Παρασκευή 19 Ιουλίου 2024

ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ ΤΩΝΕΛΛΗΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΣ



ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ




Ανασυγκρότηση Αθηνά Παρθένος
Mary Harrsch 
(Φωτογραφήθηκε στο Nashville Parthenon, Tennessee) 
(CC BY-NC-SA)

*Γράφει ο Δημήτρης Βόγγολης, 
Πρόεδρος ΙΗΑ

Πολλά αγάλματα έχουν υπογραφεί για να γνωρίζουμε τα ονόματα των πιο επιτυχημένων καλλιτεχνών που έγιναν διάσημοι στη ζωή τους. 

Ονομάζοντας μερικά, μπορούμε να ξεκινήσουμε με τον πιο διάσημο από όλους, τον Φειδία, τον καλλιτέχνη που δημιούργησε τα γιγάντια χρυσελεφάντινα αγάλματα της Αθηνάς ( 438 π.Χ.) και του Δία ( 456 π.Χ.) που κατοικούσαν, αντίστοιχα, στον Παρθενώνα της Αθήνας και ο ναός του Διός στην Ολυμπία. 

Το τελευταίο γλυπτό θεωρήθηκε ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου. Ο Πολύκλειτος, ο οποίος εκτός από τη δημιουργία σπουδαίων γλυπτών όπως ο Δορυφόρος, έγραψε και μια πραγματεία, τον Κανόνα, για τις τεχνικές της γλυπτικής όπου τόνισε τη σημασία της σωστής αναλογίας. 

Άλλοι σημαντικοί γλύπτες ήταν ο Κρέσιλας, ο οποίος έφτιαξε το πολυ-αντιγραφημένο πορτρέτο του Περικλή ( 425 π.Χ.), ο Πραξιτέλης, του οποίου η Αφροδίτη ( 340 π.Χ.) ήταν η πρώτη γυναικεία γυμνή, και ο Καλλίμαχος, στον οποίο πιστώνεται η δημιουργία της κορινθιακής πρωτεύουσας, και του οποίου οι χαρακτηριστικές χορευτικές φιγούρες αντιγράφηκαν πολύ στη ρωμαϊκή εποχή.

Οι γλύπτες έβρισκαν συχνά μόνιμη απασχόληση στους μεγάλους χώρους του ιερού και η αρχαιολογία αποκάλυψε το εργαστήριο του Φειδία στην Ολυμπία. 

Στο εργαστήριο βρέθηκαν διάφορα σπασμένα πήλινα καλούπια καθώς και η προσωπική πήλινη κούπα του δασκάλου, με την επιγραφή «Ανήκω στον Φειδία». 

Ένα άλλο χαρακτηριστικό των τοποθεσιών του ιερού ήταν οι καθαριστές και οι στιλβωτές που διατήρησαν το γυαλιστερό κοκκινωπό ορείχαλκο χρώμα των χάλκινων μορφών, καθώς οι Έλληνες δεν εκτιμούσαν τη σκούρα πράσινη πατίνα που προκύπτει από τις καιρικές συνθήκες (και που έχουν αποκτήσει τα σωζόμενα αγάλματα).




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου