Παρασκευή 26 Μαρτίου 2021

ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΑΦΑΝΕΙΣ ΗΡΩΪΔΕΣ


«Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821»




Ελληνίδα Μάνα με το νεκρό παιδί της, Αγνώστου, Γαλλικής σχολής, Α' μισό 19ου

Αιώνα, Λάδι σε μουσαμά, 83 X 100 εκ., Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη

O πόνος, τα βάσανα, ο ηρωισμός και η προσφορά των γυναικών στον αγώνα αναδύονται στην έκθεση «Η Γυναίκα στην Επανάσταση του 1821» που φιλοξενεί το Ίδρυμα Θεοχαράκη από τις 23 Μαρτίου.

Το φιλελληνικό πνεύμα και η έντονη γυναικεία παρουσία στα χρόνια της Επανάστασης, καθώς και στην πρώτη περίοδο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους προσεγγίζονται στην έκθεση μέσα από 80 επιλεγμένα έργα ζωγραφικής, πορσελάνινων αντικειμένων και ρολογιών του 19ου αιώνα που προέρχονται από την περίφημη συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη -ένα μεγάλο μέρος της, με τίτλο «Καλλιτεχνικές εκδοχές του Φιλελληνισμού»,
 είχε παρουσιαστεί το 2015 στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.



Έλληνας Αγωνιστής θρηνεί τη νεκρή γυναίκα και το παιδί του, Αγνώστου, Γαλλικής σχολής, γύρω στο 1830, Λάδι σε μουσαμά, 33 X 25 εκ., Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη

Η επιμελήτρια της έκθεσης, δρ. Ιστορίας της Τέχνης Φανή Μαρία Τσιγκάκου, επισημαίνει μεταξύ των άλλων: «Τα φιλελληνικά έργα που επιλέξαμε για την έκθεση είναι εμπνευσμένα αποκλειστικά από τις Ελληνίδες που έδρασαν κατά την κρίσιμη αυτή περίοδο της Νεοελληνικής ιστορίας.





Σκλαβοπάζαρο, 1836, V. Delacroix, Λάδι σε μουσαμά, 61 X 51 εκ., Ενυπόγραφο, κάτω δεξιά: "V. Delacroix, 1836", Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη.




 Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, οι γυναίκες διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο εμψυχώνοντας τους άνδρες, παίρνοντας μέρος στις μάχες, ενώ εμφύσησαν στα παιδιά τους την αγάπη για την πατρίδα και το αγωνιστικό πνεύμα απέναντι στον κατακτητή.



Ελληνίδα που παίζει λαγούτο, 1847 Charlemagne- Oscar Guet (1801-1871), Λάδι σε μουσαμά, 120 X 94 εκ., Ενυπόγραφο, κάτω αριστερά: "Guet 1847", Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη

Οι δραματικές λεπτομέρειες στον ευρωπαϊκό τύπο για τις κακουχίες των γυναικόπαιδων, για τις αρπαγές και για την τύχη των αιχμαλώτων γυναικών προκαλούσαν δάκρυα στους αγωνιστές. 


Στο έργο με τον τίτλο “Ελληνίδες στο σκλαβοπάζαρο”, του Stanislas-Henri-Benoit Darondeau, αποτυπώνονται με συγκλονιστική αμεσότητα ο εξευτελισμός και η απόγνωση της κοπέλας στα χέρια του τρομαχτικού δουλέμπορου. 

Τη βίαιη αρπαγή μιας Ελληνίδας αναπαριστά η ελαιογραφία της Γαλλίδας Louise Vallot. Την ίδια θεματική αποτυπώνουν αρκετά αντικείμενα, όπως για παράδειγμα ρολόγια, πιάτα, βάζα κ.ά.



Νεαρή Ελληνίδα με Βεντάλια, Αγνώστου, Γαλλικής σχολής, μέσα 19ου αιώνα, Λάδι σε μουσαμά, 66 X 52 εκ., Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη.




Μετά το τέλος του επαναστατικού αγώνα και τη δημιουργία του νέου ελληνικού κράτους εξακολουθούν να εμφανίζονται “Ελληνίδες” στις ευρωπαϊκές αίθουσες εκθέσεων, αλλά δίχως την παραμικρή νύξη στις τραγικές στιγμές που βίωσαν. 

Οι μετα-επαναστατικές “Ελληνοπούλες” είναι ανέμελες και ποζάρουν με χάρη και ευγένεια, ντυμένες με περίτεχνες ενδυμασίες και πλούσια κοσμήματα, σε ελαιογραφίες και διάφορα αντικείμενα. 

Επισημαίνουμε ότι, προς τα μέσα του αιώνα, όταν -στο πλαίσιο του ευρέως διαδεδομένου “Ανατολισμού” Orientalisme - το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών θα στραφεί προς μια εικονογραφία περισσότερο εξωτική, οι “Ελληνοπούλες” αναπαριστάνονται με προκλητικά, αιθέρια ενδύματα, όπως η αυτάρεσκη Ελληνίδα που παίζει λαγούτο, του Charlemagne-Oscar Guet.



Επιτραπέζιο ρολόι από επιχρυσωμένο μπρούντζο, 49 X 31 εκ., Η ολόγλυφη διακόσμηση αναπαριστάνει την Μπουμπουλίνα, Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη.



Μια Ελληνοπούλα σε ιδιαίτερα αισθησιακή πόζα βλέπουμε σε ελαιογραφία του Giacomo Marastoni, ενώ οι Ελληνίδες στο Χαρέμι που αναπαριστάνονται στα βάζα έχουν μεταμορφωθεί, επιτυχώς, σε χαριτωμένες οδαλίσκες».


Ο συλλέκτης, Μιχάλης Βαρκαράκης χαρακτηριστικά αναφέρει: «Με την εικαστική εικονογραφία υμνήθηκαν τα πάθη, ο ηρωισμός, η αγάπη για την ελευθερία, η λεβεντιά των παλληκαριών και η ομορφιά των Ελληνίδων. 

Πιστεύω πως η φιλελληνική εικαστική τέχνη έχει τις εξής ιδιαιτερότητες: μοναδικότητα στο παγκόσμιο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι, είναι πάντοτε θετική για την Ελλάδα και εμπεριέχει τα μηνύματα του χριστιανισμού και του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού (αρχαιολατρεία).





Ελληνίδα μητέρα που αναμένει την έκβαση μάχης, Βάζο «Vieux Paris», από πολύχρωμη πορσελάνη, ύψος 26 εκ., Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη

Το τελευταίο αποτελεί ιδιαίτερο κίνητρο της συλλογής που είναι ο ερχομός των έργων αυτών (από την Ευρώπη που παρήχθησαν) στην Ελλάδα, διότι έγιναν με κύριο σκοπό να βοηθήσουν τους νεότερους Έλληνες να αναστήσουν την πατρίδα τους. Είναι ευνόητο ότι η φιλελληνική καλλιτεχνική δημιουργία αποτελεί τμήμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και πρέπει να βρίσκεται στα Μουσεία της Ελλάδας.

Με τη συλλογή αυτή, πιστεύω ότι η οικογένειά μου κι εγώ εκπληρώσαμε μέρος του χρέους που έχουμε όλοι οι Έλληνες προς την πατρίδα, έχοντας το δικαίωμα να καυχόμαστε πως είμαστε απόγονοι ενός ένδοξου γένους».





Ελληνίδα, Αγαλματίδιο από επιχρυσωμένο μπρούτζο, ύφος 53 εκ., Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη

Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο των δράσεων της Πρωτοβουλίας ’21, των 16 Ιδρυμάτων, για τον εορτασμό της επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση.

Στο Ίδρυμα Θεοχαράκη από τις 23 Μαρτίου




2 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ ΦΡΑΓΚΟΙ ΚΑΙ ΛΕΒΑΝΤΙΝΟΙ ξερουμε τον υπουλο ΡΟΛΟ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝΕ ΤΑ κρατιδια σας εναντιων της ΕΛΛΑΔΟΣ γιατι
    ζηλευετε ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΑΤΕ να φτασετε.και μετα καθοσαστε και ΜΑς ΖΩΓΡΑΦΙΖΑΤΕ.ΑΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΕΛΛΑΣ δεν θα
    υπηρχανε τα κρατιδια σας.ομως ΤΩΡΑ ΤΑ ΥΣΤΕΡΑ ΣΑΣ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ερχεται η ΜΕΓΑΛΗ ΤΙΜΩΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ ΣΤΑ ΑΘΕΑ ΚΑΙ
    ΒΕΒΥΛΛΑ κρατιδια σας.που δεν εχουν προσεφερει τιποτε ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ,ΧΟΛΥΓΟΥΝΤ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ,ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΣΙΝΕΜΑΣ ΚΑΙ ΧΑΖΟΚΟΛΤΟΥΡΑ αυτα διδαξατε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή