αποφάσισε να εισαγάγει την «έξυπνη είσοδο» στο Άμστερνταμ. «Έξυπνη είσοδος» σημαίνει εγκατάσταση «καμερών αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας», δήλωσε ο van den Berg.

«Την 1η Ιανουαρίου 2025, 14 δήμοι θα εισαγάγουν τις ζώνες «μηδενικών εκπομπών άνθρακα» και [οι άνθρωποι] θα λάβουν πρόστιμο εάν εισέλθουν [σε αυτές τις ζώνες] με φορτηγό ντίζελ».

Η αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας ("LPR"), γνωστή και ως αυτόματη αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας (ANPR), είναι μια τεχνολογία επεξεργασίας εικόνας που χρησιμοποιείται για την αναγνώριση των οχημάτων από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους. Με τα χρόνια έχουμε δει συμβούλια και τοπικές κυβερνήσεις σε αρκετές χώρες να εισάγουν ANPR.

Όπως είπε ο van den Berg, «το ίδιο πράγμα συμβαίνει στη Γερμανία με τις πόλεις. Εισάγουν επίσης ζώνες μηδενικών εκπομπών. Και κάνουν το ίδιο στο Βέλγιο και τη Γαλλία, και στην Πορτογαλία και την Ισπανία ... 

Η χρηματοδότηση προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για όλα αυτά τα προγράμματα που ονομάζονται Horizon 2020. … και την Πράσινη Συμφωνία. Όλες οι κυβερνήσεις [της ΕΕ] υπέγραψαν την Πράσινη Συμφωνία [...] Έτσι, όλοι εφαρμόζουν αυτές τις πολιτικές».

Φέτος είδαμε επίσης το Δημοτικό Συμβούλιο της Οξφόρδης να προχωρά με αυτό που αναφέρεται ως «πύλες λεωφορείων». Όπως και στο Άμστερνταμ, η Οξφόρδη είχε επίσης προηγουμένως δοκιμάσει φυσικά εμπόδια για τη δημιουργία γειτονιών χαμηλής κυκλοφορίας ("LTNs") που αντιμετωπίστηκαν με διαμαρτυρίες από τους κατοίκους

Ο δήμαρχος του Λονδίνου Sadiq Khan προσπαθεί εδώ και χρόνια να εφαρμόσει τη δική του εκδοχή των LTNs που ονομάζεται Ultra Low Emission Zone ("ULEZ"), η οποία έχει επίσης συναντήσει αντίσταση. Και η Νήσος του Μαν σχεδιάζει να εγκαταστήσει το ANPR στα σημεία εισόδου και εξόδου.


Την ίδια στιγμή που οι δήμοι ή οι τοπικές κυβερνήσεις εγκαθιστούν κάμερες στην Ολλανδία, αφαιρούν θέσεις στάθμευσης, δήλωσε ο van den Berg. Είναι ήδη δύσκολο να βρεθούν θέσεις στάθμευσης, αλλά «μέχρι το τέλος του 2025, 10.000 θέσεις [στάθμευσης] θα αφαιρεθούν... και δεν εκδίδονται πλέον νέες άδειες στάθμευσης».

Δεν είναι μόνο η οδήγηση ιδιωτικών οχημάτων που προσπαθούν να ελέγξουν, αν όχι να καταργήσουν. Έξυπνοι μετρητές, για παράδειγμα, εγκαθίστανται στα σπίτια των ανθρώπων, είπε.

Ενώ αναπτύσσει διόδια επιτήρησης, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τη μετάβαση από το φυσικό αέριο στην ηλεκτρική ενέργεια, η ολλανδική κυβέρνηση κατασκευάζει επίσης «σπίτια μετασχηματιστών». 

"Τα επόμενα χρόνια, θα εγκατασταθούν 50.000 σπίτια μετασχηματιστών σε κατοικημένες περιοχές", δήλωσε ο van den Berg. «Δεν αρέσει στον κόσμο». Οι μετασχηματιστές ηλεκτρικής ενέργειας είναι θορυβώδεις και εκπέμπουν ηλεκτρομαγνητικά πεδία.

Προηγουμένως, όλα τα σπίτια τροφοδοτούνταν με φυσικό αέριο και η Ολλανδία επηρεάστηκε σημαντικά από την καταστροφή του αγωγού Nord Stream και, όπως και με τη Γερμανία, επηρέασε τον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας. Επιπλέον, ο van den Berg είπε: «Είχαμε μεγάλα πεδία φυσικού αερίου στο βόρειο τμήμα της Ολλανδίας και είπαν ότι επρόκειτο να τα κλείσουν. Και έχουν κλείσει».


Γιατί να το κάνουν αυτό όταν η παροχή φυσικού αερίου ήταν τόσο εμφανώς διαταραγμένη; «Θέλουν να κάνουν αυτή τη μετάβαση, την ενεργειακή μετάβαση, προς την ηλεκτρική ενέργεια», είπε, παρόλο που δεν υπάρχει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για να καλύψει τις ανάγκες της χώρας.

«Γι' αυτό έχουμε... περιοχές χωρίς παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. [ ] Αυτές οι ανεμογεννήτριες δίνουν ηλεκτρική ενέργεια μόνο όταν φυσάει ο άνεμος. Και δεν υπάρχει πάντα ήλιος, πολύ το χειμώνα. Έτσι, [οι «ανανεώσιμες» πηγές ενέργειας όπως η αιολική και η ηλιακή] δεν λειτουργούν και οι άνθρωποι συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο ότι δεν είναι ένα σταθερό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας».

Επειδή η Ολλανδία είναι μια σχετικά μικρή χερσαία περιοχή, οι ανεμογεννήτριες και τα μεγάλα ηλιακά πάρκα βρίσκονται κοντά στα σπίτια των ανθρώπων. «Πολλοί άνθρωποι προειδοποιούν για τους κινδύνους για την υγεία», πρόσθεσε.

Επειδή η Ολλανδία είναι μια σχετικά μικρή έκταση γης, οι ανεμογεννήτριες και τα ηλιακά πάρκα βρίσκονται κοντά στο σημείο όπου βρίσκονται τα σπίτια των ανθρώπων. «Πολλοί άνθρωποι προειδοποιούν για τους κινδύνους για την υγεία», πρόσθεσε.

Σε όλη την Ολλανδία κατασκευάζονται κέντρα δεδομένων, είπε. "Υπάρχει ένα μεγάλο που χτίζεται, ένα μεγάλο κέντρο δεδομένων [για] την Google, στη βόρεια Ολλανδία. Η Google αγόρασε γη για να χτίσει το κέντρο δεδομένων της».


Όχι μόνο η «μετάβαση» στην ηλεκτρική, ψηφιακή και κρατική επιτήρηση είναι ένα εξαιρετικό πλέγμα ελέγχου, αλλά πρέπει να αναρωτηθούμε αν οι οικονομίες καταστρέφονται σκόπιμα. Ο Van den Berg συμφωνεί. «Πρόκειται για την καταστροφή της οικονομίας», είπε. «Αυτό είναι το θέμα της Ατζέντας 2030. Πρόκειται για την καταστροφή της οικονομίας μας».

«Επειδή αυτές οι «μεταβάσεις», όπως η ψηφιακή μετάβαση, η ενεργειακή μετάβαση, οι έξυπνες πόλεις, δεν λειτουργούν. Και έχει σκοπό να ναυαγήσει επειδή αυτή είναι η Ατζέντα 2030 και η Μεγάλη Επαναφορά».

Υπάρχει ένα σχέδιο ή χάρτης πορείας της ολλανδικής κυβέρνησης που ονομάζεται «Εθνική στρατηγική για τον χωροταξικό σχεδιασμό και το περιβάλλον». Επί του παρόντος, πρόκειται για σχέδιο έκθεσης. «Γράφτηκε το 2021 κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού [covid]», δήλωσε ο van den Berg.


Η έκθεση αναφέρει ότι «η Ολλανδία πρόκειται να αντιμετωπίσει επείγουσες κοινωνικές προκλήσεις όπως η υπερθέρμανση του κλίματος και η κλιματική αλλαγή και πρέπει να πάμε στην ψηφιακή συνδεσιμότητα και προσβασιμότητα για όλους και στη στέγαση, κάτι που είναι ένα πραγματικά μεγάλο πρόβλημα για την Ολλανδία. Και βλέπετε ότι η κυβέρνησή μας [και] οι δήμοι μας εφαρμόζουν αυτό το νέο στρατηγικό σχέδιο», είπε.

«Και εδώ βρίσκεται μία από τις ελπίδες μας», είπε.

Εξήγησε: «Κάθε τοπική αυτοδιοίκηση ή δήμος έπρεπε να γράψει τη δική του στρατηγική για τον χωροταξικό σχεδιασμό και το περιβάλλον. Όλες αυτές οι μεταβάσεις και η Ατζέντα 2030 περιλαμβάνονται σε αυτές τις νέες στρατηγικές. 

Και έτσι, οι άνθρωποι μπορούν να πάνε στο Δημαρχείο τους, μαζί με τοπικά κόμματα που εξυπηρετούν τα συμφέροντά μας, και μπορούν να μιλήσουν στο Δημαρχείο και να πουν, «Ακούστε, δεν το θέλουμε [ ] ηλιακούς συλλέκτες στους δρόμους μας, δεν θέλουμε σπίτια μετασχηματιστών» και οι άνθρωποι το κάνουν πραγματικά. Θα πάνε στα Δημαρχεία τους».

Υπάρχει επίσης ένα σημαντικό κίνημα πολιτών για τη χρήση μετρητών. Ο Van den Berg εξήγησε: «Πάντα λέμε: "Μην αγοράζετε το φαγητό και το ποτό σας σε ένα σούπερ μάρκετ, πληρώστε μόνο μετρητά και αν δεν μπορείτε να πληρώσετε μετρητά - φύγετε". Και πείτε στους ανθρώπους: "Παρακαλώ τα μετρητά είναι επίσης ένας πολύτιμος τρόπος πληρωμής και θα πρέπει να το επιτρέψετε και δεν θα επιστρέψουμε"».

«Και λειτουργεί πραγματικά, επειδή πολλά μέρη επιτρέπουν στους ανθρώπους να πληρώνουν με μετρητά όλο και περισσότερο».

Εκτός από την ανάγνωση της στρατηγικής της τοπικής αυτοδιοίκησης για τον ειδικό σχεδιασμό και το περιβάλλον, ο van den Berg συνιστά στους ανθρώπους να διαβάσουν το βιβλίο του Jacob Nordangård «Rockefeller: Ελέγχοντας το παιχνίδι» και το βιβλίο του Kees Van Der Pijl «Pandemie van de angst: Opstap naar een totalitaire maatschappij?» («Pandemic of Fear: A Step Towards a Totalitarian Society?»), το οποίο έχει μεταφραστεί στα αγγλικά. 

Δυστυχώς, δεν μπορέσαμε να βρούμε πού μπορεί να αγοραστεί η αγγλική μετάφραση στο διαδίκτυο.


1 σχόλιο: