Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025

ΚΑΤΕΧΟΥΝ ΘΕΣΕΙΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΠΕΡΝΑΝΕ ΣΤΟΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΤΗΝ ΑΣΕΒΕΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ, ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΑΡΑΓΩΓΟ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΑΥΤΗΣ, ΔΗΛΑΔΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΑΟ

Η ΕΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΠΟΥ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΣΤΟΥΣ ΚΡΑΤΙΚΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΡΧΕΤΑΙ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ



Το πρόσφατο επεισόδιο στην Εθνική Πινακοθήκη με πρωταγωνιστή βουλευτή της ΝΙΚΗΣ, Νίκο Παπαδόπουλο, ο οποίος “πήρε την κατάσταση στα χέρια του” για να διαμαρτυρηθεί για μια κατά πολλούς βέβηλη έκθεση, έληξε τελικά με την απόσυρση των επίμαχων “εικόνων” από την Πινακοθήκη.

Η υπόθεση έφτασε στο αποκορύφωμα της την επαύριο της Κυριακής της Ορθοδοξίας, όπου εορτάζεται η αναστήλωση των ιερών εικόνων, όταν ο βουλευτής ενήργησε αυτόβουλα και αποκαθήλωσε τα εκθέματα που περιλάμβαναν προσβλητικές ως προς την Ορθόδοξη πίστη αναπαραστάσεις της Θεοτόκου και του Χριστού, του Αγίου Γεωργίου, κα, αφού κατά δήλωσή του προηγούμενες έγγραφες διαμαρτυρίες προς τους αρμόδιους και προσπάθειες να επικοινωνήσει με την διεύθυνση της Πινακοθήκης είτε αποκρούσθηκαν, είτε αγνοήθηκαν. 

Ο κ. Παπαδόπουλος δικαιολόγησε την πράξη του επικαλούμενος, μεταξύ άλλων, την αδιαφορία των αρμοδίων για την προστασία των παιδιών, οι οποίοι ήταν έκθετοι στην εικονοκλαστική αυτή “τέχνη” κατά τις επισκέψεις τους σε σχολικές εκδρομές.

Περιέργως πως, ο καρδιοχειρουργός, εκλεγμένος βουλευτής και εσχάτως ακτιβιστής έτυχε μιας απροσδόκητης βοήθειας από τα ελληνικά ΜΜΕ. Αρκετοί τηλεπαρουσιαστές και σχολιαστές συμφώνησαν ότι η εν λόγω έκθεση ήταν προσβλητική για την Ορθόδοξη πίστη… και συνεπώς για τον ελληνικό λαό, η συντριπτική πλειοψηφία του οποίου την ασπάζεται. 

Ο κ. Παπαδόπουλος κέρδισε επίσης τις εντυπώσεις σε συνεντεύξεις που παραχώρησε μετά το επεισόδιο, όταν κατάφερε να αφοπλίσει τους τηλεοπτικούς “οικοδεσπότες” και να κάνει τους κατηγόρους του να μοιάζουν με κακοπροαίρετους ιδεολήπτες. 

Εξάλλου, μόλις το κοινό άκουσε τον δημιουργό της εν λόγω έκθεσης ή τους υπερασπιστές του να τον συγκρίνουν με τον Γκόγια(!), έγινε πολύ ξεκάθαρο ποια από τις δύο πλευρές είχε χάσει την επαφή της με την πραγματικότητα…

Στο τέλος, μετά από όλη αυτή την αχρείαστη φασαρία, το θέμα λύθηκε με την Εθνική Πινακοθήκη να πράττει αυτό που όφειλε να είχε κάνει ευθύς εξαρχής – να αποσύρει την έκθεση, η οποία δεν έπρεπε ποτέ να είχε φιλοξενήσει ούτω ή άλλως. 

Στην συγκεκριμένη υπόθεση δεν τίθεται ζήτημα λογοκρισίας ή ευσεβισμού, αλλά σεβασμού προς το κοινό. 

Ως δημόσιο ίδρυμα, η Εθνική Πινακοθήκη χρηματοδοτείται από τον υπερφορολογημένο ελληνικό λαό, ο οποίος ήδη επιβαρύνεται με δυσβάσταχτο φορτίο. Συν τοις άλλοις, λοιπόν, δεν υπάρχει κανένας λόγος να βλέπει και την πίστη του να διασύρεται.

Ολέθριο λάθος από την Πινακοθήκη

Εάν η έκθεση παρουσιαζόταν σε κάποια ιδιωτική πινακοθήκη, η υπόθεση θα ήταν διαφορετική, αλλά όταν δημόσιοι λειτουργοί ενεργούν πρωτίστως με γνώμονα την ιδεοληψία και δαπανούν τα περιορισμένα μέσα του ελληνικού κράτους για την προώθηση της προσωπικής τους ατζέντας, καθ’ ην στιγμή ακόμη και άμεσες ανάγκες μένουν ακάλυπτες λόγω των περιορισμένων οικονομικών, τότε πέρα από την υλική ζημιά που προκαλείται, προστίθεται και ο ηθικός εξευτελισμός.

Ήταν ολοφάνερο λάθος της διεύθυνσης να προβληθεί η επίμαχη αυτή έκθεση και δυστυχώς, υπάρχουν καταγγελίες για παρόμοια έκθεση (σύμφωνα με δημοσιεύματα αποτελεί δημιούργημα κόρης πρώην υπουργού) με πορνογραφικό περιεχόμενο που φιλοξενείται στην ίδια δημόσια πινακοθήκη και προσβάλει εθνικά και θρησκευτικά σύμβολα. 

Αναρωτιέται κανείς πότε επιτέλους θα προβεί η κυβέρνηση στις δέουσες ενέργειες που υπαγορεύονται από το Σύνταγμα και τον νόμο;

Πέραν της επικαιρότητάς της, η υπόθεση αυτή αποκαλύπτει ένα βαθύτερο πρόβλημα που είναι συνυφασμένο με την σύγχρονη ελλαδική πραγματικότητα. 

Ο κόσμος δεν θα πρέπει να φτάνει στα άκρα για να υποχρεώσει το ελλαδικό κράτος – από τον πρωθυπουργό ως τον τελευταίο δημόσιο υπάλληλο – να πράξουν το αυτονόητο.

 Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές, αν δεν είναι ο μέσος πολίτης (ή στην προκειμένη περίπτωση ακόμη και ένας βουλευτής) έτοιμος να κάνει φασαρία, κινδυνεύει να μετατραπεί σε θύμα, να καταπατηθούν τα δικαιώματά του… 

Η πραγματικότητα αυτή είναι κάτι που παραβλέπεται συστηματικά, χωρίς να γίνονται αρκετά να αλλάξει επιτέλους η κατάσταση αυτή.

Ελιτίστικη αντίληψη

Κατά κάποιον τρόπο, η αγανάκτηση για το κατάντημα αυτό αποτελεί μια ουσιαστική συνιστώσα για την δημόσια κατακραυγή που ξέσπασε μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.

 Τα δυστυχήματα αποτελούν ένα δυσάρεστο κομμάτι της ζωής και πιθανότητα δεν θα εκλείψουν ποτέ οριστικά, αλλά το αυξανόμενο αίσθημα ότι υπήρξε συγκάλυψη στην υπόθεση των Τεμπών και ότι οι ευθύνες φτάνουν ως τα υψηλότερα κλιμάκια του κράτους είχαν ως αποτέλεσμα την πραγματοποίηση του πιθανόν μεγαλύτερου συλλαλητηρίου που έγινε ποτέ στην Ελλάδα από την Μεταπολίτευση, οι μετασεισμοί του οποίου ενδεχομένως να σηματοδοτούν και το κλείσιμο αυτού του ιστορικού κεφαλαίου στην πολιτική ζωή του τόπου, ανοίγοντας την συζήτηση ακόμη και για αλλαγές στο πολίτευμα (μετάβαση σε Προεδρική Δημοκρατία, διαρχία ώστε να μετριαστεί η πρωθυπουργική απολυταρχία, κτλ).

Είναι πασίδηλο πλέον ότι η ελιτιστική αντίληψη που κυριαρχεί στους κρατικούς θεσμούς έρχεται όλο και περισσότερο σε αντίθεση με το δημόσιο συναίσθημα. 

Είτε πρόκειται για την άδικη αντιμετώπιση σημαντικών τμημάτων του πληθυσμού που ήταν ενάντιοι στην Συμφωνία των Πρεσπών και διαμαρτύροντο για την κατάχρηση του ονόματος της Μακεδονίας από τα Σκόπια, την αδιανόητη συνεργεία του σημερινού ελληνικού ΥΠΕΞ στην προώθηση της επεκτατικής ατζέντας της Τουρκίας στο Αιγαίου και αλλαχού, την χρήση των χρημάτων των φορολογουμένων για την προώθηση “έργων τέχνης” που διασύρουν την Ορθόδοξη πίστη, μοιάζει σαν να υπάρχει μια ολοένα και αυξανόμενη απαξίωση για οτιδήποτε εκτιμάει ο λαός ως ιερό και όσιο και μια πρόθεση να προκαλούνται συνεχώς οι πολίτες.

Ακόμη και ο τελευταίος ανασχηματισμός, ο οποίος υποτίθεται θα σηματοδοτούσε μια επανεκκίνηση για την κυβέρνηση, ξεκίνησε με γκολ από τα αποδυτήρια για λόγους που θα έπρεπε να ήταν προφανείς εξαρχής στον πρωθυπουργό.

Ένας υφυπουργός παραιτήθηκε 24 ώρες μετά την ορκωμοσία του εξαιτίας, εν μέρει τουλάχιστον, των δημοσίων αναρτήσεων του εις βάρος των διαδηλωτών για τα Τέμπη (δηλαδή, εις βάρος των ψηφοφόρων εκείνων που θα αναδείξουν την αυριανή κυβέρνηση) και τουλάχιστον ένας άλλος οφείλει να παραιτηθεί ή να “τον παραιτήσουν” για παλαιότερες θέσεις που εξέφρασε (αν είναι δυνατόν!) υπέρ των κατεχομένων και εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Ως εικονολάτρες, ο ελληνικός λαός γνωρίζει εδώ και αιώνες ότι η τιμή που επιφυλάσσεται προς την εικόνα περνάει στο πρωτότυπο. Τοιουτοτρόπως, οι αυξάνουσες εικονοκλαστικές τάσεις που προβάλλουν οι “ελίτ” οι οποίοι κατέχουν θέσεις εξουσίας περνάνε στον πανελλήνιο την ασέβεια και απαξίωσή τους για την δημοκρατία και ειδικότερα, για το πρώτο παράγωγο της λέξης αυτής, δηλαδή για τον λαό.

Τσάμπα μάγκες

Τζόζεφ Στέλλα, «Η Παρθένος», 1926. Λάδι σε καμβά, 100,8 x 98,4 εκ. 
Μουσείο Μπρούκλυν, δωρεά Άντολφ Λέβισον.

Του Κωνσταντίνου Σταυρόπουλου

Με αφορμή το ακτιβιστικό επεισόδιο στην Εθνική Πινακοθήκη, επιτρέψτε μου να εκφράσω τη γνώμη μου σχετικά με την υποτιθέμενη ελευθερία των καλλιτεχνών, τη λογοκρισία και δυστυχώς κάποιο βαθμό υποκρισίας που μας διακατέχει. 
Δεν ξέρω ποια ήταν τα πραγματικά κίνητρα του βουλευτή που προκάλεσε φθορά στα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη. 

Αυτό που ξέρω όμως είναι ότι ως καλλιτέχνες βιώνουμε μια βαθειά παρακμή, ακολουθώντας τη γενικότερη κοινωνική τάση και κατάσταση. Είναι, πάντως, απορίας άξιον πώς τα έργα του κου Χριστόφορου Κατσαδιώτη φτάνουν να εκτεθούν σε ένα τόσο σημαντικό κρατικό ίδρυμα όπως είναι η Εθνική Πινακοθήκη.

Είναι γνωστή από χρόνια η αντίθεση προς την «κατεστημένη» ιστορική αντίληψη που αφορά τη μικρή και φτωχή μας πατρίδα ως προς τα ζητήματα ταυτότητας, όπως είναι η πνευματική και θρησκευτική συνείδηση, αλλά και η αίσθηση του ανήκειν σε μία κοινότητα και έναν λαό με συγκεκριμένα εθνικά χαρακτηριστικά. 

Δυστυχώς, η αναθεωρητική αυτή αντίθεση δεν δέχεται τη συζήτηση με τη σοβαρή υποστήριξη της «ηρωικής» ή «συντηρητικής» πλευράς των συμβάντων και γεγονότων, αλλά προτιμά να βρίσκει τρόπους να εκθέτει την άποψή της σε πανεπιστήμια και κρατικά ιδρύματα όπως η Εθνική Πινακοθήκη, αποφεύγοντας με κάθε τρόπο την αντιπαράθεση με τους γνωρίζοντες την ιστορία και, ακόμη χειρότερα, σε αντίθεση προς το λαϊκό αίσθημα. 

Βεβαίως, με τα χρόνια το λαϊκό αίσθημα μειώνεται, αρρωσταίνει και, αποτραβηγμένο στον όλο και πιο δύσκολο αγώνα της επιβίωσης, συχνά ξεχνάει πού βρίσκονται τα παιδιά του και σε ποια χέρια έχει παραδώσει την εκπαίδευση και τη μόρφωση τους. 

Δείχνει, όμως, αυτή η αναθεωρητική ομάδα να χαίρεται ιδιαιτέρως όταν κάποιοι αντιδρούν κάπως σπασμωδικά και επεισοδιακά στην υποτιθέμενη προοδευτική αντίληψη. Ίσως γιατί ο ακτιβισμός, ως πιο «πρωτόγονη» μορφή έκφρασης, μάς ταιριάζει καλύτερα.

Ο ακτιβισμός αποτελεί βασικό «όπλο» της αναθεωρητικής και «προοδευτικής» τάσης. Με συγχωρείτε για τα εισαγωγικά στην έννοια της προόδου, αλλά γίνεται για να υπερασπίσουμε τη γλώσσα και την ελευθερία. Οι έννοιες δεν ανήκουν σε καμμία ιδεολογική παράταξη. 

Ο ακτιβισμός όμως, όπως και η καλλιτεχνική ελευθερία, είναι όπλα που η αναθεωρητική «παράταξη» τα ορίζει και τα χρησιμοποιεί κατά το δοκούν. Να δώσουμε κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα. Στον διεθνή χώρο, τα πρόσφατα χρόνια, είναι γνωστές οι ακτιβιστικές παρεμβάσεις σε μουσεία με στόχο την καταστροφή έργων για λόγους που αφορούν στην κλιματική αλλαγή, την ιστορική αναφορά στον ρατσισμό κλπ. 

Η είδηση αυτών των παρεμβάσεων, με τις απόπειρες καταστροφής καλλιτεχνικών έργων, στην Ελλάδα έχει παρουσιαστεί πολύ επιφανειακά, και μάλλον με ελαφρώς θετικό πρόσημο από τα «κανάλια». Όσο για την υπεράσπιση από την πλευρά των Ελλήνων καλλιτεχνών των κατεστραμμένων έργων… σιωπή. 

Στα καθ᾽ημάς, ο καλλιτέχνης Κωνσταντίνος Παππάς αποκλείστηκε από το 17ο φεστιβάλ που αφορά στο κόμικ, το 2023. Η ανακοίνωση του φεστιβάλ Comicdom για τον αποκλεισμό του καλλιτέχνη έλεγε τα εξής: «Υπέπεσε στην αντίληψή μας ότι έργα δημιουργού που συμμετέχει στον τομέα αυτοεκδόσεων Artists Alley του φετινού Comicdom Con Athens είναι φορείς ιδεών που δεν συνάδουν με τις αρχές της διοργάνωσης και ξεφεύγουν από το πλαίσιο της ιστορικής αναφοράς γεγονότων όπως είχε αφήσει να εννοηθεί από το δείγμα του έργου που έστειλε, προκειμένου να κριθεί για τη συμμετοχή του. 

Ως εκ τούτου, η διοργάνωση ανακαλεί τη θέση του εν λόγω καλλιτέχνη στο Artists Alley. Ευχαριστούμε όσους μας επέστησαν την προσοχή στο συγκεκριμένο ζήτημα.»

Όποιος έχει διάθεση, μπορεί να παρακολουθήσει τον νεαρό Κωνσταντίνο Παππά (που φαίνεται να έχει μία ωραία άγνοια για τα τεκταινόμενα στον ιδεολογικό αναθεωρητικό χώρο) να περιγράφει την περιπέτειά του, λέγοντας μεταξύ άλλων ότι ευχαριστεί πάρα πολύ για την εκστρατεία δυσφήμησης, η οποία οδήγησε στην εξάντληση ενός μεγάλου αριθμού των βιβλίων του. 

Το έγκλημά του ήταν ότι ασχολείται με την ιστορία, παραμένοντας στην παράθεση των γεγονότων σύμφωνα με τη «συντηρητική» άποψη. Ατυχώς, αλλά προφανώς, το θέμα αυτό δεν απασχόλησε τους συναδέλφους εικαστικούς.

Θέλω όμως να αναφερθώ και σε κάτι πιο δύσκολο. Στην 1η Bienalle της Αθήνας το 2007, στην Τεχνόπολη, παρατήρησα κάποια αντιφατικά στοιχεία. Ο πρόωρα «χαμένος» Στέλιος Φαϊτάκης είχε την ευκαιρία να δημιουργήσει σε μεγάλες επιφάνειες το «αναρχικό» του όνειρο με τη χρήση της αγιογραφικής εικονογραφικής αντίληψης και προοπτικής. 

Εντυπωσιακά έργα, που άνοιξαν στον τότε τριαντάχρονο καλλιτέχνη τον δρόμο για μία επιτυχημένη διεθνή καλλιτεχνική διαδρομή. Η πορεία του έργου του εξελίχθηκε αρκετα μέχρι το 2023 που έφυγε από τη μικροζωή, σε σημείο που δεν ταυτιζόταν πλέον με τη νεανική του ιδεολογία. 

Τότε όμως, το 2007, ο αγαπητός Στέλιος ήταν ακόμη όλος φωτιά. Και αυτό ζωγράφιζε! Φωτιές να καίνε τις τράπεζες και τις εκκλησίες, πλούσιους, κυβερνήτες και παπάδες κρεμασμένους σε τιμωρητικό θάνατο, μία ταλαίπωρη αστυνομία να υφίσταται την οργή των «αγανακτισμένων» – και όλα αυτά με την ευγενική χορηγία της Deutsche Bank. 

Για να μην παρεξηγηθώ, λατρεύω την αυθεντική προσωπικότητα του Στέλιου Φαϊτάκη και η πορεία του απέδειξε τη γνησιότητά του έργου του.

Δεν λατρεύω όμως την Deutsche Bank, και η πορεία της αποδεικνύει τις προθέσεις της. Όσο για την προφητική καταστροφή της Αθήνας, μόλις ένα χρόνο πριν την έναρξη της πραγματοποίησής της το 2008, αυτή είναι μια ιστορία δύσκολη που μπορεί να μην ειπωθεί ποτέ…

Οι καλλιτέχνες συνεργαζόμαστε με τους οικονομικά δυνατούς. Αυτό δεν είναι απόλυτο και δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό για όλους. Το δύσκολο είναι να κάνουμε τη δουλειά μας με αρτιότητα και να μην πουλήσουμε την ψυχή μας στο δαίμονα με σκοπό να πετύχουμε την ανόητη πορεία του Φάουστ. 

Το εύκολο είναι να είμαστε trendy – είτε με πρόσημο «προοδευτικό» είτε με «συντηρητικό». Γιατί είναι πιο εύκολο να ανήκεις στους πολλούς. Το τι πιστεύουν οι πολλοί, είναι δευτερεύον. Ο πουριτανισμός στις μέρες μας είναι αντεστραμμένος. Κάποτε σε έδειχναν γιατί είχες μακρυά μαλλιά και ίσως γιατί αλήτευες αντί να πας στην εκκλησία την Κυριακή. 

Σήμερα, σε δείχνουν γιατί ξέχασες να ενταχθείς στην «προοδευτική» εξέλιξη του πουριτανισμού. Σαν αυτούς της Νίκης, πραγματικά ξεχασμένα άτομα, που δεν μπορούν να ενταχθούν στην «προοδευτική» εξέλιξη των πραγμάτων. 

Το πρόβλημά τους όμως (αυτών της Νίκης) δεν είναι ότι δεν μπορούν να ενταχθούν στην «προοδευτική» ανοησία. Αυτό μάλλον είναι προσόν. Αλλά ότι δεν μπορούν να κατανοήσουν το πνεύμα των καιρών. Να καταλάβουν ότι χρειάζεται να κάνουμε υπομονή, ώσπου να περάσει ο καιρός της χαζομάρας που φέρνει στα μουσεία μας έργα που δεν έχουν ούτε κόπο ούτε γνώση ούτε μεράκι.

Δεν ήθελα να θίξω κανένα, αλλά έθιξα πολλούς. Δεν βγάζω όμως τον εαυτό μου εκτός. Είμαστε υπεύθυνοι για τη συλλογική παρακμή. Ο καθένας στον βαθμό και τον τρόπο που του αναλογεί. Λυπάμαι που δημοσίως, έστω και έμμεσα, κρίνω το έργο του κου Χριστόφορου Κατσαδιώτη. 

Είναι όμως ανάγκη να παίρνουμε κάποτε την ευθύνη για τα πράγματα που μας αφορούν. Με την όση λίγη αγάπη έχω στην καρδιά μου και με την ευχή να καταλάβει και ο ίδιος το νόημα που περιέχει το όνομα του. Και ο Θεός να μας λυπηθεί… Μηδενός εξαιρουμένου…





 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου