ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ (ΕΡΙΚ ΤΟΥΣΕΝ):
«ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟ»
«ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟ»
Μεγάλη συζήτηση έχει προκαλέσει σε διεθνή αλλά και εσωτερικά fora η περίπτωση του ελληνικού χρέους, αν αυτό είναι νόμιμο καθώς και ποιες χώρες θα επηρεαστούν σε περίπτωση που πέσει τυχόν ζήτημα grexit στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους πιστωτές-τοκογλύφους αν δεν υποχωρησουν από την άτεγκτη στάση τους σχετικά με τις μνημονιακές απαιτήσεις.
Ο Βέλγος καθηγητής Ερίκ Τουσέν αμφισβητεί τη νομιμότητα του ελληνικού χρέους. Και συνεπώς αμφισβητεί τα ποσά που διεκδικούν από την Ελλάδα, το ΔΝΤ, η ΕΚΤ, τα 14 κράτη μέλη της ΕΕ αλλά και ιδιώτες πιστωτές. Ο κ. Τουσέν ο εκπρόσωπος της Επιτροπής για την Αλήθεια του Χρέους σε συνέντευξη του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, χαρακτήρισε μάλιστα ορισμένους ξένους πιστωτές «κοράκια» που «σπεκουλάρουν» στην πλάτη της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, ο κ.Τουσέν εξήγησε τον ρόλο και το περιεχόμενο της Επιτροπής Αλήθειας για το Χρέος που ολοκλήρωσε την τριήμερη συνεδρίασή της στην Αθήνα.
«Αυτή η Επιτροπή που δημιουργήθηκε στις 4 Απριλίου -βρισκόμαστε στη 2η συνεδρίαση της- αποτελείται από παραπάνω από 30 άτομα και μια δεκαπενταριά από αυτά δεν είναι Έλληνες. Προέρχονται από 10 διαφορετικές χώρες. Οι 15 από αυτούς είναι από την Ελλάδα. Πρόκειται για διαφορετικά άτομα. Είναι νομικοί, οικονομολόγοι, ειδικοί σε θέματα ελέγχου δημοσίων υποθέσεων» αναφέρει, ενώ σχετικά με το περιεχόμενο των συζητήσεων της Επιτροπής δηλώνει ότι πρόκειται να ερευνηθεί αποκλειστικά το χρέος χαρακτηρίζοντάς το «παράνομο, αφόρητο, επαχθές ή μη νόμιμο».
Στην ερώτηση, τι καινούριο μπορεί να φέρει η Επιτροπή, ο Βέλγος ειδικός τονίζει χαρακτηριστικά: «Θα φέρει μια αυστηρή απόφαση που θα κρίνει τον νομικό χαρακτήρα της διεκδίκησης του εξωτερικού χρέους της Ελλάδας». Και προσθέτει: «Και εάν μετά από εξαντλητική ανάλυση προκύψει ότι το ποσό του χρέους -πολύ σημαντικού ύψους-που ζητείται από την Ελλάδα είναι παράτυπο παράνομο ή επαχθές και αφόρητο, αυτό θα δώσει επιχειρήματα στις ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης. Θα δώσει, επίσης, επιχειρήματα στον ελληνικό πληθυσμό, για να προβληματισθεί σε αυτό το οποίο πρέπει να πράξει, ανεξάρτητα από τις εκλογές».
Ο Ερίκ Τουσέν είπε ακόμη ότι «ο ελληνικός πληθυσμός παρακολουθεί τι ακριβώς συμβαίνει στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων. Βλέπουμε στις δημοσκοπήσεις πώς εξελίσσεται η κοινή γνώμη, και οι εργασίες μας χρησιμεύουν στη συνειδητοποίηση του πληθυσμού. Συνειδητοποίηση τόσο στην Ελλάδα αλλά επίσης και σε διεθνές επίπεδο».
Στην ερώτηση εάν το πρόβλημα του χρέους της Ελλάδας, συγκριτικά με εκείνο άλλων χωρών, έχει ειδικά χαρακτηριστικά, ο κ.Τουσέν έδωσε την ακόλουθη απάντηση:
«Ναι και όχι. Ναι, διότι 80% του χρέους διεκδικείται από την τρόικα, τη σημερινή Ομάδα των Βρυξελλών, δηλαδή το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και 14 χώρες μέλη της ευρωζώνης που δανειοδότησαν την Ελλάδα. Αυτό αντιπροσωπεύει το 80% του ελληνικού χρέους. Υπάρχει, επίσης, το ενιαίο του χρόνου, δηλαδή δημιουργήθηκε σε μια συγκεκριμένη περίοδο σχετικά με τους πρωταγωνιστές και τη δράση τους. Διότι αυτό το 80% του χρέους είναι χρέος πολύ πρόσφατο, που προέρχεται από την περίοδο 2010-2012 μέχρι σήμερα.
Συνεπώς μιλάμε για τα δύο προγράμματα, αποκαλούμενα σωτηρία της Ελλάδας, δηλαδή τα δύο Μνημόνια που διαδέχθηκαν το ένα το άλλο. Αυτά τα μνημόνια έφεραν δραματικές επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο, και σύμφωνα με μια σειρά ερευνών δημιούργησαν μια εξαιρετικά μεγάλη ύφεση στις συνθήκες ζωής του ελληνικού πληθυσμού.
Μπορούμε έτσι να ερευνήσουμε τα χρέη που αποδίδονται στην Ελλάδα, τις πολιτικές που εφαρμόσθηκαν και σε ποια χρονική περίοδο. Και έτσι να προσδιοριστεί, εάν το αίτημα αποπληρωμής που διεκδικούν το ΔΝΤ, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, τα 14 κράτη μέλη ή ο ευρωπαϊκός μηχανισμός σταθερότητας, εάν αυτές οι διεκδικήσεις χρέους είναι δικαιολογημένες ή όχι.
Από την άλλη υπάρχει ένα 20% του χρέους που βρίσκεται στα χέρια ιδιωτών πιστωτών, ιδιαίτερα ελληνικών τραπεζών που αγοράζουν ομόλογα βραχυπρόθεσμης διάρκειας. Αλλά βρίσκονται και στα χέρια ξένων πιστωτών από τους οποίους ορισμένοι είναι τα γνωστά «κοράκια» που «σπεκουλάρουν» πάνω στο ελληνικό χρέος, διαρθρωμένο από το 2012, και εδώ υπάρχει βεβαίως, επίσης, η ανάγκη ανάλυσης και νομιμοποίησης των μεγάλων ποσών που διεκδικούν οι μεγάλοι ξένοι πιστωτές».
Ταυτόχρονα, το think tank «Council on Foreign Relations» ανέλυσε τις επιπτώσεις μετάδοσης της κρίσης, δηλαδή ενός πιθανού grexit σε άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη ανάλυση, το αίτημα του ΔΝΤ για διαγραφή μέρους του ελληνικού χρέους, μεταφέρει τη «θερμότητα» σε γειτονικές χώρες της περιφέρειας. «Δεν υπάρχει αμφιβολία, οι βασικοί πιστωτές της Ελλάδα, οι οποίοι κατέχουν και τα 2/3 του χρέους (324 δισεκατομμύρια ευρώ), είναι σε ισχυρότερη κατάσταση τώρα από ότι η Ελλάδα, επομένως θα μπορέσουν να αντέξουν τον πόνο. Ωστόσο, εδώ έχουμε να κάνουμε με πραγματικά χρήματα που προσεγγίζουν το 2% του ΑΕΠ των εν λόγω πιστωτών», αναφέρει η ανάλυση.
Είναι σαφές πως το μεγαλύτερο βάρος θα το κουβαλήσει στις πλάτες της η Γερμανία. Πρόκειται για ζημιά που μπορεί να φτάσει στα 58 δισεκατομμύρια ευρώ (1,9% του ΑΕΠ), ενώ το μικρότερο θα το έχει η Σλοβενία. Υπάρχει, όμως, και μια ενδιάμεση κατάσταση που φαντάζει ως η πλέον ανησυχητική. Έχει να κάνει με χώρες όπως η Ιταλία που σε περίπτωση ελληνικής χρεοκοπίας, θα αντιμετωπίσει σοβαρούς κινδύνους.
Οι αναλυτές προσδιορίζουν αυτές τις απώλειες στα 39 δισεκατομμύρια ευρώ (2,4% του ΑΕΠ). Όπως είχε σημειώνει τον περασμένο Σεπτέμβριο και ο Βόλφγκανγκ Μουντσάου των Financial Times, η δυναμική του δημόσιου χρέους της Ιταλίας είναι σε κακή κατάσταση και μπορεί κανείς να το θεωρήσει «μη βιώσιμο» - από τότε τα πράγματα δεν έχουν παρουσιάσει βελτίωση. Κατά το τρέχον έτος, το ΔΝΤ αναμένει αύξηση μόνο κατά 0,5% για την Ιταλία.
Από το διάγραμμα φαίνεται πως σε περίπτωση ελληνικής χρεοκοπίας, το δημόσιο χρέος της Ιταλίας από τα 35 δισεκατομμύρια ευρώ που είναι αυτή τη στιγμή, θα εκτιναχθεί (στην πραγματικότητα θα υπερδιπλασιαστεί) στα 74 δισεκατομμύρια ευρώ. Θα πρόκειται για την μεγαλύτερη ετήσια αύξηση καθαρού χρέους από το 2009 και μετά. Αν η Ελλάδα φύγει από την Ευρωζώνη, η Ιταλία θα κατέχει το δεύτερο μεγαλύτερο χρέος της ένωσης (114% επί του ΑΕΠ), ελάχιστα πίσω από την προπορευόμενη Πορτογαλία (119% επί του ΑΕΠ).
Η ανάλυση αναφέρει πως βάσει του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης που εφαρμόζει η ΕΚΤ, είναι πιθανό οι αγορές να δεχθούν με ψυχραιμία τη νέα κατάσταση. Στην πραγματικότητα, όμως, ο κίνδυνος μετάδοσης λειτουργεί μόνο για όσο διάστημα αυτοί που δέχονται την απειλή, έχουν την ικανότητα και την προθυμία να το αντέξουν. «Μια ελληνική χρεοκοπία στο πλαίσιο της Ευρωζώνης αναμένεται να υπονομεύσει τόσο την ικανότητα, όσο και την προθυμία», καταλήγει η ανάλυση.
Γίνεται αντιληπτό, ότι η κυβέρνηση διαπραγματεύεται με τρόπο που δεν το έκανε η προηγούμενη συγκυβέρνηση των Σαμαρά-Βενιζέλου. Κινείται προς την κατεύθυνση χαρακτηρισμού του χρέους ως επαχθές ή μη νόμιμο με τη συγκρότηση της Επιτροπής Αλήθειας για το χρέους. Την ίδια στιγμή με αυτό το chicken game με τους δανειστές έχει καταφέρει να διαχύσει το κίνδυνο οικονομικού πλήγματος σε χώρες της Ευρωζώνης σε περίπτωση που η Γερμανία και οι δανειστές δεν κάνουν πίσω στις απαιτήσεις τους. Γεγονός που έχει προσδώσει αξιοπιστία αλλά και φόβο που θα οδηγήσει σε λύση. Γι αυτό το λόγο η Μέρκελ μιλάει τόσο συχνά πλέον με τον Α.Τσίπρα...Τα χρονικά περιθώρια για όλες τις χώρες έχουν στενέψει...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου