«ΓΥΝΑΙΚΟΚΤΟΝΙΑ»: ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΕΝΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ...
Γράφει ο Μιχαήλ Α. Βιδάλης, Ph.D. *
Με ιδιαίτερη έκπληξη διαπιστώνουμε την φαινομενική επιδημία ενός κοινωνικού φαινομένου, την υιοθέτηση νέας σχετικής ορολογίας, αλλά, και την προβεβλημένη “αιτιολογία” του φαινομένου.
Συγκεκριμένα, ο λόγος για την έμφυλη βία, ήτοι, την κακοποίηση και δολοφονία των γυναικών, από τους συζύγους ή συντρόφους τους (Κακοποίηση βέβαια είναι και η λεκτική βία).
Δεν αναφερόμαστε εδώ στα κρούσματα βιασμού και θανάτωσης γυναικών, τελευταία και από αλλοδαπούς, εγκλήματα αδιαμφισβήτητα ειδεχθή, αλλά, στις προβληματικές σχέσεις του ζεύγους.
Παραδόξως, συχνά διαβάζουμε ότι η “έκρηξη” της βίας κατά των γυναικών οφείλεται στην… καραντίνα λόγω του κορωνοϊού, άποψη αντιεπιστημονική ή τουλάχιστον φαιδρή (Παρενθετικά, κατά τη συγκεκριμένη περίοδο παρατηρήθηκε οριακή αύξηση των γεννήσεων).
Μία στοιχειώδης λογική ανάλυση, θα παρουσιάσει πιθανές αιτιολογίες του φαινομένου οι οποίες αντιμάχονται τη σουρεαλιστική εξήγηση του φαινομένου από τους δημοσιογράφους.
Προοιμιακά, η λέξη “γυναικοκτονία” την οποίαν προβάλλουν επανειλημμένα τα ΜΜΕ, φαντάζει άστοχη. Η “γυναίκα” δεν είναι “άνθρωπος” για να χρησιμοποιηθεί ο δόκιμος όρος “ανθρωποκτονία”;
Επιπρόσθετα, στη χώρα μας τα τελευταία έτη παρατηρείται και αύξηση της δολοφονίας ανδρών από τις συζύγους ή συντρόφους τους, για λόγους που δεν θα αναλυθούν εδώ.
Όμως, μήπως αναλογικά χρειάζεται να εφεύρουμε τον όρο “ανδροκτονία”; Είναι προφανές, ότι η υιοθέτηση νέας ορολογίας, είναι παντελώς ανούσια συνεκτιμώμενη εντός του όλου πλαισίου, όπως θα διαπιστώσουμε παρακάτω.
Ξεκινώντας από τα αυτονόητα, ας διερωτηθούμε: Ποια μουσική ακούνε τα παιδιά μας, αγόρια και κορίτσια, τα τελευταία χρόνια; Trap φυσικά, στην οποίαν άρρενες και θήλεα λικνίζονται ακούγοντας στίχους όπως “χτύπα τη πουτ - - α", “ξάπλωσε το κορίτσι”, “ξεφορτώνομαι το κορίτσι και πάω παρακάτω [σσ: διαλέγω άλλη…], “η γκόμενα θέλει χρήμα”, “αχόρταγη καρι - - α”, “κλείσε της την πόρτα”, κ.ο.κ.
Να επισημανθεί πάλι, οι νέοι μας “διασκεδάζουν” με τη συγκεκριμένη μουσική, η οποία μπορεί όντως να είναι ενίοτε μουσικά αρεστή, οι στίχοι όμως είναι τουλάχιστον απαράδεκτοι.
Όσοι τυχόν δεν γνωρίζετε, πρόκειται για ρυθμική μουσική, με στυλιστικές απαρχές τη hip-hop και rap και με κύριες αναφορές στα ναρκωτικά και την αστική βία (Το πως υιοθετήθηκε από τη χώρα μας, χρήζει επεξήγησης...).
Είναι γνωστό πως λειτουργεί η μουσική και ο στίχος στο υποσυνείδητο, έχει δε τεκμηριωθεί επαρκώς σε επιστημονικές έρευνες.
Τη δεκαετία του 1960 ουσιαστικά εδραιώθηκε το Φεμινιστικό Κίνημα, απέναντι στο συντηρητισμό της Πατριαρχίας, όμως ευλόγως διερωτόμαστε, αν όντως βοήθησε, ή ουσιαστικά υποδαύλισε μία νέα, μετασχηματισμένη αντιπαλότητα των φύλων;
Εν προκειμένου, οι μεν (οργανωμένα πλέον) επιχειρούν να επικρατήσουν στους δε, και αυτό θα λύσει το πρόβλημα; Γιατί πρέπει υποχρεωτικά να “κυριαρχήσει” ένας εκ των δύο;
Έχετε αναλογιστεί τι μοντέλα υιοθετούμε; Επιλέγουμε τον ανταγωνισμό αντί τη συνεργασία. Επιλέγουμε το ατομικό αντί το συλλογικό. Επιλέγουμε το εγωκεντρικό αντί το κοινωνικό. Επιλέγουμε τον ναρκισσισμό και την επίδειξη (ενίοτε και την επιδειξιομανία) αντί της φιλαλληλίας.
Επιλέγουμε το σεξ, παντείω τρόπω, αντί της “συντηρητικής” πυρηνικής οικογένειας. Επιλέγουμε την “καλοπέραση” και τον εύκολο πλουτισμό, παραμερίζοντας επιπολαίως τις πιθανές συνέπειες. Η λίστα είναι αέναη, όμως τα παραδείγματα αρκούν.
Τέλος, παρενθετικά, ο Χριστιανισμός ήταν (και παραμένει) το μοντέλο της ισότητας των φύλων, αιώνες πριν οι γυναίκες κατακτήσουν άλλα “δικαιώματα”, αναλογιζόμενοι την Παλαιοδιαθηκική αναφορά της πλάσης της γυναίκας (Εύας) από το πλευρό του άνδρα (Αδάμ).
Όχι από τον ώμο του για να είναι ανώτερη του, ή από τον γλουτό για να είναι κατώτερη του, αλλά, από το πλευρό του για να είναι ισότιμη. Όμως, οι νέοι που ακούνε την Trap και χειραγωγούμενοι από τα νεοταξικά ΜΜΕ, παραδόξως φρονούν αυτή την ιδεολογία ως “Μεσαίωνα” ή “συντηρητική”.
Γιόγκα, trap, τατουάζ και ατμιστό, καράτε για τα αγοράκια (για να δέρνουν καλύτερα;), κοριτσάκια που ακόμη επιλέγουν μπαλέτο, ο αυτοθαυμασμός στα social media, ο “γιόκας”, και ο καθένας “τη πάρτι του” γιατί δεν υπάρχει τίποτε μετά…
Όταν όλα συγκλίνουν να καταστήσουν τη γυναίκα de facto “αντικείμενο”, συχνά μίας χρήσης (βλέπε Hollywood, μουσική, “πρωινάδικα”, “σκυλάδικα”, Μύκονος, κ.ά.), η κρίση είναι δική σας…
Οι ψυχολόγοι και οι φιλόσοφοι προτάσσουν άλλες εξηγήσεις, αλλά, η ουσία εμπεριέχεται κυρίως στην παραπάνω θεώρηση μας.
Η πρόσφατη υπόθεση του γνωστού ποινικολόγου ήταν απλά η “σταγόνα” που ξεχείλισε το “ποτήρι” και ανέδειξε το φαινόμενο ευρέως. Σουρεαλιστικά και ταυτόχρονα εμετικό, είναι το γεγονός ότι όλοι αυτοί που συνετέλεσαν να ευτελίσουν τη γυναίκα, τώρα διερωτώνται “τι φταίει;”.
Δυστυχώς, το συγκεκριμένο κοινωνικό φαινόμενο δεν προβλέπεται να αντιμετωπιστεί στο άμεσο μέλλον, διότι απλά αγνοούμε ή δεν επιθυμούμε να αντιμετωπίσουμε τα πραγματικά αίτια, οι δε “λύκοι” προσποιούνται επιτυχώς τα “πρόβατα”…
Τροφή για σκέψη.
Μιχαήλ Α. Βιδάλης
* Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας
και Αρχιτέκτων Μηχανικός, MΑrch.
Τις γυναίκες τις σκοτώνουν, "απλά" διότι τις βρίσκουν φυσικά αδύναμες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιστεύω ότι ο όρος "γυναικοκτονία" είναι παραπλανητικός, και κρύβει το ΑΛΗΘΙΝΟ πρόβλημα της αποκτηνωμένης κοινωνίας. Το πρόβλημα είναι ότι: εξοντώνουμε όποιο (γυναίκα, παιδί, άντρα) βάζει εμπόδια στις ΔΙΚΕΣ ΜΑΣ "σοφές" επιθυμίες.
Κανένας λόγος δεν γίνεται για τις μαζικές και προμελετημένες στυγνές ΔΟΛΟΦΟΝΙΕΣ των εκτρώσεων, των αθώων και απροστάτευτων αγέννητων βρεφών.
ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΟΙ ΣΥΜΦΟΡΕΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή(Άγιος Βασίλειος ο Μέγας)
Όλοι μας, και ξεχωριστά ο καθένας και όλοι μαζί, ας εξετάσουμε τον τρόπο της ζωής μας. Ας δούμε την ξηρασία ως παιδαγωγό που υπενθυμίζει στον καθένα μας τις δικές του αμαρτίες. Ας πούμε και εμείς με συναίσθηση τον λόγο του γενναίου Ιώβ: «Με άγγιξε το χέρι του Θεού». Και μάλιστα ας θεωρήσουμε ότι ακριβώς για τις δικές μας αμαρτίες ήρθε η συμφορά. Και αν πρέπει να προσθέσουμε και κάτι ακόμη, να ξέρουμε ότι οι κακοτυχίες αυτές ενίοτε συμβαίνουν στους ανθρώπους, για να δοκιμασθούν οι ψυχές και να φανούν οι δόκιμοι, οι πραγματικά ενάρετοι, πάνω στις δυσκολίες. Είτε φτωχοί είναι αυτοί είτε πλούσιοι. Διότι και οι μεν και οι δε δοκιμάζονται ακριβώς στην υπομονή. Και σ’ αυτές κυρίως τις περιστάσεις φανερώνεται αν ο πλούσιος είναι ελεήμων και φιλάνθρωπος ή αν ο φτωχός είναι ευγνώμων και όχι βλάσφημος, που αλλάζει διαθέσεις τόσο γρήγορα όπως αλλάζουν οι περιστάσεις της ζωής. Εγώ γνωρίζω πολλούς (όχι εξ ακοής αλλά προσωπικά), οι οποίοι, όσο τα πράγματα τους έρχονται βολικά, εκφράζουν ευχαριστία στον ευεργέτη Θεό, αν και όχι πάντοτε. Αν όμως κάποτε τα πράγματα γυρίσουν αντίθετα, και ο πλούσιος γίνει φτωχός, η υγεία του σώματος γίνει αρρώστια, η δόξα και η περηφάνεια γίνουν ντροπή και ατιμία, τότε οι άνθρωποι γίνονται αχάριστοι, ξεστομίζουν βλαστήμιες, δεν θέλουν να προσεύχονται, τα βάζουν με τον Θεό σαν να τους χρωστάει, και δεν τον νοιώθουν σαν Θεό που αγανακτεί εναντίον τους.
https://www.koinoniaorthodoxias.org/pateriko-anthologio/gia-tis-amarties-mas-irthe-i-symfora/
Έλα στον εαυτό σου και στα συγκαλά σου, άνθρωπε! Μην κάνεις σαν τα ανόητα παιδιά, που επειδή τα μάλωσε ο δάσκαλος, σχίζουν τα βιβλία τους… Να ελπίζεις στον Θεό. Μήπως δεν βλέπει ότι στενοχωρείσαι; Κάνε λίγη υπομονή στην συμφορά σαν τον γενναίο Ιώβ… Σαν πολύτιμο θησαυρό φύλαξε στην ψυχή σου την ευχαριστία, για να λάβεις και εσύ διπλό τον μισθό για την ευγνωμοσύνη σου. Να θυμάσαι τον αποστολικό λόγο: «Εν παντί ευχαριστείτε».
ΔιαγραφήΓυναικοκτονία καὶ οχι ἀνθρωποκτονία, διότι προφανῶς ἡ γυναίκα, δὲν εἶναι ἄνθρωπος, ἔ;;
ΑπάντησηΔιαγραφή