Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024

ΟΙ ΔΩΣΙΛΟΓΟΙ ΓΑΠ, ΠΑΠΑΔΗΜΟΣ, ΤΣΙΠΡΑΣ ΚΑΙ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΣΩΖΟΥΝ ΚΑΤ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΙΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΓΑΛΛΙΚΕΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΣΤΗ ΡΑΧΗ ΜΑΣ...

 ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΑ ΧΡΕΗ ΤΟΥ ΣΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ, ΜΕΤΑΦΕΡΟΝΤΑΣ ΤΑ ΣΤΟΥΣ ΈΛΛΗΝΕΣ


Η περίοδος χάριτος για το ελληνικό χρέος λήγει το 2032. Τότε τα τοκοχρεολύσια θα γίνουν 15 δις (από 5) και οι άριστοι θα έχουν δραπετεύσει

Κράτος: Λίγους μήνες πριν τις εκλογές του 2023, απαντώντας σε μία επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, σε σχέση με το μαξιλάρι, το δανεισμό και τα ταμειακά διαθέσιμα του δημοσίου, ο κ. Σταικούρας είπε τα εξής (πηγή):

«Τα ταμειακά διαθέσιμα σήμερα είναι όσο περίπου τα παραλάβαμε – ενώ έχουμε δώσει 50 δις €, για να ενισχύσουμε την κοινωνία στις διαδοχικές κρίσεις. Πώς τα καταφέραμε;

Τα καταφέραμε επειδή όλο αυτό το χρονικό διάστημα ο ΟΔΔΗΧ ακολούθησε μια διορατική και μεθοδική εκδοτική πολιτική – η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη σταθερή και με χαμηλό κόστος παρουσία της χώρας μας στις διεθνείς αγορές.

Έχουμε καταφέρει, χάρη σε αυτήν τη συνετή δημοσιονομική πολιτική και τη διορατική εκδοτική στρατηγική, να ενισχύσουμε το κύρος και την αξιοπιστία της χώρας – αντλώντας συνολικά 51,5 δις € από τις διεθνείς αγορές χρήματος και κεφαλαίου.


Από αυτά, 41 δις € είναι από εκδόσεις και επανεκδόσεις ομολόγων. Βγήκαμε δηλαδή στις αγορές, δανειστήκαμε 51,5 δις € και καλύψαμε όλες τις ανάγκες, για να βοηθήσουμε γενναία και αποτελεσματικά την ελληνική κοινωνία. Αυτή είναι η εμπιστοσύνη που κέρδισε η Κυβέρνηση της ΝΔ.

Επιπρόσθετα των ανωτέρω, τα ταμειακά διαθέσιμα ενισχύθηκαν με 18 δις € από διάφορες άλλες υπερεθνικές πηγές χρηματοδότησης – όπως είναι τα 2,7 δις € από τα ANFAs και τα SMPs, από τα κέρδη δηλαδή από τη διακράτηση των ελληνικών ομολόγων από ευρωπαϊκές τράπεζες, με την όγδοη και τελευταία δόση που εκκρεμούσε από το πρώτο εξάμηνο του 2019 να δίνεται τώρα, 11,1 δις € από δόσεις και προχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, 2,2 δις € από διμερή δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και πόρους από το πρόγραμμα SURE».

Πρόσφατα τώρα, σε συνεδρίαση της επιτροπής οικονομικών της Βουλής, ο κ. Πετραλιάς για το ίδιο περίπου θέμα, είπε τα παρακάτω:

«Από τότε που ήταν το σύμφωνο σταθερότητας το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης κοιτάμε και όχι το χρέος Κεντρικής Διοίκησης. Η διαφορά των δύο είναι το ενδοκυβερνητικό χρέος. 

Για παράδειγμα, όταν καταθέτει ο ΕΦΚΑ, ο ΕΟΠΥΥ, οποιοσδήποτε φορέας χρήματα, τα ταμειακά διαθέσιμα του στην Τράπεζα της Ελλάδος (ουσιαστικά μέσω repos δανείζει η ΤτΕ), αυτός ο φορέας τα δανείζει στο κεντρικό δημόσιο (=στην Κεντρική Διοίκηση). Γιατί τα δανείζει; Για να παίρνει επιτόκιο 3%.

Να πούμε ότι, τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων Γενικής Κυβέρνησης τα τελευταία 5 – 6 χρόνια έχουν αυξηθεί πάνω από 30 – 40 δις €. Γι’ αυτό βλέπετε και την αύξηση των repos. Δηλαδή, ενώ είχαν 20 έως 25 δις € ταμειακά διαθέσιμα οι φορείς το 2019, τώρα έχουν πάνω από 60 δις €. 

Επομένως, ακριβώς αυτός είναι ο λόγος που βλέπετε την αύξηση του ενδοκυβερνητικού χρέους. Γιατί τα δανείζουν και εμείς ξεπληρώνουμε χρέος.

Στον ΕΦΚΑ, ας πούμε, αυξήθηκαν τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές γιατί μειώθηκε η ανεργία από το 18% στο 9%. Έχουν αυξηθεί πολύ τα έσοδα, οπότε είναι λόγω, πραγματικά, της ανάπτυξης και της μείωσης της ανεργίας, της αύξησης των μισθών κλπ.».

Συνεχίζοντας, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης που μετράει στο διεθνή δείκτη Χρέος/ΑΕΠ, στις 31.12.2019 ήταν 331,06 δις € (πηγή) – ενώ της Κεντρικής Διοίκησης 356,01 δις € (πηγή). Επομένως η διαφορά τους ήταν περίπου 25 δις € – γεγονός που σημαίνει πως τα αποθεματικά των οργανισμών του δημοσίου, δηλαδή το ενδοκυβερνητικό χρέος, ήταν 25 δις €.


Στις 31.12.2023 τώρα, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ήταν 356,6 δις €, ενώ της Κεντρικής Διοίκησης 406,5 δις € – οπότε η διαφορά τους ήταν 49,9 δις € (πηγή). 

Άρα τα αποθεματικά των οργανισμών του δημοσίου, τουλάχιστον αυτά με τα οποία δανείζουν την κεντρική Διοίκηση, αυξήθηκαν κατά 25 δις € στα 50 δις €. Εκτός αυτού, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης στα τέσσερα αυτά χρόνια αυξήθηκε κατά 25,5 δις € – ενώ της Κεντρικής αυξήθηκε κατά 50,5 δις €.

Περαιτέρω, εκτός του ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές αυτών που είπε ο κ. Σταικούρας με αυτά του κ. Πετραλιά, εμείς αδυνατούμε να καταλάβουμε ποιοι οργανισμοί του δημοσίου έχουν συνολικά 50 δις € στα αποθεματικά τους ή πάνω από 60 δις € που είπε ο κ. Πετραλιάς – έχοντας καταθέσει διευκρινιστική ερώτηση που δεν έχει απαντηθεί. 

Ολόκληρη η περιουσία πάντως των ασφαλιστικών ταμείων στις 31.12.2015 ήταν 17,5 δις € – ενώ στην ΤτΕ, στην οποία μεταφέρονται τα διαθέσιμα (κοινό κεφάλαιο), μόλις 6,55 δις € (πηγή).

Ακόμη όμως και να ήταν έτσι, όπως τα είπε ο κ. Πετραλιάς, δεν αποτελούν χρέος του κράτους τα 50 δις €, τα οποία δανείζεται από τους φορείς; Δεν φαίνεται καθαρά πως με τα χρήματα των φορέων το κράτος πληρώνει τα χρέη του στους ξένους, μεταφέροντας τα στους Έλληνες, μεταξύ άλλων μέσω των ασφαλιστικών τους ταμείων;

Θυμίζουμε εδώ την αντίδραση του Απριλίου του 2015, εναντίον του νόμου για τη μεταφορά των χρημάτων των ταμείων στην ΤτΕ, από τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ με το εξής σύνθημα: «Κάτω τα χέρια από τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων και των δημοσίων οργανισμών (πηγή) – το απαράδεκτο αυτό μέτρο, θα επιδεινώσει την ήδη άθλια κατάσταση των ασφαλιστικών Ταμείων που, λόγω της χρόνιας κρατικής υποχρηματοδότησης, είναι στο χείλος της καταστροφής».

Τέλος, δικαιολογείται ο υπερδιπλασιασμός των αποθεματικών των φορέων σε τέσσερα μόλις χρόνια, από τη μείωση της ανεργίας και την αύξηση των μισθών, όπως ισχυρίσθηκε ο κ. Πετραλιάς; Βρήκαν αλήθεια πετρέλαιο οι φορείς; 

Προφανώς όχι – ενώ φαίνεται πως το δημόσιο χρησιμοποιεί για το δανεισμό του επί πλέον τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης, αφού λιγότερο από το 25% των δανειακών κεφαλαίων έχουν προωθηθεί στον ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με την ΤτΕ.

Εκτός αυτού, τα χρέη του κράτους προς τους προμηθευτές του έχουν αυξηθεί, των νοσοκομείων επίσης κοκ. – οπότε σίγουρα δεν έχει έτσι μέλλον η Ελλάδα, ούτε οι Έλληνες, αφού οι μισθοί τους εξαρτώνται από τις επενδύσεις που δεν διεξάγονται.

Σε κάθε περίπτωση, το συγκρίσιμο με το παρελθόν χρέος/ΑΕΠ δεν είναι το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης των 406,5 δις € που αποτελεί το 185% του πληθωριστικού ΑΕΠ των 220 δις € του 2023; Ασφαλώς, ότι και αν ισχυρίζεται η κυβέρνηση – υπενθυμίζοντας πως χρεοκοπήσαμε με χρέος 299 δις € ή στο 127% περίπου του ΑΕΠ.

.Σημείωση 1: Με νόμο του 2018, όλοι οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης στους οποίους συμπεριλαμβάνονται ΕΦΚΑ και ΤΕΚΑ, καταθέτουν υποχρεωτικά τα αποθεματικά τους σε δύο λογαριασμούς της Τράπεζας της Ελλάδος: στο Κοινό Κεφάλαιο και στο Λογαριασμό Ταμειακής Διαχείρισης.

Τα αποθεματικά που μπαίνουν στο Κοινό Κεφάλαιο μετατρέπονται σε κρατικά ομόλογα και ρευστοποιούνται, κατόπιν αίτησης από τους φορείς, που εξηγούν τους λόγους της ρευστοποίησης – ενώ στην ταμειακή διαχείριση υπάρχουν τα ρευστά διαθέσιμα που παίρνουν τόκο γύρω στο 3%.

Σχεδόν το 95% των αποθεματικών που δημιουργούν τα ταμεία, κατευθύνονται σε μηνιαία βάση στους δύο λογαριασμούς της ΤτΕ και μόνο για το υπόλοιπο 5% έχουν άδεια να το καταθέτουν σε εμπορικές τράπεζες, ανάλογα με το ποια δίνει καλύτερο επιτόκιο.

Ο νόμος αυτός έρχεται σε αντίθεση με τον νόμο του 2010, που προβλέπει ότι, τα ταμεία μπορούν να αξιοποιούν έως το 23% των αποθεματικών τους σε επενδυτικά προϊόντα, όπως κρατικά ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια και μετοχές (πηγή).

Σημείωση 2: Η Γενική Κυβέρνηση αποτελείται από το Κεντρικό Κράτος (δημόσιο), τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού) και τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).
Η περίοδος χάριτος για το ελληνικό χρέος λήγει το 2032

Το εμπορικό έλλειμμα έχει αγγίξει τα 19,3 δις και η εγχώρια παραγωγή και η παραγωγικότητα μειώνονται σημαντικά. Η περίοδος χάριτος για το ελληνικό χρέος – που εκμεταλλεύεται για να το παίξει επιτυχημένη η Κυβέρνηση των αρίστων – λήγει το 2032.

 Τότε φυσικά – που τα τοκοχρεολύσια θα γίνουν 15 δις από 5 δις που είναι σήμερα, θα χρειαστούν νέα μνημόνια, ενώ το ασφαλιστικό θα καταρρεύσει. 

Μέχρι τότε βέβαια θα έχουν δραπετεύσει οι καταχρεωμένοι άριστοι των μεγάλων σουξέ που σήμερα παίζουν κεντροαριστερές πασιέντζες, αφήνοντας τον χρόνο να περάσει.

Τελικά τα μόνα που καταφέρνουν να αυξήσουν οι φιλελέφτ φωστήρες της Κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι οι φόροι, το κόστος ζωής και ενέργειας και φυσικά την αρτηριακή μας πίεση με ψευδολογήματα οικονομικής επιτυχίας. 

Αρτηριακή πίεση που αυξάνεται ακόμη περισσότερο αν κανείς παρακολουθήσει τις δυο παρωδίες που υποδύονται την Αντιπολίτευση.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου