Σάββατο 11 Ιουνίου 2022

11 ΙΟΥΝΙΟΥ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΥΜΦΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΤΗΣ ΚΡΙΜΑΙΑΣ

«ΜΗ ΚΡΙΝΕΤΕ, ΙΝΑ ΜΗ ΚΡΙΘΗΤΕ...»
ΒΙΝΤΕΟ: Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ



ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ  ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΥΜΦΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ

Ποίος μας κατέστησεν ερευνητάς, ελεγκτάς και κριτάς;

Δεν μας έχει ανατεθεί από κανένα ο ρόλος του κριτού, που ανήκει αποκλειστικά στον Θεάνθρωπο και Σωτήρα μας Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, Ο Οποίος και θα μας κρίνη όλους κατά τα έργα μας στην Δευτέρα Του ένδοξη παρουσία. 

Για τον λόγο αυτόν δεν πρέπει να προεξοφλούμε το αιώνιο μέλλον κανενός από τους συνανθρώπους μας, αλλά να προσέχουμε τους εαυτούς μας, και να είμεθα αυστηροί κριταί στους εαυτούς μας και επιεικείς στους άλλους.

«Μη κρίνετε!» Αλήθεια, διατί να κρίνωμεν τον άλλον; Διατί να ασχολούμεθα μ' όσα λέγουν και κάμνουν οι άλλοι;

Ποίος μας κατέστησεν ερευνητάς, ελεγκτάς και κριτάς της συμπεριφοράς των άλλων; Κανείς. Άλλωστε ημείς δεν αμαρτάνομεν; Εξ αντιθέτου ο λόγος του Θεού πολλές φορές και με έντονον τρόπον απαγορεύει αυτήν την κριτικήν, αυτήν την επίκρισιν των άλλων.

«Μη κρίνετε», διατάσσει ο Κύριος. Διότι το δικαίωμα της κρίσεως το έχει Αυτός. Αυτός είναι ο νομοθέτης και ο κριτής. απέναντι αυτού είμεθα υπόλογοι όλοι οι άνθρωποι κρίνοντες και κρινόμενοι. 

Και επομένως η διάθεσις και η συνήθεια ημών να κρίνωμεν και να επικρίνωμεν τους άλλους, είναι υφαρπαγή και σφετερισμός εξουσίας και δικαιωμάτων του Κυρίου. Είναι ασέβεια απέναντι αυτού τούτου του δικαίου Κριτού.

Δι' αυτό και ο αδελφόθεος Ιάκωβος γράφει προς τον κατακρίνοντα: «Εις εστιν ο νομοθέτης και κριτής, ο δυνάμενος σώσαι και απολέσαι. συ δε τις ει ος κρίνεις τον έτερον;» 

Και δια σε τον ίδιον έχει νομοθετήσει ο Θεός να σέβεσαι και να αγαπάς τον πλησίον. Όταν όμως κατακρίνης τον αδελφόν σου, παραβαίνεις και καταφρονείς τον νόμον του Θεού, καταδικάζεις με την πράξιν σου και ακυρώνεις τον νόμον της αγάπης.

 Δεν είσαι πλέον ο τηρητής αλλά ο καταλύτης του νόμου και παρουσιάζεσαι, συ ο αμαρτωλός άνθρωπος, με θρασείαν αξίωσιν να επικρίνης τους άλλους και να αρπάζεις ξένα δικαιώματα (Ιακ. δ' 11, 12). Και έτσι με την κατάκρισίν σου διαπράττεις αμάρτημα βαρύτερον ίσως από εκείνο, που έπραξεν ο αδελφός σου.

Όλοι είμεθα υπεύθυνοι ενώπιον του Κυρίου. Εις αυτόν θα δώσωμεν λόγον δια τας πράξεις μας. Όταν όμως συ κατακρίνεις και καταδικάζεις τον άλλον, ποίαν απολογίαν θα παρουσίασης εμπρός εις τον Κύριον και πώς θα τολμήσεις να ζητήσεις έλεος και επιείκεια;

Σκέψου δε ότι ο άνθρωπος, τον οποίον συ κατακρίνεις, ημπορεί να μετανοήσει, ή να έχει μετανοήσει και να εύρει έλεος ενώπιον του Θεού, να σωθεί και να δοξασθεί, ενώ συ μένεις με την βαρείαν ενοχήν της κατακρίσεως. Και έτσι ενώ κατακρίνεις τον άλλον, καταδικάζεις εσύ ο ίδιος τον εαυτόν σου.


Ας είναι λοιπόν σύνθημα και κανών της ζωής μας αγαπητοί ο λόγος του Κυρίου. «Μη κρίνετε, ίνα μη κριθήτε».

«Μη κρίνετε, ίνα μη κριθήτε· εν ω γαρ κρίματι κρίνετε κριθήσεσθε, και εν ω μέτρω μετρείτε μετρηθήσεται υμίν. τι δε βλέπεις το κάρφος το εν τω οφθαλμώ του αδελφού σου, την δε εν τω σω οφθαλμώ δοκόν ου κατανοείς; ή πως ερείς τω αδελφώ σου, άφες εκβάλω το κάρφος από του οφθαλμού σου, και ιδού η δοκός εν τω οφθαλμώ σου; υποκριτά, έκβαλε πρώτον την δοκόν εκ του οφθαλμού σου, και τότε διαβλέψεις εκβαλείν το κάρφος εκ του οφθαλμού του αδελφού σου.» (Μτ. 7, 1-5).

Μεγάλη και φοβερή είναι αυτή η εντολή του Χριστού. Όλοι μας, αρχίζοντας από μένα, συνεχώς κρίνουμε και κατακρίνουμε ο ένας τον άλλον και γι' αυτό θα δώσουμε λόγο στη Φοβερά Κρίση του Κυρίου και Θεού μας Ιησού Χριστού.

Ξεχνάμε ότι αν εμείς κρίνουμε τους άλλους θα μάς κρίνει και εμάς ο Θεός. Ξεχνάμε ότι δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να κρίνουμε τον πλησίον διότι αυτό δεν είναι δική μας υπόθεση αλλά του Θεού, ο οποίος είναι Υπέρτατος Κριτής, ο οποίος μόνος γνωρίζει την καρδιά του ανθρώπου και μπορεί να αποδώσει δικαία κρίση. 

Εμείς όμως κατακρίνουμε τον πλησίον και πολλές φορές με πολύ βαριά λόγια. Δεν σκεφτόμαστε ότι ο αδελφός μας μπορεί να μετανόησε ήδη και να του αφέθηκε η αμαρτία του, επειδή μετανόησε βαθιά.


«Ώστε μη προ καιρού τι κρίνετε, έως αν έλθη ο Κύριος, ος και φωτίσει τα κρυπτά του σκότους και φανερώσει τας βουλάς των καρδιών, και τότε ο έπαινος γενήσεται εκάστω από του Θεού.» (Α' Κορ. 4, 5).

 Εμείς, όμως, πάντοτε βιαζόμαστε να κρίνουμε τους άλλους και δεν περιμένουμε την κρίση του Χριστού. Είμαστε κριτές του πλησίον και όχι του εαυτού μας.


ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ


Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ  ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΥΜΦΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΤΗΣ ΚΡΙΜΑΙΑΣ






2 σχόλια:

  1. Μου είναι σχεδόν αδύνατον να αποφύγω την κατάκριση σε πρώτο χρόνο. Μόνο στο τέλος της ημέρας, κάνοντας "ταμείο" σκέπτομαι αυτό που είπε ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ότι

    «ακόμα και των κακών, η αιτία και ο σκοπός είναι το αγαθό. Διότι όταν πράττουμε τα άσχημα, τα πράττουμε ποθώντας τα αγαθά. Κανείς δεν κάνει ό,τι κάνει θέλοντας το κακό. Γιατί το κακό δεν έχει καν υπόσταση, ουσιαστικά είναι ανύπαρκτο. Υπάρχει μόνο διότι υπάρχει το αγαθό, όχι αφεαυτού. Ό,τι γίνεται, για το αγαθό γίνεται, ή … για το νομιζόμενο ως αγαθό».

    Π.χ. οι κυβερνώντες κάνουν όσα κάνουν για το νομιζόμενο ως καλό (να δοξαστεί το όνομά τους και να εξασφαλίσουν οικονομικά και τα τρισέγγονά τους)

    Οι Τούρκοι κάνουν όσα κάνουν για το νομιζόμενο ως καλό (να δοξαστεί η πατρίδα τους, το όνομά τους και ομοίως να εξασφαλιστούν υλικά και τα τρισέγγονά τους).

    Επειδή όλοι αυτοί πάσχουν από αγνωσία Θεού (για να μην το πω αλλιώς) θεωρούν ότι αυτό που κάνουν είναι το ενδεδειγμένο και ότι δεν υπάρχει άλλη ζωή, στην οποία ο καθένας μας θα δώσει λόγο όχι μόνο για τα πεπραγμένα, αλλά και για τα διανοηθέντα. Ουσιαστικά αυτοί μισούν τους εαυτούς τους, διότι αντί της "γαλάζιας πατρίδας" θα κληρονομήσουν τη "σκοτεινή πατρίδα" που κληρονομούσαν όλοι οι άνθρωποι πριν σταυρωθεί, πεθάνει και αναστηθεί ο Θεάνθρωπος Ιησούς.

    Δεν τους φτάνει η δική τους πεπονόφλουδα που πάτησαν (λέω στον εαυτό μου) έχουν κι εσένα να τους "κλωτσάς" με την κατάκρισή σου;
    Κι έτσι έρχομαι σε μετάνοια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το άλλο δεν το λες: Ότι οι διεκδικητές της "γαλάζιας πατρίδας" όσο είχαμε απλωμένα τα χεράκια στους εμβολιασμούς, βγάζοντας τα ματάκια με τα χεράκια μας έκαναν μόκο. Τώρα, που δεν έχουμε απλωμένα χεράκια απλώνουν αυτοί τα ξερά τους, λες κι ένα άλλο κακό χεράκι βρε παιδί μου τους συντονίζει.

      Διαγραφή