ΤΟ ΑΣΤΡΟΝ ΤΗΣ ΒΗΘΛΕΕΜ
Την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 1978 από το κανάλι της ΥΕΝΕΔ η Ελένη Κυπραίου άρχισε μια νέα σειρά εκπομπών με τον τίτλο «ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ Σ’ ΕΝΑ ΘΕΜΑ», που μεταδιδόταν κάθε Παρασκευή στις 10 το βράδυ.
Η Κυπραίου είχε χαρακτηρίσει την εκπομπή αυτή «ΑΝΤΙ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ», διότι «δεν στόχευε στο εξωτερικό θέαμα, αλλά απευθυνόταν στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου, στην έφεσή του για γνώση, την ανυπόκριτη συγκίνησή του μπροστά σε ό,τι μεγάλο και καλύτερο, την έμφυτη τάση του για το Ωραίο».
Θέμα της χριστουγεννιάτικης εκπομπής του 1980 ήταν το άστρο της Βηθλεέμ και καλεσμένος στο στούντιο ο καθηγητής αστρονομίας Δημήτριος Κωτσάκης.
Έχω την τιμή και την χαρά να σας παρουσιάσω την απομαγνητοφωνημένη συνέντευξη που παρεχώρησε ο καθηγητής Κωτσάκης στην κ. Κυπραίου, την πρώτη Ελληνίδα εκφωνήτρια ειδήσεων1.
Τέτοιες συνεντεύξεις πρέπει να προβληματίσουν σοβαρά τους σημερινούς τηλεδιασωληνωμένους Νεοέλληνες σχετικά με το κατάντημα της (ανθ)ελληνικής και αντίχριστης τηλεόρασης, η οποία εν έτει 2023, ακόμη και κατά τις άγιες ημέρες των Χριστουγέννων, το μόνο που κάνει είναι να τρομοκρατεί τον λαό, να του μαυρίζει την ψυχή με λεπτομερείς αναφορές στο εγκληματικό δελτίο της ημέρας, να του μιλά συνεχώς για μαγεία, να τον βομβαρδίζει με ψέματα, να τον υποβάλει ασταμάτητα σε πλύση εγκεφάλου, εμβολιάζοντάς τον με τις μισάνθρωπες ιδέες της Νέας Εποχής και της Νέας Τάξης Πραγμάτων, να του υποδαυλίζει την καταναλωτική μανία και να τον εκμαυλίζει ή αποχαυνώνει με αμέτρητες εκπομπές στις οποίες παρελαύνουν φρικτά τηλεσκουπίδια.
Ας θυμηθούμε, λοιπόν, τι συζητήθηκε στο στούντιο της ΥΕΝΕΔ για το άστρο της Βηθλεέμ πριν από 43 χρόνια, τότε που ακτινοβολούσαν από το τηλεοπτικό γυαλί βαρύνουσες προσωπικότητες, οι οποίες είχαν μέσα τους Χριστό.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΛΕΝΗΣ ΚΥΠΡΑΙΟΥ ΜΕ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΚΩΤΣΑΚΗ
«ΤΟ ΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΒΗΘΛΕΕΜ»
Κοντά μας απόψε ο κύριος Δημήτριος Κωτσάκης, μαθηματικός, αστρονόμος, ομότιμος καθηγητής της αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, διευθυντής του αστρονομικού ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, συγγραφέας αστρονομικών έργων και άλλων επιστημονικών βιβλίων γενικωτέρου ενδιαφέροντος, εκ των οποίων το τελευταίο τιτλοφορείται «Το ΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΒΗΘΛΕΕΜ και η επιστήμη».
Από το οποίο δανεισθήκαμε, αφού μας το επιτρέψατε κ. Κωτσάκη και τον τίτλο της αποψινής μας εκπομπής. […]
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Δεν προσδοκούσε τον Χριστό μόνο ο ισραηλιτικός λαός, κύριε Κωτσάκη, αλλά και ολόκληρη η ανθρωπότητα. «Και αυτός προσδοκία Εθνών», προφήτευσε ο Ιακώβ.
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Μάλιστα, η Παλαιά Διαθήκη αναφέρει για προσδοκία Εθνών τον Μεσσία, τον Ιησού Χριστό. Ήδη οι Αρχαίοι Έλληνες ποθούσαν την έλευσιν ενός Σωτήρος. Ο Αισχύλος στην τριλογία του «Ο Προμηθεύς Δεσμώτης», «Ο Προμηθεύς ο Φύρος» και «Ο Προμηθεύς Λυόμενος», είναι οι τρεις εικόνες του δράματος της ανθρωπότητος η οποία ποθεί σωτηρίαν.
Ο Κικέρων από την άλλη μεριά και άλλοι Ρωμαίοι συγγραφείς εκφράζουν τον πόθον για έναν σωτήρα μεταξύ του ρωμαϊκού λαού. Οι ανατολικοί λαοί πάλι προσδοκούσαν έναν αναμενόμενο ο οποίος θα τους έσωζε.
Μα και ο Σωκράτης στον διάλογό του με τον Αλκιβιάδη ομιλεί για ένα μεγάλο παιδαγωγό ο οποίος αναμένεται να έρθη, και ρωτάει επιμόνως ο Αλκιβιάδης «πότε θα έρθη αυτός, και τι θα κάνη, και πώς θα μπορέση να μας λύση το δράμα αυτό;». Αυτή ήταν η προσδοκία Εθνών ολοκλήρου της ανθρωπότητος.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Ποια αστρονομικά δεδομένα σχετικά με το άστρο της Βηθλεέμ μάς παρέχονται από τον Ευαγγελιστή Ματθαίο και τον Ευαγγελιστή Λουκά;
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Τα μόνα στοιχεία που έχουμε από τους δύο Ευαγγελιστές τα οποία είναι αξιόπιστα, είναι τα εξής: Η εμφάνισις του αστέρος στην Ανατολή όπου ζούσαν –χωρίς να ξέρουμε πού ακριβώς– οι μάγοι. Η μετακίνησις του αστέρος ώστε να οδηγούνται αυτοί προς Δυσμάς. Η εξαφάνισις του αστέρος όταν πλησίασαν στην Ιερουσαλήμ. Η επανεμφάνισις του αστέρος όταν πήραν πλέον εξηγήσεις από τα Ιεροσόλυμα και ήρθαν στην Βηθλεέμ και το τελευταίο είναι ότι ο αστήρ –λέει το Ευαγγέλιο– ήρθε και στάθηκε εκεί επάνω που ήταν το παιδί, όχι το βρέφος, το παιδίον, ο Ιησούς. Αυτά είναι τα μόνα στοιχεία τα αστρονομικά.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Ποιες είναι οι περισσότερο αληθοφανείς εκδοχές σχετικά με τον αστέρα;
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Οι περισσότερο αληθοφανείς εκδοχές είναι η σύνοδος δύο ή τριών πλανητών ή και πέντε ακόμη και δύο του Ηλίου και της Σελήνης, κι από την άλλη πλευρά η εμφάνισις ενός εξαιρετικού αστέρος, και τέτοιοι αστέρες εμφανίζονται πού και πού και λάμπουν εις το στερέωμα και προκαλούν το γενικό ενδιαφέρον, είναι οι Νόβα ή Σούπερ Νόβα.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Τι δεν θα μπορούσε να είναι ο αστέρας της Βηθλεέμ;
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Ο αστέρας της Βηθλεέμ δεν θα μπορούσε να είναι ένας από τους λαμπρούς πλανήτες. Π.χ. ο πλανήτης Ζευς. Δεν θα μπορούσε να είναι, διότι είναι γνωστός και θα τον παρακολουθούσαν οι αστρονόμοι και ο κόσμος.
Δεύτερον, δεν θα μπορούσε να είναι ο πλανήτης Κρόνος διά τους ιδίους λόγους. Διότι ήταν γνωστός. Και μπορούμε να αναφέρουμε ως τρίτον –το οποίο αποκλείουμε– τον πλανήτη Άρη. Και αυτός δεν θα μπορούσε να είναι ο δείκτης ο οποίος έδειχνε τη γέννηση του Σωτήρος.
Ακόμη δεν θα μπορούσε να είναι ένας κομήτης, διότι οι κομήται είναι προάγγελοι κακών οιωνών κι εδώ είχαμε ένα ευχάριστο γεγονός. Δεν θα μπορούσε να είναι διάττοντες αστέρες ή μια βολίδα, διότι η διάρκειά τους είναι πολύ μικρά. Και ακόμη θα μπορούσαμε να πούμε ίσως ότι δεν θα μπορούσε να είναι και ζωδιακό φως. Αλλά γι’ αυτά θα επανέλθω πάλι αργότερα, αλλά θα πρέπει να το θίξω στη σειρά.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Είπατε προηγουμένως ότι ο αστέρας της Βηθλεέμ ενδεχομένως να ήταν σύνοδος δύο πλανητών, του Δία και του Κρόνου, ή ακόμη μεγάλη σύνοδος των επτά πλανητών.
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Μάλιστα. Γίνονται τέτοιες σύνοδοι πλανητών κάθε ορισμένα χρόνια και πρώτος ο Κέπλερ [διεπίστωσε ότι] στην εποχή του (1604 συγκεκριμένως) έγινε σύνοδος των πλανητών Διός και Κρόνου και έπειτα από μερικούς μήνες επλησίασε και έγινε ένα πύρινο τρίγωνο εκεί, επλησίασε και ο Άρης και έγινε μια τριπλή σύνοδος, η οποία ήταν κάτι το περίεργο.
Και άλλοτε γίνετο αυτό και υπελόγισε ο Κέπλερ, πήγε προς τα πίσω με υπολογισμούς, και είδε ότι μια τέτοια σύνοδος έγινε και το 7 π.Χ. Και πιθανότατα να ήταν μια τέτοια σύνοδος.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Θα ήταν δυνατόν να είναι νόβα ή σουπερνόβα;
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Βεβαίως, είναι και αυτή μία άποψις, διότι και οι νόβα και οι σουπερνόβα είναι εξαιρετικά φαινόμενα και τέτοια παρουσιάζονται και θα μπορούσαμε να παρουσιάσουμε. Π.χ. ενεφανίσθη ένας νόβα το 1934, Ηρακλέους, ο οποίος ήταν εμφανής.
Και άξαφνα ανέλαμψε σε λίγες ώρες και ενεφανίσθη ως λαμπρός αστήρ που εφαίνετο διά γυμνού οφθαλμού, διετηρήθη και σιγά-σιγά έσβυσε. Τέτοιους δε αστέρας σουπερνόβα έχουμε, π.χ. έναν ο οποίος ενεφανίσθη το 1054. Είναι στον αστερισμό του Ταύρου και λέγεται το γνωστό νεφέλωμα του Καρκίνου.
Μια στιγμή να το δούμε. Το νεφέλωμα του Καρκίνου, το οποίο σήμερα παρουσιάζει αυτή την όψη, έλαμψε το 1054 και το εσημείωσαν οι παλαιοί Κινέζοι. Έχουμε κι ένα άλλο τέτοιο υπόλειμμα, είναι στον αστερισμό του Κύκνου. Αυτό είναι διάλυσις ενός σουπερνόβα.
Έχουμε ακόμη και άλλα στη συνέχεια. Π.χ. βλέπουμε μια παρουσίαση, είναι ο δακτυλοειδής της λύρας, παρουσιάζεται αυτός ο σουπερνόβα. Και άλλους, όπως έχουμε στον Κένταυρο. Εδώ έχουμε τον σουπερνόβα σ’ έναν άλλο Γαλαξία. Βλέπουμε, αυτός είναι Γαλαξίας του οποίου το φως κάνη να έρθη εκατομμύρια χρόνια. Κι εκεί που δείχνει ο δείκτης είναι ένας σουπερνόβα.
Στην επόμενη εικόνα θα δούμε αυτόν πιο λαμπρό. Αυτά τα σημειώνουμε κι έτσι παρατηρούμε πολλούς σουπερνόβα και σε άλλους Γαλαξίες εκτός του δικού μας. Είναι ένα περίεργο φαινόμενο αυτό.
Έχουμε ακόμα και κάτι άλλο να δείξουμε. Είναι ένα κομμάτι του Κύκνου το οποίο παρουσιάσαμε προηγουμένως, [που[ είναι υπόλειμμα παλαιού σουπερνόβα και αυτό όχι μόνο δίδει φως, αλλά και ραδιοφωνική ακτινοβολία. Είναι πολύ ενδιαφέρον και λέγεται νεφελοειδής του πέπλου. Διότι μοιάζει σαν πέπλο.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Κάτι μας είπατε προηγουμένως για το ζωδιακό φως και μας υποσχεθήκατε ότι θα επανέλθετε.
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Μάλιστα, το ζωδιακό φως παρουσιάζεται και το φως αυτό είναι πολύ ζωηρό. Μια τέτοια ερμηνεία έδωσε ένας Αυστριακός αστρονόμος, αυτό είναι το νεφέλωμα-υπόλειμμα του δακτυλοειδούς της λύρας. Είναι ένα υπόλειμμα σουπερνόβα.
Ο Αυστριακός αστρονόμος ο Τσιέπο εισήγαγε την θεωρία ότι επρόκειτο περί ζωδιακού φωτός όπως το βλέπουμε εκεί, ο οποίος είναι ένας κώνος και στο επάνω μέρος φαίνονται δύο πλανήτες, είναι ο Κρόνος και ο Ζευς. Και αυτό έδειχνε έτσι, ώστε να δείχνη προς την κατεύθυνση της Βηθλεέμ.
Και υποστηρίζει ότι, όταν βγήκαν οι Μάγοι από τα Ιεροσόλυμα και προχωρούσαν και πήγαν, δυόμιση με τρεις ώρες έκαμαν να παν στην Βηθλεέμ, είδαν πραγματικά το ζωδιακό φως και στην κορυφή του κώνου ήσαν αυτοί οι δύο λαμπροί πλανήτες και όπως περνούσε η ώρα κι έκλεινε ο άξονας του ζωδιακού φωτός, έκλεινε τότε ό,τι προσδιόρισε ακριβώς και το σημείο, αλλά αυτό είναι αμφισβητούμενο και συζητούμενο το σημείο όπου εβρίσκετο το παιδίον ο Ιησούς.
Σ’ αυτό αμφιβάλλουν πολλοί που ασχολούνται με το θέμα αυτό.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Πότε ακριβώς γεννήθηκε ο Χριστός; Το 754 από κτίσεως Ρώμης;
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Εδώ πρέπει να κάνω την εξής διασάφηση. Το 754 προσδιορίσθη από κτίσεως Ρώμης από τον Διονύσιο τον Μικρό, 4ο-5ο αιώνα μ.Χ., αλλά αυτή η ημερομηνία είναι εσφαλμένη. Είναι εσφαλμένη κατά 4 χρόνια. Φαίνεται ότι η γέννησις του Κυρίου έγινε το 750. Και αυτός αρίθμησε ως συν 1 το έτος της γεννήσεως.
Εδώ κάνει μια διαστολή μεταξύ ενσαρκώσεως του Κυρίου και γεννήσεώς του και πρέπει να βάλουμε κι ένα έτος μηδέν, το σημείο μηδέν απ’ όπου ξεκίνησε κι επομένως έχουμε 5 χρόνια. Άρα, ο Ιησούς Χριστός γεννήθηκε το 5 π.Χ. κι όχι το 1ο έτος ή το μηδέν, το οποίο έχουμε εμείς σήμερα.
Κι όλα τα έτη πρέπει να μεταφερθούν, κι όλες οι χρονολογίες. Αυτό είναι συμβατικό, δεν έχει καμμιά σημασία. Κι οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί ξέρουν αυτό το σφάλμα του Διονυσίου του Μικρού αλλά παρέμεινε, διότι δεν φέρνει καμμία μεταβολή.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Ποιες είναι οι απόψεις της νεώτερης αστρονομίας σχετικά με το άστρο της Βηθλεέμ;
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Οι απόψεις της αστρονομίας είναι δύο: Η μία είναι ότι πρόκειται περί συνόδου, αλλά αυτό το σημείο θα ήθελα να το εξηγήσω κάπως περισσότερο. Εδώ π.χ. έχουμε τον αστερισμό των Ιχθύων και του Πηγάσου.
Κι εδώ παρουσιάζονται κινήσεις των δύο πλανητών του Κρόνου και του Διός κι όπως βλέπουμε σχηματίζεται βρόχος. Αυτές οι κινήσεις, όταν τις παρατηρεί ο παρατηρητής από τη γη, φαίνονται ότι είναι μία σύνοδος και έγιναν αυτά στον αστερισμό των Ιχθύων.
Ήταν ιερός ο αστερισμός των Ιχθύων από τους Ισραηλίτες κι επομένως μπορεί να δοθή μια τέτοια ερμηνεία. Και στην συνέχεια εδώ παρουσιάζει πώς έγιναν ακριβώς οι κινήσεις το 7 π.Χ. Είχαμε τους δύο πλανήτες όπου επλησίασε το επόμενο έτος από μερικούς μήνες και ο Άρης, κι αργότερα πλησίασαν κι άλλοι πλανήται.
Επομένως είχαμε μία σύνοδο το 7 π.Χ. και το 6 π.Χ. πέντε πλανητών και του Ηλίου και της Σελήνης που εθωρούντο πλανήται 7. Άρχισε αυτό, και η γέννηση του Χριστού έγινε αργότερα, το 5 π.Χ. Αυτή είναι η μία ερμηνεία.
Η άλλη άποψη είναι ότι πρόκειται περί σουπερνόβα. Και εδώ θα ’λεγα, καλά, δεν αναφέρουν οι ιστορικοί για έναν τέτοιο σουπερνόβα γύρω από τις ημερομηνίας αυτές. Όμως, τα τελευταία 10-15 χρόνια ερευνώντας ορισμένοι Άγγλοι αστρονόμοι και άλλοι αρχαιολόγοι και ιστορικοί τα κινέζικα και κορεατικά χρονικά βρήκαν δύο νόβα ή σουπερνόβα (μερικοί είπαν ότι είναι κομήται αλλά μάλλον πρόκειται περί σουπερνόβα), οι οποίοι ο ένας ανέλαμψε το 5 π.Χ. τον Απρίλιο και ήταν 72 ημέρες ορατός και διά γυμνού οφθαλμού και ο άλλος το 4 π.Χ.
Δίδεται λοιπόν η ερμηνεία ότι μάλλον πρόκειται […] περί εμφανίσεως αυτών των δύο περιέργων του πρώτου του σουπερνόβα το 5 π.Χ. Αυτό ήταν εξαιρετικό. Εκίνησε την περιέργεια των Μάγων, είχαν και την προσδοκίαν οι ίδιοι, ήξεραν και την προσδοκίαν των Εθνών, διότι οι Εβραίοι είχαν μεταναστεύσει και επομένως ήσαν γνωστές οι απόψεις τους, κι έτσι έκαμαν το μεγάλο ταξίδι. Κι όταν έφτασαν στα Ιεροσόλυμα είδαν και την ανάλαμψιν του άλλου και ενισχύθησαν. Αυτή είναι η δευτέρα άποψις.
ΚΥΠΡΑΙΟΥ – Και μια τελευταία ερώτηση, κύριε Κωτσάκη. Ποια είναι η δική σας άποψη σχετικά με το αποψινό μας θέμα;
ΚΩΤΣΑΚΗΣ – Η προσωπική μου άποψις είναι ότι πρέπει να αναμένουμε ακόμη να έχουμε περισσότερα αστρονομικά στοιχεία. Διότι τα έμπιστα αστρονομικά στοιχεία τα […] δίνουν οι δύο Ευαγγελισταί και επ’ αυτού συμφωνούν όλοι οι αστρονόμοι και ερευνηταί, ουδείς αμφισβητεί το γεγονός ούτε λέει ότι πρόκειται περί μύθου ή ιστορίας και πλοκής, αλλά πρόκειται περί ιστορικού γεγονότος η εμφάνισις των αστέρων και η προσκύνησις των μάγων.
Πάντως φαίνεται πως η ερμηνεία θα στραφή γύρω από τις δύο αυτές απόψεις ή της συνόδου ή του σουπερνόβα. Αλλά πρέπει ν’ αναμένομε. Δεν παύει όμως να είναι υπερφυσικό το γεγονός.
ΤΕΛΟΣ ΕΚΠΟΜΠΗΣ
Γνωρίζουμε από την Καινή Διαθήκη για τη ζωή και την προσωπικότητα του Χριστού. Μερικοί αστρολόγοι προσπάθησαν, χρησιμοποιώντας γεγονότα από το επίγειο πέρασμά του, να φτιάξουν το ωροσκόπιό του, εντοπίζοντας τις αντίστοιχες θέσεις του Ηλίου και των πλανητών την ημέρα της γεννήσεώς του. Παραλλαγή μη άξια πίστης αντιμετώπισης της ελεύσεως του Κυρίου στον Κόσμο.
Θα μπορούσαμε άραγε με αληθοφάνεια ν’ αναπλάσουμε το ιστορικό πλαίσιο της εποχής εκείνης από τη μακρινή Ανατολή των μάγων μέχρι το φτωχικό μαγαζάκι του ταπεινού Ιωσήφ στη Ναζαρέτ;
Πάνω απ' όλα τα επάμερα γήινα πώς δοξαστικό σημάδι από τον ουρανό έλαμψε για να υμνήση την ενσάρκωση του Θεού Λόγου;
Καλές γιορτές, αγαπητοί Τηλεθεατές, καληνύχτα σας.–
Βλ. και το αιφέρωμα:
·
24 ΝΟΕ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΟΙΜΟΥ-ΑΘΗΝΑΣ
Παρά την ευσέβεια του μακαριστού αστρονόμου, ο οποίος ήθελε να το αποδώσει σε εξαιρετικό αστροφυσικό φαινόμενο, οι Πατέρες της Εκκλησίας έχουν αποφανθεί ότι το άστρο της Γεννήσεως ήταν το Άκτιστο Φως της Θεότητος οδηγούμενον υπό αγγέλου. Αυτό εξηγεί και την εξαιρετικά χαμηλή πτήση του και την μακρά σε διάρκεια (σχεδόν δύο έτη) ώστε να καθοδηγεί τους μάγους αλλά και να σταθεί στο τέλος της διαδρομής επάνω από την οικία όπου ήν το Παιδίον!
Παρά την ευσέβεια του μακαριστού αστρονόμου, ο οποίος ήθελε να το αποδώσει σε εξαιρετικό αστροφυσικό φαινόμενο, οι Πατέρες της Εκκλησίας έχουν αποφανθεί ότι το άστρο της Γεννήσεως ήταν το Άκτιστο Φως της Θεότητος οδηγούμενον υπό αγγέλου. Αυτό εξηγεί και την εξαιρετικά χαμηλή πτήση του και την μακρά σε διάρκεια (σχεδόν δύο έτη) ώστε να καθοδηγεί τους μάγους αλλά και να σταθεί στο τέλος της διαδρομής επάνω από την οικία όπου ήν το Παιδίον!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου