ΕΣΥ ΚΑΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙΣ, ΚΑΜΕ ΟΤΙ ΜΠΟΡΕΙΣ, ΧΩΡΙΣ Ν' ΑΓΧΩΝΕΣΑΙ, ΧΩΡΙΣ Ν' ΑΓΩΝΙΑΣ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΑΛΑΙΠΩΡΕΙΣΑ
Του Μητροπολίτη Λεμεσού Γέροντα Αθανασίου
Να σας πω ένα-δυο περιστατικά για να μη σας πολυκουράζω κιόλας με θεωρίες• για να δείτε πώς οι απλοί άνθρωποι βιώνουν στην καθημερινότητά τους αυτή την εμπιστοσύνη στα χέρια του Θεού.
Όταν ήμουν στο Άγιον Όρος κάναμε ένα διάστημα στην Καψάλα, στην έρημο της Καψάλας -είναι περιοχή μεταξύ Καρυών Παντοκράτορος και Σταυρονικήτα• μια αγιασμένη περιοχή, έρημος, πανέμορφη, τότε στην εποχή μου ακόμα πιο γραφική, χωρίς δρόμους, χωρίς τίποτα. Γεμάτη γεροντάκια, ερημίτες.
Ήμασταν εκεί πάμφτωχοι, δεν μας ήξερε κανένας, ούτε κι εμείς ξέραμε κανένα.
Αφού να σκεφτείτε μια φορά πήγα στη Δάφνη να πάρω κάποια γράμματα κι ήρθε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας της Ελλάδος, κι είδαμε αστυνομίες, στρατό και μου λέει ένα γεροντάκι «πήγαινε, διάκο, ρώτα γιατί είναι αυτή όλη η αστυνομία εδώ». Λέω, «να πάω».
Πάω και λέω «γιατί είναι η αστυνομία εδώ;» Λέει «θα ‘ρθει ο Σαρτζετάκης». Λέω, «ποιος είν’ αυτός;»! Λέω, «παππού, παππούλη, θα ‘ρθει ο Σαρτζετάκης!». «Ποιος είν’ αυτός;» μου λέει. Λέω, «πού ξέρω κι εγώ;». Μου λέει, «πήγαινε ξαναρώτα».
Πάω να ξαναρωτήσω τον αστυνομικό, μόνο που δεν με συνέλαβε! Λέω, «συγγνώμη, ποιος είναι ο Σαρτζετάκης;». Μου λέει, «τρελός είσαι;». Τίποτα, ιδέα δεν είχαμε!
Τέλος πάντων, κατά διαστήματα, όταν είχαμε κάποια πράγματα στον κήπο μας, λαχανικά ή κάποια άλλα τρόφιμα, ο γέροντας ετοίμαζε κάποιες σακουλίτσες με διάφορα πράγματα και τα παίρναμε στα γεροντάκια.
Ένα γεροντάκι απέναντί μου, μέσα σε μια χαράδρα, μέσα σε μια καλύβα, μόνος του, ο Σέργιος, τον έβλεπα κάθε βράδυ από το κελί μου που άναβε το καντηλάκι του με το καντηλοκέρι τη νύχτα, θεοσκότεινα, αλλά φαινόταν το κερί του, πήγα να του πάρω τρόφιμα.
Μόνος του, γεροντάκι, πανέρημος ο τόπος, το καλύβι του μισογκρεμισμένο, πήγα να του πάρω τρόφιμα. Του λέω, «γέροντα, μ’ έστειλε ο γέροντας ο δικός μου να σου φέρω αυτά τα πράγματα».
Ήταν μια σακούλα με πολλά πράγματα. «Αχ, ευχαριστώ πάρα πολύ»! Λέει, «να πάρω ό,τι μου χρειάζεται…». Επήρε λίγο ψωμί, ένα μαρούλι, δυο-τρία πράματα, μου λέει, «φτάνουν αυτά για σήμερα»!
Του λέω, «πάρε και τα υπόλοιπα. Για σένα τα’ φερα!». «Όχι, δεν τα θέλω, δεν μου χρειάζονται! Φτάνουν αυτά για σήμερα!» Του λέω, «πάρε να’ χεις και για αύριο»!
Μου λέει, «αύριο έχει ο Θεός!» Λέω, «πάρε γέροντα, έχει ο Θεός, αλλά αφού ο Θεός σού τα’ στειλε!»«Ναι», λέει, «αλλά ο Θεός είπε τον άρτον ημών τον επιούσιον• δεν είπε και τον αυριανόν! Μου φτάνει ο σημερινός άρτος. Αύριο έχει ο Θεός».
Του λέω, «πόσα χρόνια έχεις εδώ;» Μου λέει, «πενήντα έξι». Πενήντα έξι (56) χρόνια ζούσε σ’ αυτό το καλυβάκι, έχοντας μόνο τον άρτον τον επιούσιον. Κι ο Θεός είχε γι’ αυτόν πάντοτε τον αυριανόν άρτον!
Ουδέποτε αισθάνθηκε ο άνθρωπος αυτός αυτή την αγωνία. Μα τι μου λες τώρα, μέσα σ’ αυτή την έρημο, πώς θα βρεθεί ο αυριανός άρτος; Καμιά μέριμνα περί τούτου!
Μια άλλη φορά στα Καρούλια, πήγα να επισκεφθώ εκεί τους πατέρες, όταν ήμασταν στη Νέα Σκήτη, είχε ένα Σέρβο, παπα-Στέφανο, ο οποίος έμενε στα Καρούλια.
Του λέω, «γέροντα, δεν φοβήθηκες να’ ρθεις εδώ, μέσα σ’ αυτά τα σπήλαια που κατεβαίνεις με αλυσίδες»; Μου λέει, «φοβήθηκα πάρα πολύ! Και την πρώτη μέρα που ήρθα είπα «τι έκανα κι ήρθα εδώ»!
Όταν κατέβηκα εκείνο τον κατήφορο όλο κι εκείνους τους γκρεμούς όλους κι είχα μαζί μου ένα ψωμί και μια σακουλίτσα με ελιές, είπα «εντάξει, θα φάω το ψωμί σήμερα κι αύριο και μεθαύριο. Μετά;». Και μ’ έπιασε μεγάλη δειλία όταν είδα ότι δεν είχα τίποτε γύρω μου!
Κατακόρυφα κάτω η θάλασσα κι εγώ μόνος μου εδώ!»
«Κι έχω, μου λέει, εικοσιπέντε χρόνια που με δώ στην έρημο κι ο Θεός δεν με άφησε ποτέ! Και έχω ακόμα από το ψωμί εκείνο! Το φυλάω! Όχι μόνο δεν πρόλαβα να το φάω, έμεινε εκεί και δεν χάλασε κιόλας».
Βλέπει κανείς πώς ο Θεός προνοεί τον ταπεινό άνθρωπο, ο οποίος έμαθε αυτό το μεγάλο πράγμα, να τ’ αφήνει στα χέρια του Θεού• όλα!
Αλλά έμαθε ότι όποιος τ’ αφήνει στα χέρια του Θεού, ο Θεός δεν μένει αδρανής, ο Θεός αναλαμβάνει την ευθύνη πλέον. Και τα έργα του Θεού είναι πολύ σημαντικότερα και πολύ σπουδαιότερα από τα δικά μας έργα.
Εσύ κάμε αυτό που μπορείς• κάμε ό,τι μπορείς, χωρίς ν’ αγχώνεσαι, χωρίς ν’ αγωνιάς, χωρίς να ταλαιπωρείσαι. Αφού κάνεις αυτό που μπορείς και η συνείδησή σου σού καταμαρτυρεί ότι «έκανα ότι μπορούσα, μέχρις εδώ!
Από ‘δώ και κάτω δεν μπορώ να κάνω τίποτα!» Τότε παραδίδεις το θέμα, το πρόβλημα, το παιδί σου, την υγεία σου, τα οικονομικά σου, ό,τι έχεις που σε βαραίνει το παραδίδεις στα χέρια του Θεού. Και τότε πράγματι, εκεί ο Θεός εμφανίζεται!
Κι αν ακόμα αργήσουν να γίνουν τα πράγματα, όπως πιθανόν πρέπει να γίνουν, κι αν ακόμα φανεί ότι ο Θεός σιωπά και δεν ενεργεί και παραμείνει ο άνθρωπος μέσα στην εμπιστοσύνη του Θεού, τότε ο Θεός αποκαλύπτει πράγματι με θαυμαστό τρόπο τον εαυτό Του.
Κανένας, λέγει η Γραφή, κανένας δεν ήλπισε επί Κύριον και καταισχύνθηκε. Λέει ο Δαβίδ ένα ωραίο λόγο: «Εμβλέψετε, κοιτάξετε στις αρχαίες γενεές, βρέστε μου ένα άνθρωπο ο οποίος ήλπισε επί Κύριον και εντράπηκε.
Ένας άνθρωπος να βρεθεί που να πει ότι εγώ, είχα την ελπίδα μου στον Χριστό κι ο Χριστός δεν ανταποκρίθηκε. Δεν με βοήθησε. Μ’ εγκατέλειψε!» Κανένας!
Βέβαια θα μου πεις ότι μπορεί να μην έγινε αυτό που ήθελα, μπορεί να μην έγινε αυτό που εγώ ζητούσα… Εάν όμως έχεις εμπιστοσύνη στον Θεό, θα δεις πως τελικά αυτό που έγινε, αυτό ήταν το καλύτερο.
ΜΑΣ ΤΟ ΕΣΤΕΙΛΕ Ο ΗΛΙΑΣ ΣΚΟΥΝΤΡΙΑΝΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ ΟΤΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕ ΔΙΕΠΕΤΑΙ ΑΠΟ ΕΜΠΑΘΕΙΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, ΑΛΛΑ ΕΧΕΙ ΩΦΕΛΗΘΕΙ ΤΑ ΜΕΓΙΣΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΙΗΓΗΣΗ ΤΟΥ
Νά μή διαλέγετε ἀρνητικούς τρόπους γιά τή διόρθωσή σας. Δέν χρειάζεται οὔτε τόν διάβολο νά φοβάσθε, οὔτε τήν κόλαση, οὔτε τίποτα. Δημιουργοῦν ἀντίδραση. Ἔχω κι ἐγώ μία μικρή πείρα σ’ αὐτά. Ὁ σκοπός δέν εἶναι νά κάθεσθε, νά πλήττετε καί νά σφίγγεσθε, γιά νά βελτιωθεῖτε. Ὁ σκοπός εἶναι νά ζεῖτε, νά μελετᾶτε, νά προσεύχεσθε, νά προχωρᾶτε στήν ἀγάπη, στήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, στήν ἀγάπη τῆς Ἐκκλησίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης ο διορατικός και θαυματουργός
Αυτά αφορούν την ζωή του προσώπου ως αναφορά τα δικαιώματα, υπάρχουν και οι υποχρεώσεις απέναντι στον Θεό, για να λαμβάνεις τα δικαιώματα Του πρεπει και να είσαι εντάξει και στις "υποχρεώσεις" απέναντι Του. Αυτές είναι η αγάπη προς Αυτόν πάνω από όλα και η ομολογία Του μπροστά σε κάθε περίσταση, περισσότερο και οπωσδήποτε όταν Αυτός θίγεται και προσβάλεται από τους κοσμικούς. Να κάνεις δηλαδή ότι έκανε κάθε χριστιανός άγιος, μαρτυρας, ομολογητής. Οπότε καλά θα κάνει ο πατήρ Αθανάσιος να σπεύσει και να υπερασπιστεί την πίστη Του γιατι αυτό απαιτείται στην σημερινή περίσταση και ας αφήσει την "υψηλή θεωρία "για αυτους που Τον ομολογούν, εννοώ αυτοί που ομολογούν αυτοί και μπορούν πλέον να κηρύττουν. Οι "σιωπιστές" έχουν αυτοκαταργηθεί εκ των πραγμάτων, άλλωστε αφού σιωπούν στο μείζον ας σιωπούν γενικώς.
ΑπάντησηΔιαγραφήρε Αργύρη τώρα κατηγοράς και τον Μητροπολίτη Αθανάσιο;;; σε πείραξαν αυτά που είπε; Είσαι για λύπηση ρε φίλε, όπως λέει και το τραγούδι….. ‘’Όταν παίρνεις φόρα, φόρα κατηφόρα κι ο Θεός ο ίδιος δε σε σταματά……. ‘’ είσαι πολύ μικρό ανθρωπάκι για να κατηγοράς τον Μ. Αθανάσιο
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ’ εσένα μιλάω Αργύρη που με κυνήγησες, με χλεύασες, με χτύπησες, με ποδοπάτησες.
Σε εσένα μιλάω, μικρέ ανθρωπάκι που μόλις έγραφα κάτι, τα μάτια σου σκοτείνιαζαν, το χαμόγελο σου χαμόγελο εκδίκησης. ( πρέπει όμως να παραδεχτώ ότι πάντα το έκανες ‘’χριστιανικά’’ και με ‘’αγάπη’’)
Σε εσένα μιλάω, Αργύρη, μικρό ανθρωπάκι που με έφτυσες και με ποδοπάτησες….. επειδή είπα την άποψη μου…..
Σε εσένα μιλάω Που ανατρίχιασες και έφριξες όταν έγραψα ότι η Παναγία είναι Ελληνίδα…..
Τώρα όμως έρχεται η ώρα να πληρώσεις!! Και θα πληρώσεις……. είμαστε πολλοί, Αργυρη….Και έρχονται χιλιάδες , σαν και μένα !!!!!!!!!! ΞΥΠΝΑ ΑΡΓΥΡΗ, ΞΥΠΝΑ…..
ΖΕΙ ΚΥΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΣ ΤΩΝ ΔΥΝΆΜΕΩΝ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘΑΥΜΑΣΤΟΣ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΘΑΥΜΑΣΤΆ ΚΑΙ ΤΑ ΈΡΓΑ ΤΟΥ.
Για να τηρησεις στο ακέραιο τις υποχρεωσεις απέναντι στο Θεο εχεις πρωτα την υποχρέωση να ξεβρωμισης πρωτα τον ίδιο τον εαυτό σου. Αν δεν το κανεις αυτό ποτε δεν θα τηρησεις σωστα τις υποχρεωσεις απέναντι στον τριαδικό θεο. Αν νομίζετε κάποιοι οτι κοινώνοντας σωμα και αίμα χριστου καθαριζετε ώστε να κάνετε παλι τα ίδια σφάλματα είστε γελασμενοι. Σήμερα αυτό κανει η πλειοψηφία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλέ Γεωκων. Έχει αποδειχθεί ιστορικα τι ηταν η βηθλεεμ, η Ναζαρέτ, η γαλιλαία, η Καπερναούμ, η Σαμάρεια κλπ. Σχεδόν όλοι οι μαθητές του Ιησού είχαν ελληνικά ονόματα. Το ίδιο και η Παναγία. Τον Χριστό τον ονόμασαν Εμμανουήλ και γεννήθηκε στην Βηθλεέμ. Τώρα αν κάποιοι θέλουν να πιστεύουν οτι είναι εβραίος είναι δικαίωμα τους. Εγώ πιστεύω αυτό που είπε ο Χριστός "ερευνατε τας γραφάς". Γιατί όσο και να παραποιηθηκε η αγια γραφη έχει συμπληρωθεί με τέτοιο τροπο απο τον Ιησού που παντα η αλήθεια θα βγαίνει στο φως.
ΑπάντησηΔιαγραφή