Τρίτη, 22 Οκτωβρίου 2019

ΠΑΛΑΙΑ Η ΛΥΚΟΦΙΛΙΑ ΤΩΝ ΧΑΖΑΡΙΚΩΝ ΣΙΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΣΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ


Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΣΕ ΘΑΝΑΣΙΜΟ ΕΝΑΓΚΑΛΙΣΜΟ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ...




Γράφει ο Δρ. Σωτήρης Ν. Καμενόπουλος

Η Μικρά Ασία, ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης-Βερολίνου
και οι ομοιότητες με τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο.

Στις κρίσιμες στιγμές που διέρχεται η χώρα μας, στιγμές οι οποίες ίσως συμβαίνουν μία φορά στα 100 χρόνια, καλό είναι να θυμηθούμε ορισμένα γεγονότα.

Γεγονότα τα οποία συνέβησαν πολύ παλιά, αλλά ίσως προσομοιάζουν με τις σύγχρονες συνθήκες.

Αφορμή για το παρόν άρθρο στάθηκε ένα ιστορικό βιβλίο της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια.

Το βιβλίο έχει τίτλο «The War and the Baghdad Railway:
the story of Asia Minor and its relation to the present conflict».

Το βιβλίο δημοσιεύθηκε το 1917 από τον Morris Jastrow,
καθηγητή του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια.

Το βιβλίο δημοσιεύθηκε εν μέσω του Α’ παγκόσμιου πολέμου
και γι’αυτό ο συγγραφέας του αναφέρεται στην «παρούσα σύγκρουση».

Με λίγα λόγια για την εποχή του το βιβλίο του Jastrow
ήταν απολύτως επίκαιρο.

Το βιβλίο ακόμη και σήμερα θεωρείται
ως ένα από τα πιο σημαντικά γραπτά κείμενα-ντοκουμέντα
για την ιστορία του Α’ παγκόσμιου πολέμου.

Το βιβλίο αναφέρεται στο σιδηρόδρομο που συνέδεε Βαγδάτη με Βερολίνο μέσω της Κωνσταντινούπολης και της Μικράς Ασίας.

Ο σιδηρόδρομος ήταν Γερμανικής έμπνευσης καθώς με αυτόν τον τρόπο οι Γερμανοί θα αποκτούσαν πρόσβαση στις πλουτοπαραγωγικές πηγές της περιοχής από Ινδία μέχρι Βερολίνο.

Μη ξεχνάμε σε ποια περίοδο οι Γερμανοί κατασκεύασαν τον σιδηρόδρομο. 

Λίγο καιρό πριν οι Βρετανοί είχαν ανακαλύψει
πλούσια κοιτάσματα πετρελαίου στην τότε περιοχή της Μεσοποταμίας και ίδρυσαν την Anglo Persian Oil Company (μετέπειτα BP) με παρότρυνση-στήριξη του Ουίνστον Τσόρτσιλ
ο οποίος ήταν ο τότε υπουργός ναυτικών του Ηνωμένου Βασιλείου.

Ο Τσόρτσιλ ήθελε να αλλάξει την κίνηση των πλοίων του Η.Β.
από το κάρβουνο σε πετρέλαιο. Με αυτόν τον τρόπο το Ηνωμένο Βασίλειο θα κυριαρχούσε στις θάλασσες.Όπως γνωρίζουμε, όποιος κυριαρχεί στις θάλασσες, κυριαρχεί στον κόσμο

Ένα χρόνο πριν δημοσιευθεί το βιβλίο του Jastrow είχε πραγματοποιηθεί η μυστική συμφωνία Sykes-Picot για τον έλεγχο της ίδιας ακριβώς περιοχής και των πετρελαίων της.

Υπουργός εξωτερικών την ίδια περίοδο ήταν ο Balfour, γνωστός μετέπειτα από τη Διακήρυξη Balfour με την οποία ιδρύθηκε το Κράτος του Ισραήλ την ίδια ακριβώς χρονιά που δημοσιεύθηκε το βιβλίο του Jastrow.

Η κατασκευή του σιδηρόδρομου Βαγδάτης-Βερολίνου ξεκίνησε το 1889 και ολοκληρώθηκε το 1893. Χρηματοδότης του σιδηρόδρομου ήταν ο Dr. Georg von Siemens.

Ο Dr. Siemens ήταν ο διευθυντής της Deutsche Bank και πρόεδρος της εταιρείας του σιδηρόδρομου Βαγδάτης-Βερολίνου.

Η εταιρεία είχε τίτλο: «La Societe Imperiale Ottomane du Chemin de Fer de Bagdad» (Anatolian Rail-way Company).

Η κατασκευή του σιδηρόδρομου θα μετέτρεπε τη Γερμανική βιομηχανία σε κυρίαρχο του κόσμου...

Ο γερμανοσπουδαγμένος αμερικανός καθηγητής Jastrow θεωρούσε το 1917 τη Μικρά Ασία ως την περιοχή-κλειδί για τον έλεγχο ολόκληρης της περιοχής από Βερολίνο μέχρι Ινδίες, τον Περσικό κόλπο αλλά και της Μεσογείου μαζί με Β. Αφρική.

Ο εν λόγω σιδηρόδρομος που κατασκευάσθηκε από Γερμανούς μηχανικούς, συνετέλεσε στην ήττα της Ελλάδας το 1922
καθώς οι Οθωμανοί μπορούσαν και μετέφεραν με ευκολία πολεμοφόδια από το εσωτερικό της αυτοκρατορίας προς το μέτωπο.

Ο Jastrow ανέφερε ακόμη κάτι ενδιαφέρον στο βιβλίο του:
Με το πέρας των γεωπολιτικών ανακατατάξεων του Α΄ παγκόσμιου πολέμου, ΟΛΑ τα νησιά του Αιγαίου θα επανέλθουν στην Ελλάδα
καθώς της ανήκουν“...Greece will obtain possession of all the islands in the archipelago,
which by natural conditions belong to her...”

Οι Βρετανοί, οι Ρώσοι και οι Γάλλοι αντιστάθηκαν σθεναρώς
στη διατήρηση του εν λόγω σιδηρόδρομου καθώς διέβλεπαν ότι με αυτόν τον τρόπο η Γερμανία θα ήλεγχε ολόκληρη την περιοχή από το Βερολίνο μέχρι τις Ινδίες και τον Περσικό κόλπο, αλλά και νότια, τη Μεσόγειο ολόκληρη συμπεριλαμβανομένης της Αιγύπτου.

Ο Jastrow υποστήριζε ότι ο εν λόγω σιδηρόδρομος ήταν η γενεσιουργός αιτία του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου. Το ίδιο ακριβώς υποστήριξε αρκετά χρόνια μετά (1958) ακόμη ένας ερευνητής: ο Arthur Maloney.

O Maloney έγραψε μία έρευνα για λογαριασμό
του «Center for Naval Analyses» της Virginia
και του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

Η έρευνα αναδημοσιεύθηκε το 1984. Τίτλος της έρευνας ήταν:
«The Berlin-Baghdad railway as a cause of World War I».

Ο Morey θεωρούσε επίσης ότι γενεσιουργός αιτία του Α’ Π,Π.
ήταν αποκλειστικά και μόνο ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης-Βερολίνου
και όχι η δολοφονία του Αρχιδούκα Φερδινάνδου στο Σεράγεβο.

Η δολοφονία του Αρχιδούκα Φερδινάνδου ήταν η αφορμή και όχι η αιτία δημιουργίας του Α’ παγκόσμιου πολέμου.

Η γιγάντωση της γερμανικής βιομηχανίας η οποία θα πραγματοποιούταν μέσω του έλεγχου της Μικράς Ασίας και του “γερμανικού” σιδηρόδρομου Βαγδάτης-Βερολίνου ήταν η γενεσιουργός αιτία του Α’ παγκόσμιου πολέμου.

Σύμφωνα με τον Morey η διπλωματία δεν σχετιζόταν καθόλου
με τις αιτίες του Α’ παγκόσμιου πολέμου.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «...diplomacy has nothing to do with this. Diplomacy does not create a Krupp or an I.G Farben,
but Krupp or a Farben gives a new edge to diplomacy…»

Επίσης o Morey ανέφερεότι μπορεί οι παίκτες να είχαν αλλάξει στην περιοχή (το 1958)αλλά η γεωπολιτική διαδικασία στην περιοχή δεν άλλαξε (εξαιτίας των πλουτοπαραγωγικών πηγών της περιοχής).

Ας κλείσουμε με τούτες τις σκέψεις:

- Οι γεωπολιτικές συνθήκες που τείνουν να διαμορφωθούν σήμερα στην περιοχή μας προσομοιάζουν με τις αντίστοιχες συνθήκες των Βαλκανικών πολέμων, καθώς και του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου.

- Αυτοί οι πόλεμοι σχετίζονταν μεν με τον έλεγχο περιοχών, αλλά πιο πολύ σχετίζονταν με τον έλεγχο πλουτοπαραγωγικών πηγών.

- Αντίστοιχες πλουτοπαραγωγικές πηγές σήμερα είναι οι υδρογονάνθρακες.

- Αντίστοιχα projects με το σιδηρόδρομο Βαγδάτης-Βερολίνου  σήμερα είναι ο «Δρόμος του Μεταξιού» (One Belt, One Road) τον οποίο θέλει να κατασκευάσει η Κίνα, αλλά και ο αγωγός East Med τον οποίο πολεμούν σφόδρα η Ρωσία, η Τουρκία, και ίσως ορισμένα λόμπι της Γερμανίας καθώς γνωρίζουν ότι ο αγωγός East Med θα σημάνει το τέλος του φυσικού τους και μοναδικού τους συμμάχου: της Τουρκίας. Άραγε, αν ζούσε σήμερα ο Dr. Siemens, θα πολεμούσε με νύχια και με δόντια τον αγωγό EastMed;

- Η Τουρκία για να αντέξει ως ενιαία χώρα, συγκροτημένη σε κράτος, πρέπει να αποκτήσει οπωσδήποτε πρόσβαση σε ενεργειακούς πόρους. Ειδάλλως δεν θα μπορέσει να ταΐσει και ζεστάνει τα 100 περίπου εκατομμύρια πληθυσμού της το έτος 2050. Αν δεν αποκτήσει πρόσβαση σε ενέργεια, η Τουρκία θα καταρρεύσει. Θα διαλυθεί.

- Η Τουρκία συμπεριφέρεται στη Μεσόγειοόπως συμπεριφέρεται η Κίνα στη νότια Σινική θάλασσα. Ακόμη περισσότερο, η Τουρκία επιθυμεί να μετατρέψει τη Μεσόγειο σε κλειστή νεο-οθωμανική λίμνη.

Θα επιτραπεί αυτό από τους υπόλοιπους παίκτες της περιοχής;

Δρ. Σωτήρης Ν. Καμενόπουλος


ΥΓ: 
Τα ίδια θέματα θίγει και ο Sean McMeekin
στο εξαιρετικό «The Berlin-Bagdad Express» (Penguin, 2011).

Ο συγγραφέας αφηγείται την προσπάθεια της αυτοκρατορικής Γερμανίας να μπλοκάρει τη βρετανική κυριαρχία στήνοντας ένα ασύλληπτο δίκτυο στρατιωτών, πρακτόρων, κατασκόπων, ακόμα και αρχαιολόγων, από την Τρίπολη της Λιβύης μέχρι την Περσία και το Αφγανιστάν.

Εν πολλοίς, οι Γερμανοί στόχευαν στις τότε αποικίες της Βρετανίας. Το σκεπτικό των Γερμανών ήταν οι άνθρωποι τους στις περιοχές αυτές να αποσπάσουν την υποστήριξη των τοπικών μουσουλμανικών πληθυσμών και την ίδια στιγμή να τους στρέψουν ενάντια στους Βρετανούς.

Παράλληλα, οι Γερμανοί προσπάθησαν να θέσουν σε εφαρμογή
ένα επίσης ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο: την σιδηροδρομική γραμμή Βερολίνου - Βαγδάτης, προεκτείνοντας τη γραμμή Κωνσταντινούπολης - Βαγδάτης, κάτι που, όπως σχεδίαζαν,
θα έπαιζε ρόλο-κλειδί στην έκβαση ακόμα και του πολέμου.

Είναι γνωστό ότι τότε η καταρρέουσα Οθωμανική Αυτοκρατορία
είχε από τότε δεθεί στο «άρμα» της Γερμανίας, σε ένα εναγκαλισμό που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας. 

Γερμανοί αξιωματικοί βοήθησαν στον εκσυγχρονισμό του τουρκικού στρατού (πολλοί έγιναν μάρτυρες της αρμενικής γενοκτονίας, το 1915-17), συνεπώς, ήταν ένα σχέδιο που είχε λογική.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου