Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025

ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΑΡΙΘΜΟΥΣ ΟΠΩΣ ΣΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΩΣ! ΘΑ ΤΟ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ;

ΝΕΑ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΚΑΘΙΣΤΑ ΤΟΝ «ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ» ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ

2 ΒΙΝΤΕΟ


Για να μάθει ο κόσμος ότι δεν θα μπορεί να κάνει τίποτα χωρίς αυτόν - Άνθρωποι αριθμοί, απανθρωποποιημένοι, ανίκανοι να αντιληφθούν τον ολοκληρωτισμό που τους περιβάλλει και τους συσφίγγει όλο και περισσότερο

Νέα τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου για τη διακυβέρνηση δεδομένων και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, φέρνει αλλαγές στις αστυνομικές ταυτότητες των Ελλήνων πολιτών.

Η ρύθμιση αυτή προβλέπει ότι όλες οι νέες αστυνομικές ταυτότητες θα περιλαμβάνουν υποχρεωτικά έναν Προσωπικό Αριθμό (Π.Α.), ο οποίος θα είναι ένας μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης για κάθε πολίτη. Αυτός ο αριθμός θα αποθηκεύεται ψηφιακά στο ενσωματωμένο chip της ταυτότητας.

Ο Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.) θα λειτουργεί ως ένα μοναδικό στοιχείο ταυτοποίησης, παρόμοιο με τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) ή τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), με τη διαφορά ότι θα χρησιμοποιείται κυρίως για τη διάκριση και αναγνώριση του πολίτη από το Δημόσιο και τις ψηφιακές υπηρεσίες του.

Με τη νέα ρύθμιση, ο Προσωπικός Αριθμός θα καταχωρείται κατά την έκδοση κάθε νέας ταυτότητας. Συγκεκριμένα, όταν ένας πολίτης αιτείται την έκδοση νέας αστυνομικής ταυτότητας, το σύστημα θα αντλεί αυτόματα τον Προσωπικό Αριθμό (Π.Α.) από το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. 

Ο αριθμός αυτός θα εμφανίζεται τόσο στη φυσική μορφή της ταυτότητας όσο και αποθηκευμένος ψηφιακά στο ηλεκτρονικό της μέρος. Επιπλέον, το στοιχείο αυτό θα καταγράφεται στο αρχείο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας.

Για παράδειγμα, εάν ένας πολίτης επιθυμεί να υποβάλει αίτηση για επίδομα μέσω της πλατφόρμας gov.gr, δεν θα χρειάζεται να εισάγει διαφορετικά στοιχεία από διάφορα μητρώα. Χρησιμοποιώντας τον Προσωπικό Αριθμό, το σύστημα θα μπορεί να τον αναγνωρίσει με ακρίβεια και άμεσα, αποφεύγοντας καθυστερήσεις ή σφάλματα, καθώς όλα τα προσωπικά του δεδομένα θα είναι συνδεδεμένα σε ένα κεντρικό, ενοποιημένο μητρώο.

Η ρύθμιση αυτή ισχύει για όλα τα φυσικά πρόσωπα που εκδίδουν νέες ταυτότητες. Όσοι πολίτες έχουν ήδη λάβει ταυτότητα χωρίς Προσωπικό Αριθμό, θα μπορούν να τη χρησιμοποιούν μέχρι την ημερομηνία λήξης της ή μέχρι να την αντικαταστήσουν με νέα.

 Η αντικατάσταση θα είναι δυνατή εφόσον η ταυτότητα εκδόθηκε πριν ή έως 30 ημέρες μετά τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης, η οποία θα καθορίσει τις τεχνικές λεπτομέρειες για την εφαρμογή της ρύθμισης.

Τι ακριβώς περιλαμβάνει η τροπολογία


Η αξιολογούμενη ρύθμιση προβλέπει την παράταση των προθεσμιών για την υποβολή αιτήσεων αδειοδότησης κατασκευής κεραιών για επίγεια ψηφιακή τηλεοπτική ευρυεκπομπή από τους αδειοδοτημένους παρόχους του δικτύου, προκειμένου να διασφαλιστεί η αδιάλειπτη γεωγραφική κάλυψη της επικράτειας με το αντίστοιχο δίκτυο. 

Παράλληλα, επιδιώκεται η απρόσκοπτη μετάδοση των τηλεοπτικών προγραμμάτων της ΕΡΤ Α.Ε. στο συγκεκριμένο δίκτυο.

Η ίδια ρύθμιση εισάγει τη διαδικασία αναγραφής και αποθήκευσης του Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.) των Ελλήνων πολιτών στα νέα δελτία ταυτότητας. 

Συγκεκριμένα, ο Π.Α., σύμφωνα με το άρθρο 11 του Ν. 4727/2020, αναγράφεται υποχρεωτικά στο δελτίο ταυτότητας και αποθηκεύεται στο ενσωματωμένο ηλεκτρονικό μέσο του εγγράφου αυτού, προκειμένου να διευκολυνθούν οι πολίτες στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο και να υποστηριχθεί η παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Η αναγραφή και αποθήκευση του Π.Α. στην ταυτότητα ενισχύει τη λειτουργία του άρθρου 11 του Ν. 4727/2020, καθώς αποσκοπεί στην ακριβή και μοναδική ταυτοποίηση των πολιτών μέσω αυτού του αριθμού, που θα αποθηκεύεται και θα αναγράφεται στο βασικό δημόσιο ταυτοποιητικό έγγραφο. 

Επιπλέον, ο Π.Α. αντλείται κατά τη διαδικασία έκδοσης της ταυτότητας, μέσω διαλειτουργικότητας, από το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και καταχωρείται στο ειδικό αρχείο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας.

Η ρύθμιση περιλαμβάνει επίσης τις εξής διατάξεις:Ο Π.Α. θα αναγράφεται και θα αποθηκεύεται κατά τη διαδικασία έκδοσης της ταυτότητας μέσω διαλειτουργικότητας, από το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού της ΓΓΠΣΨΔ.

Ο Π.Α. θα καταγράφεται στην αίτηση για έκδοση της ταυτότητας και θα τηρείται στο αρχείο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, σύμφωνα με τον Ν. 127/1969.

Μια κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εθνικής Οικονομίας θα καθορίσει τον τρόπο αναγραφής και αποθήκευσης του Π.Α., καθώς και άλλες σχετικές λεπτομέρειες.

Για τα ήδη εκδοθέντα δελτία ταυτότητας που δεν περιλαμβάνουν τον Π.Α., η ισχύς τους παρατείνεται μέχρι την αντικατάστασή τους ή την ημερομηνία λήξης τους, εφόσον εκδόθηκαν πριν ή το αργότερο εντός 30 ημερών από τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης.

Επιπλέον, το άρθρο 4 παρατείνει τις προθεσμίες για την υποβολή αιτήσεων αδειοδότησης κατασκευής κεραιών για την επίγεια ψηφιακή τηλεοπτική ευρυεκπομπή, παρατείνοντας την προθεσμία των 36 μηνών έως την 31η Δεκεμβρίου 2025.


Συνεχίζονται τα μέτρα κατά του κορωνοϊού

Η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αφορά επίσης την παράταση ορισμένων ρυθμίσεων που σχετίζονται με την πανδημία COVID-19(!) και τη δημόσια υγεία, καθώς και την εφαρμογή μέτρων ψηφιακής διακυβέρνησης.

Αναλυτικότερα:Παράταση των ρυθμίσεων για την πανδημία COVID-19:Η ισχύς των ρυθμίσεων για την προστασία της δημόσιας υγείας παρατείνεται έως τις 30 Ιουνίου 2025, αντί για την 31η Μαρτίου 2025, όπως είχε καθοριστεί αρχικά με τον Ν. 5161/2024. 

Αυτό αφορά μέτρα που είχαν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας, με εξαίρεση ορισμένες διατάξεις που σχετίζονται με την άμεση πρόσληψη ιατρών και τη διάθεση ιατρικού προσωπικού σε συγκεκριμένες μονάδες.

Παράταση συμβάσεων προσωπικού:Η παράταση των συμβάσεων προσωπικού φύλαξης, σίτισης και καθαριότητας στο Υπουργείο Υγείας παρατείνεται μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2025. 

Αυτές οι συμβάσεις παρατείνονται αυτοδικαίως εφόσον ολοκληρωθούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια των αντίστοιχων υπηρεσιών.

Παράταση για την εργασία υπερωρίας και υποχρεώσεις εμβολιασμού:Η ισχύς των διατάξεων που αφορούν την εργασία υπερωρίας στις Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών και στο Υπουργείο Υγείας παρατείνεται έως τις 30 Ιουνίου 2025.

Επιπλέον, η υποχρέωση επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης για εργαζόμενους στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα παρατείνεται μέχρι την ίδια ημερομηνία (30 Ιουνίου 2025), καθώς και για εργαζόμενους σε κλειστές δομές κοινωνικής φροντίδας.

Παράταση υποχρεωτικού διαγνωστικού ελέγχου για COVID-19:Η υποχρέωση για διαγνωστικούς ελέγχους για τον COVID-19, η οποία παρατάθηκε μέχρι τον Μάρτιο του 2025, παρατείνεται επίσης μέχρι το τέλος Ιουνίου 2025, για εργαζόμενους σε κλειστές δομές κοινωνικής φροντίδας.

Ηλεκτρονική εφαρμογή “my street” και ψηφιακός μετασχηματισμός:Η τροπολογία εισάγει μέτρα που ενισχύουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, όπως η εφαρμογή “my street”, και καθορίζει τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων για την καλύτερη διαχείριση των δεδομένων και την ενίσχυση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Άλλες διατάξεις:Περιλαμβάνονται επίσης ρυθμίσεις για την προώθηση της ψηφιακής διακυβέρνησης και την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/868 για τη διακυβέρνηση δεδομένων και του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/903 για τη διαλειτουργική Ευρώπη, με στόχο τη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών και της διαχείρισης των δεδομένων μέσω της ψηφιοποίησης.

Με αυτές τις αλλαγές, η κυβέρνηση στοχεύει στη συνέχιση των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας και την ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας.


Πρώτες αντιδράσεις από τη ΝΙΚΗ

Η ΝΙΚΗ, μέσω του προέδρου της Δημήτρη Νατσιού, εξέφρασε έντονες αντιδράσεις σχετικά με την αναγραφή του Προσωπικού Αριθμού στις νέες ταυτότητες των Ελλήνων πολιτών, μία ρύθμιση που εισήχθη στην τροπολογία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. 

Στη διάρκεια ομιλίας του στη Βουλή, ο Δημήτρης Νατσιός χαρακτήρισε την εν λόγω ρύθμιση ως «κόκκινη γραμμή» για το κόμμα του, επισημαίνοντας ότι η εισαγωγή του Προσωπικού Αριθμού αποτελεί μια μορφή «ηλεκτρονικής σκλαβιάς», δηλαδή την άποψη ότι η αναγνώριση των πολιτών μέσω ενός μοναδικού αριθμού και η αποθήκευση αυτών των δεδομένων σε ψηφιακή μορφή ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για την προσωπική ελευθερία και την προστασία της ιδιωτικότητας.

Ο κ. Νατσιός τόνισε ότι το κόμμα του αντιτίθεται έντονα στην υποχρεωτική χρήση του Προσωπικού Αριθμού, θεωρώντας ότι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία πλήρη παρακολούθηση των πολιτών και σε μια κεντρική, συγκεντρωμένη βάση δεδομένων, που ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί για έλεγχο και περιορισμό των ατομικών ελευθεριών.

Επιπλέον, ζήτησε να μην υπάρξουν ποινές ή κυρώσεις για τους πολίτες που επιλέξουν να αρνηθούν την παραλαβή των νέων ταυτοτήτων με τον Προσωπικό Αριθμό. Η τοποθέτηση αυτή υπερτονίζει την αντίθεση του κόμματος στην υποχρεωτική εφαρμογή αυτής της ψηφιακής ταυτοποίησης, προτείνοντας την ελευθερία επιλογής για τους πολίτες όσον αφορά τη χρήση αυτής της τεχνολογίας.

Αυτή η αντίδραση έρχεται σε έναν ευρύτερο διάλογο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και τη σχέση ανάμεσα στην τεχνολογική πρόοδο και την προστασία της ιδιωτικότητας των πολιτών.


Ο Δήμος Θανάσουλας (ΝΙΚΗ) για το τι κρύβεται πίσω από τις νέες ταυτότητες και τον προσωπικό αριθμό

Στη συνέντευξη του εκπροσώπου τύπου της ΝΙΚΗΣ, Δήμου Θανάσουλα, στο Νίκο Κυριακάκη στην εκπομπή “Δια πυρός”, αναλύθηκε το ζήτημα των νέων ταυτοτήτων και του προσωπικού αριθμού. 

Ο κ. Θανάσουλας επικεντρώθηκε στην κυβέρνηση και τις ενέργειές της γύρω από το θέμα των ταυτοτήτων, αναφέροντας ότι οι νέες ταυτότητες δεν είναι υποχρεωτικές από την Ευρωπαϊκή Ένωση για όλους τους πολίτες, αλλά μόνο για εκείνους που επιθυμούν να χρησιμοποιούν την ταυτότητα τους ως ταξιδιωτικό έγγραφο. 

Αντίθετα, η ελληνική κυβέρνηση έχει αναλάβει πρωτοβουλίες που υποχρεώνουν όλους τους πολίτες να προχωρήσουν σε αλλαγή ταυτότητας, κάτι που θεωρείται υπερβολικό και αμφισβητούμενο από την αντιπολίτευση και πολλούς πολίτες.

Επιπλέον, η συζήτηση επεκτάθηκε στο ζήτημα του προσωπικού αριθμού, ο οποίος προγραμματίζεται να προστεθεί στις ταυτότητες. 

Ο κ. Θανάσουλας εξέφρασε την ανησυχία του για την πιθανότητα φακελώματος των πολιτών, επισημαίνοντας ότι ο προσωπικός αριθμός και η ενσωμάτωσή του στην ταυτότητα θέτει σε κίνδυνο την προστασία προσωπικών δεδομένων. 

Αντίθετα, η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ο προσωπικός αριθμός είναι για τη διευκόλυνση των συναλλαγών και των υπηρεσιών προς τους πολίτες.

Ο κ. Θανάσουλας τόνισε ότι η κυβέρνηση παραβιάζει ευρωπαϊκούς κανονισμούς και ότι οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν τις συνέπειες αυτών των αλλαγών και να αντιδράσουν, καθώς πρόκειται για ζήτημα ατομικών ελευθεριών και προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων. 

Αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα ενημέρωσης του κόσμου για να αντιληφθούν τη σοβαρότητα της κατάστασης, ενώ υπογράμμισε ότι η ΝΙΚΗ θα συνεχίσει να προβάλλει το θέμα και να αγωνίζεται για την προστασία των πολιτών από τυχόν καταχρήσεις.



Ψηφιακό πανοπτικό και προσωπικός αριθμός

O αείμνηστος Βίνφριντ Χάσεμερ (Winfried Hassemer), καθηγητής Ποινικού Δικαίου στην Νομική Σχολή της Φρανκφούρτης και δικαστής του Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου, στο βιβλίο του «Μορφές εμφάνισης του σύγχρονου Δικαίου» (Erscheinungsformen des modernen Rechts, 2007, σελ. 235 επ.), έκανε την διαπίστωση ότι πλέον έχουμε περάσει σε μια διαφορετική εποχή, όπου το κράτος δεν αντιμετωπίζεται από τους πολίτες σαν τον Λεβιάθαν που τάιζε και ταυτοχρόνως απειλούσε τους ανθρώπους.

Αντιθέτως, στα μάτια των πολιτών για τους οποίους έγραφε ο Χάσεμερ το 2007, κατά μείζονα δε λόγο στα μάτια των σημερινών πολιτών, το κράτος δεν είναι επιθετικό, ύπουλο και κακόηθες. 

«Δεν τρυπώνει το κράτος στην ιερή, ιδιωτική σφαίρα των πολιτών, αλλά είναι οι ίδιοι οι πολίτες εκείνοι που, με την θέλησή τους, προσκαλούν το κράτος-επιτηρητή να τους παράσχει ασφάλεια σε βάρος της ελευθερίας τους».

Γράφοντας το βιβλίο αυτό πριν από 17 χρόνια, ο διορατικός Γερμανός ποινικολόγος εκτιμούσε ότι ήμασταν έτοιμοι να εγκαταλείψουμε την κλασική σύλληψη της έννοιας της ιδιωτικότητας. 

Προφανώς δικαιώθηκε απολύτως, αφού εν έτει 2024 το πνεύμα της εωσφορικής Νέας Εποχής προωθεί αναμφισβήτητα το πρότυπο του «γυάλινου πολίτη».

Ψηφιακό πανοπτικό

Παρεμφερής είναι η θέση του Μπιούνγκ-Τσουλ Χαν, Νοτιοκορεάτη φιλοσόφου, θεωρητικού του πολιτισμού και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Βερολίνου, ο οποίος, στην πραγματεία του «Ψυχοπολιτική. 

Ο νεοφιλελευθερισμός και οι νέες τεχνολογίες εξουσίας» (μτφ.: Β. Τσαλής, εκδ. Opera, 2023, σελ. 20), επισημαίνει ότι οι σημερινοί πολίτες έχουν γίνει τρόφιμοι ενός ψηφιακού Πανοπτικού, που, σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε για τους αυθεντικούς τροφίμους του κατασκευασμένου σύμφωνα με την σύλληψη του Ιερεμία Μπένθαμ Πανοπτικού (εκείνοι βρίσκονταν σε απομόνωση για πειθαρχικούς λόγους), επικοινωνούν εντατικά μεταξύ τους και εκτίθενται με την θέλησή τους: «η κοινοποίηση δεδομένων δεν πραγματοποιείται εξαναγκαστικά, αλλά από εσωτερική ανάγκη».

Ο Χαν συνοψίζει την παραδοξότητα που χαρακτηρίζει τον τρόπο λειτουργίας αυτού του υβριδικού Πανοπτικού στην εξής φράση: «Στις μέρες μας, η επιτήρηση πραγματοποιείται χωρίς επιτήρηση». 

Εν συνεχεία, εξηγεί: «Αποκαλύπτουμε οικειοθελώς κάθε είδους προσωπικά δεδομένα και πληροφορίες στο διαδίκτυο, δίχως να γνωρίζουμε ποιος, τι, πότε και υπό ποιες περιστάσεις μαθαίνει κάτι για μας. Αυτή η εκτός ελέγχου κατάσταση συνιστά μια δυνάμει σοβαρή κρίση της ελευθερίας».

Παρεμφερείς σκέψεις είχε διατυπώσει ο Χαν και στην παλαιότερη πραγματεία του «Η κοινωνία της διαφάνειας» (μτφ.: Ανδ. Κράουζε, εκδ. opera, 2015, σελ. 93/94): «Η ιδιαιτερότητα του ψηφιακού πανοπτικού έγκειται κυρίως στο ότι οι ίδιοι οι εποπτευόμενοί του συνεργάζονται ενεργά στην κατασκευή και στη συντήρησή του, εκθέτοντας και απογυμνώνοντας τον εαυτό τους. 

Οι ίδιοι καθιστούν τους εαυτούς τους εκθέματα στην πανοπτική αγορά. Η πορνογραφική έκθεση και ο πανοπτικός έλεγχος αλληλοκαλύπτονται. Η επιδειξιομανία και η ηδονοβλεψία τροφοδοτούν τα δίκτυα ως ψηφιακό πανοπτικό».

Από τους Έλληνες διανοητές, στο υβριδικό πανοπτικό της σημερινής εποχής έχει αναφερθεί και ο Νικόλαος Μπιτζιλέκης, καθηγητής Ποινικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Α.Π.Θ., στην εισήγησή του με τίτλο «Επιτήρηση: Μια ποινή χωρίς ποινικό δίκαιο;» (σε: Καϊάφα-Γκμπάντι/Prittwitz, Επιτήρηση και ποινική καταστολή στη σύγχρονη αντεγκληματική πολιτική, 2011, σελ. 37 επ.), ο οποίος σημειώνει ότι:

«Στη σημερινή καταναλωτική κοινωνία οι πολίτες-καταναλωτές γίνονται αντικείμενα μιας συνεχούς θέασης, χωρίς να βλέπουν τον θεατή. Εκτίθενται δηλαδή σε ένα βλέμμα δίχως πρόσωπο. […] 

Το πρόβλημα είμαστε εμείς που παραδοθήκαμε τόσο εύκολα στην άλογη ικανοποίηση αναγκών, αρνούμενοι να στερηθούμε ό,τι μας προσφέρεται ως εύκολο, ως χρήσιμο, ως άκοπο, παρασυρμένοι από ψευτοσυνθήματα και ψευτοεπιχειρήματα».

«Δεν έχω τίποτα να κρύψω»

Σε ό,τι αφορά το γνωστό αυτοκαθησυχαστικό και δικαιολογητικό της επιτήρησης επιχείρημα «όποιος δεν έχει τίποτε να κρύψει, δεν έχει τίποτε να φοβηθεί», ο Μπιτζιλέκης το χαρακτηρίζει δικαίως παραπλανητικό: «Διότι είτε δεν έχει κανείς προσωπική ζωή πλέον, όταν αναγκάζεται να τη δημοσιοποιήσει για να αποφύγει το φόβο και την υπόνοια, είτε, αναγκαζόμενος αντίθετα να προφυλάξει την ιδιωτικότητά του, ζει διαρκώς μια κατάσταση φόβου.

 Και στην πρώτη και στην δεύτερη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε με ελεύθερους πολίτες ενός δημοκρατικού κράτους δικαίου. Γιατί, μόνο όποιος νιώθει ελεύθερος σε ένα κράτος δικαίου, αυτός δεν έχει πραγματικά τίποτε να φοβηθεί».

Επικαλούμενος τον Έντουαρντ Σνόουντεν, ο Ιγνάσιο Ραμονέ συμπληρώνει την σκέψη του Μπιτζιλέκη, τονίζοντας: Όταν ο κόσμος λέει «δεν έχω τίποτα να κρύψω», στην πραγματικότητα περιφρονεί τα δικαιώματά του (Η αυτοκρατορία της επιτήρησης, μτφ.: Γ. Καράμπελας, εκδ. του Εικοστού Πρώτου, 2015, σελ. 112).

Την ίδια φράση έχει στηλιτεύσει και η Σοσάνα Ζούμποφ (Shoshana Zuboff), καθηγήτρια της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Χάρβαρντ, στο ογκώδες βιβλίο της για τον κατασκοπευτικό καπιταλισμό (μτφ.: Γ. Μπέτσος, εκδ. Καστανιώτη, 2020, σελ. 23), όπου κάνει λόγο για «ψυχικά αδρανοποιημένους πολίτες», «εξοικειωμένους με την πραγματικότητα της παρακολούθησης, της εξόρυξης των δεδομένων τους και της τροποποίησης της συμπεριφοράς τους».

 Αυτοί, λοιπόν, οι χαυνοπολίτες, όταν λένε πως «δεν έχουν τίποτε να κρύψουν», επιχειρούν να εκλογικεύσουν την απεμπόληση της ελευθερίας και της αξιοπρέπειάς τους με «μοιρολατρικό κυνισμό», καταφεύγοντας σε έναν «μηχανισμό αυτοάμυνας».

Αυτοέλεγχος

Στο προαναφερθέν βιβλίο του για την «Ψυχοπολιτική» (σελ. 25), ο Χαν παρατηρεί έξοχα ότι αυτού του είδους η μοντέρνα, εξατομικευμένη (αυτο)επιτήρηση χωρίς επιτήρηση υλοποιείται μέσω τεχνολογικών μηχανισμών που αποτελούν ψηφιακά λατρευτικά αντικείμενα. 

Επί παραδείγματι, το έξυπνο κινητό τηλέφωνο «αναλαμβάνει τη λειτουργία του ροζαρίου, το οποίο είναι επίσης εύχρηστο και χειροπιαστό όπως το κινητό τηλέφωνο. Σκοπός και των δύο αντικειμένων είναι η αυτοεξέταση και ο αυτοέλεγχος. Η εξουσία αυξάνει την αποτελεσματικότητά της αναθέτοντας την επιτήρηση στον καθένα ξεχωριστά. 

Το «like» είναι το ψηφιακό αμήν. Κάθε φορά που πατάμε «like», δείχνουμε υποταγή στην εξουσία. Το smartphone δεν είναι απλώς ένας αποτελεσματικός μηχανισμός επιτήρησης, αλλά και ένα φορητό εξομολογητήριο. Το Facebook είναι η εκκλησία, η παγκόσμια συναγωγή της ψηφιακής εποχής.

Έξυπνη εξουσία

Συναφείς και εξίσου σημαντικές είναι οι διαπιστώσεις που κάνει ο Χαν στην επόμενη ενότητα της «Ψυχοπολιτικής», όπου καταπιάνεται με την «έξυπνη εξουσία» (σελ. 29/30):

«Η έξυπνη εξουσία αγγίζει τρυφερά την ψυχή αντί να την πειθαρχεί και να την υποτάσσει με εξαναγκασμούς ή απαγορεύσεις. Δεν μας επιβάλλει τη σιωπή· αντιθέτως, μας προτρέπει διαρκώς να ανακοινώνουμε, να μοιραζόμαστε, να συμμετέχουμε, να εκφράζουμε τη γνώμη μας, τις ανάγκες μας, τις επιθυμίες και τις προτιμήσεις μας».

«Αυτή η καλοσυνάτη εξουσία είναι, τρόπον τινά, ισχυρότερη από την κατασταλτική εξουσία. Διαφεύγει εντελώς την προσοχή μας. Η κρίση της ελευθερίας κατά τη σύγχρονη εποχή συνίσταται στο ότι έχουμε να κάνουμε με μια τεχνολογία εξουσίας που δεν αναιρεί ούτε καταστέλλει την ελευθερία, αλλά την εκμεταλλεύεται. 

Η ελεύθερη εκλογή ακυρώνεται για χάρη της ελεύθερης επιλογής ανάμεσα σε διάφορες προσφορές». «Η έξυπνη εξουσία που παρακινεί και σαγηνεύει υπό τον μανδύα του φιλελευθερισμού και της φιλικότητας είναι πιο αποτελεσματική από την εξουσία που διατάζει, απειλεί και επιβάλλει».

Προσωπικός αριθμός

Ούτως εχόντων των πραγμάτων, εν έτει 2025 είναι στρωμένο το χαλί για το νέο ψηφιακό χάλι στο οποίο ετοιμάζονται να βρεθούν οι πολίτες εκείνοι που θα δελεασθούν από την σαγήνη της διευκολυντικής (αλλά καθόλου ασφαλούς) τεχνολογίας και θα σπεύσουν να προσκυνήσουν τον πολυδιαφημισμένο προσωπικό αριθμό, ο οποίος θα λειτουργήσει σαν ηλεκτρονικό κλειδί ενός εφιαλτικού λουκέτου του αόρατου πανοπτικού μας, προϊόν και αυτό της έξυπνης (ακριβέστερα: παμπόνηρης και σατανοκίνητης) εξουσίας. Όποιος δεν θα διαθέτει αυτό το κλειδί, θα αντικρίζει την «κόκκινη κάρτα» του καθεστώτος και θα υφίσταται τον οικονομικό και κοινωνικό αποκλεισμό του.

Η υποχρεωτική λήψη του προσωπικού αριθμού αποτελεί το τρίτο (και φαρμακερό) «κύμα» της δαιμονικής «επιχείρησης αριθμοποίησης» του πολίτη, η οποία είχε ξεκινήσει το 1986. Η κωδική ονομασία του «πρώτου κύματος» ήταν ΕΚΑΜ (Ενιαίος Κωδικός Αριθμού Μητρώου). 

Ο στρατηγός εκείνου του κύματος λεγόταν Αγαμέμνων (Μένιος) Κουτσόγιωργας. Ο στρατηγός του αντίχριστου «τρίτου κύματος» ονομάζεται Δημήτρης Παπαστεργίου, ο κατά Φώτη Κόντογλου «χαμογελαστός εχθρός», εκ της γνωστής οικογενείας των Τρικάλων, ο οποίος και είχε αναγάγει την δημαρχία αυτής της «έξυπνης» πόλης σε εργολαβία.

Για να συνειδητοποιήσουμε την ακραία επικινδυνότητα του υποχρεωτικού προσωπικού αριθμού, που σφραγίζει την εποχή της ψηφιακής δικτατορίας, είναι απαραίτητη μια ανασκόπηση στις ηχηρές αντιστασιακές φωνές που υψώθηκαν από πολιτικούς και διανοουμένους (μεταξύ αυτών και δεκάδες Νεοδημοκράτες), όταν εκδηλώθηκε το «πρώτο κύμα» της δαιμονικής «επιχείρησης αριθμοποίησης» του πολίτη.


2 σχόλια:

  1. Είναι σκληρός ο αγώνας εναντίον της φιλαυτίας, όλα όμως τα κάνει η Χάρις του Θεού. Εάν ο άνθρωπος, ιδιαίτερα στο ξεκίνημά του, δεν εφαρμόσει αυστηρότητα, η δειλία και η φιλαυτία του κόβουν τον αέρα.

    Κι αν ο άνθρωπος δε μπαίνει μέσα στη θάλασσα των πειρασμών ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΦΥΛΑΞΕΙΣ δεν βρίσκει αισθητή αντίληψη από το Θεό και τότε δεν πάει μπροστά ούτε βήμα.

    Ο Αββάς Ισαάκ ο Σύρος έλεγε ότι αν ο νους δεν δει αισθητά τη θεία βοήθεια, που λέγεται "πείρα θείας αντιλήψεως" δεν αποκτά αυταπάρνηση και οι προφάσεις της φιλαυτίας τον αποπλανούν. Έτσι ταλαντεύεται και καταλήγει στο συμβιβασμό.

    ΓΙ ΑΥΤΟ ΜΗΝ ΕΙΣΤΕ ΔΕΙΛΟΙ, ιδίως τώρα στο ξεκίνημά σας. Έτσι θα προκαλέσετε τη Θεία Χάρη, η οποία συνηθίζει να παρηγορεί τους βεβαιοπίστους και όσους για τη θεία εντολή και αγάπη ορμούν στο πέλαγος της αυταπάρνησης.

    ΙΩΣΗΦ Ο ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συναξάρι (βίοι Αγίων της Εκκλησίας) 28η Μαρτίου.

    Παρουσιάζει ο Αγιορείτης Ιερομόναχος, Γρηγόριος ο Σιμωνοπετρίτης.

    https://www.youtube.com/watch?v=d3SKUWajf1M

    ΑπάντησηΔιαγραφή