Πέμπτη 15 Αυγούστου 2024

ΤΟ ΚΟΡΥΦΑΙΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΓΟΥΣΤΟΥ: Η ΜΕΤΑΣΤΑΣΙΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ: Η ΚΟΙΜΗΣΙΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ



Του Δημήτριου Δ. Τριανταφυλλόπουλου*

Οἱ πρῶτες μαρτυρίες γιὰ τὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου ἀνιχνεύονται σὲ ἀπόκρυφα κείμενα, ἐκεῖνα ποὺ δὲν συμπεριλήφθηκαν στὸν Κανόνα τῆς Βίβλου.

 Στὸν πέμπτο αἰώνα, τὴν περίοδο ποὺ πραγματοποιεῖται ἡ Γ´ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος τῆς Ἐφέσου (431 μ.Χ.), ἡ ὁποία ἀσχολήθηκε κυρίως μὲ θεομητορικὰ ζητήματα, ἀρχίζουν νὰ πληθαίνουν οἱ μαρτυρίες. 

Ἀργότερα, στοὺς κακῶς λεγόμενους «σκοτεινοὺς αἰῶνες», ποὺ μεσολαβοῦν ἀπὸ τὸ τέλος τῆς βασιλείας τοῦ Ἰουστινιανοῦ μέχρι τὸ τέλος τῆς Εἰκονομαχίας (565-843), ἰδιαίτερα τὸν ἕβδομο καὶ τὸν ὄγδοο, πολλοὶ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ὁ Ἰωάννης Θεσσαλονίκης καί, κυρίως, ὁ Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς σὲ σειρὰ ὁμιλιῶν ἀσχολήθηκαν πιὸ συστηματικὰ μὲ τὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου. 

Ἀργότερα πολλοὶ ἄλλοι Πατέρες ὕμνησαν τὴ Θεοτόκο, ἀφιερώνοντας καὶ στὴν Κοίμησή της ὕμνους καὶ ὁμιλίες· ἀνάμεσά τους ὁ Νικόλαος Καβάσιλας, τὸν 14ο αἰώνα, μᾶς χάρισε περίφημα κείμενα.

Η λατρεία

Ἤδη τὸν πέμπτο αἰώνα ἡ αὐτοκράτειρα Πουλχερία ζήτησε καὶ μετέφεραν ἀπὸ τὴν Ἱερουσαλὴμ τὴν Τιμία Ζώνη καὶ τὴν Ἐσθῆτα τῆς Θεοτόκου, καὶ κατατέθηκαν στὴ Μονή τῶν Βλαχερνῶν, στὴν Κωνσταντινούπολη. 

Ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον παρουσιάζει ἡ λιτάνευση τῶν τιμίων αὐτῶν δώρων στὴν Κωνσταντινούπολη, ποὺ συνδέονται καὶ μὲ τὸν εἰκονογραφικὸ τύπο τῆς Θεοτόκου Βλαχερνιώτισσας, ποὺ κυριαρχεῖ μεταγενέστερα. 

Φαίνεται ὅτι ἡ ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως εἶναι πλήρως διαμορφωμένη στὴν ἐποχὴ τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ. Ἀπὸ τότε ἡ διάδοσή της εἶναι εὐρύτατη, ἦταν καὶ παραμένει μία ἀπὸ τὶς πιὸ δημοφιλεῖς στὸ ἑλληνικὸ ἑορτολόγιο, συνδεδεμένη συνήθως μὲ πανήγυρη, ποὺ συμβολίζει καὶ τὸ τέλος τοῦ θέρους. Ἡ Κοίμησις τῆς Θεοτόκου εἶναι ἡ τελευταία ἀπὸ τὶς ἑορτές του Δωδεκαόρτου – μὲ αὐτὴν κλείνει ὁ κύκλος τῶν μεγάλων χριστολογικῶν καὶ θεομητορικῶν ἑορτῶν τῆς Ἐκκλησίας.

Ἡ καταγωγὴ τοῦ ἐθίμου τοῦ «ἐπιταφίου τῆς Θεοτόκου», ποὺ ἔχει παραδοθεῖ ὡς ἕνα τοπικό, μεμονωμένο φαινόμενο, πιθανῶς προέρχεται ἀπὸ τὰ Ἰόνια Νησιὰ, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὸ Αἰγαῖο, ἀπὸ τοὺς χώρους στοὺς ὁποίους ἄφησε ἔντονα τὰ ἴχνη στὴν παράδοση ἡ Ἑνετοκρατία. 

Στὴν ἠπειρωτικὴ Ἑλλάδα τὸ ἔθιμο εἶναι μᾶλλον ἄγνωστο, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν παρατηρούμενη πρόσφατα ἄκριτη «τουριστικοποίηση» τῶν ἐθίμων.

 Εἶναι τελείως ἀπαράδεκτη λ.χ. ἀπὸ ὀρθόδοξη πλευρὰ ἡ εὐσεβιστικῆς καταγωγῆς, στὴν οὐσία ἀνευλαβὴς εἰσβολὴ καὶ διάδοση τῆς λεγομένης «Παναγίας τοῦ Χάρου»(!).

Ἡ τέχνη

Οἱ λόγοι καὶ οἱ ὕμνοι τῆς ἑορτῆς δίνουν ἀκριβεῖς πληροφορίες, καὶ ἑπομένως οἱ λογοτεχνικὲς ἀναδρομὲς εἶναι σχετικὰ ἁπλές. Στὸν τομέα τῆς τέχνης ἀντίθετα, καὶ εἰδικότερα τῆς εἰκονογραφίας, πολλὰ ἀπὸ τὰ παλαιότερα μνημεῖα ἔχουν καταστραφεῖ καὶ οἱ ἀναγωγὲς εἶναι περισσότερο πολύπλοκες.

Ἡ ἔρευνα τείνει νὰ ἀποδεχθεῖ ὅτι τὸ ζωγραφικὸ θέμα τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἐμφανίζεται στὸν ἕβδομο αἰώνα, ἐπειδὴ ἀκριβῶς τότε ἀφιερώνουν στὴν Νίκαια, μεγάλη πόλη τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας, ναὸ στὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου, ποὺ ἦταν καταστόλιστος μὲ ψηφιδωτὰ καὶ ποὺ καταστράφηκε στὰ 1922. 

Δὲν εἶναι γνωστὸ ἂν ὑπῆρχε καὶ παράσταση τῆς Κοιμήσεως, ἂν καὶ φαίνεται αὐτονόητο. Ὁλοκληρωμένη ἡ σύνθεση ἀπαντᾶται μετά τὴν Εἰκονομαχία. Καὶ ἐπειδὴ ἡ Κοίμησις τῆς Θεοτόκου, κατὰ τὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, συνέβη στὴν Παλαιστίνη (κατ᾽ ἀκρίβειαν, στὸ Ὄρος τῶν Ἐλαιῶν τῆς Ἰερουσαλήμ, ὅπου καὶ ὁ κατὰ παράδοσιν τάφος Της), ἐκεῖ θὰ πρέπει νὰ συνέθεσαν τὸ θέμα.

Ἀπὸ τὰ βυζαντινὰ μνημεῖα εἶναι ἰδιαίτερα ἀξιόλογες οἱ τοιχογραφίες τῆς Σοπότσανης τῆς Σερβίας, στὰ μέσα τοῦ 13ου αἰῶνα, τὰ ψηφιδωτὰ στὴν Μονὴ τῆς Χώρας στὴν Κωνσταντινούπολη, ἀπὸ τὰ πλέον κλασικὰ παραδείγματα (ἀρχὲς τοῦ 14ου αἰώνα), καὶ ἀκόμη ἡ περίφημη εἰκόνα τοῦ Γκρέκο στὴν Σύρο, τὸ πρῶτο ἐνυπόγραφο ἔργο τοῦ Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, γύρω στὰ 1565-66 (ὁ ζωγράφος ἐκείνη τὴν ἐποχὴ πρέπει νὰ ἦταν νεότατος, 25 ἢ 26 ἐτῶν).

Ἰδιαίτερα ἐνδιαφέρον εἶναι νὰ παρατηρήσει κανεὶς τὴν ἀλληλεπίδραση ἀνάμεσα στὰ βυζαντινὰ κείμενα καὶ στὴν ἀντίστοιχη τέχνη, ἐπειδὴ ἡ τέχνη αὐτὴ δὲν εἶναι προϊὸν τῆς προσωπικῆς βούλησης τοῦ καλλιτέχνη, ἀφοῦ αὐτὸς ὑπηρετεῖ οὐσιαστικὰ τὴν Ἐκκλησία. Ἔτσι, λ.χ., τὸ ὀκτώηχο Δοξαστικὸ τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς ἑορτῆς ἀποδίδει ὅλα ἐκεῖνα τὰ στοιχεῖα τὰ ὁποῖα ἀποτυπώνει ἡ εἰκόνα τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου:

«Θεαρχίῳ νεύματι πάντοθεν οἱ θεοφόροι ἀπόστολοι, ὑπὸ νεφῶν μεταρσίως αἱρόμενοι, καταλαβόντες τὸ πανάχραντον καὶ ζωαρχικόν σου σκῆνος, ἐξόχως ἠσπάζοντο. 

Αἱ δὲ ὑπέρτατοι τῶν οὐρανῶν Δυνάμεις, σὺν τῷ οἰκείῳ Δεσπότῃ παραγενόμεναι, τὸ θεοδόχον καὶ ἀκραιφνέστατον σῶμα προπέμπουσι, τῷ δέει κρατούμεναι· ὑπερκοσμίως δὲ προώχοντο, καὶ ἀοράτως ἐβόων ταῖς ἀνωτέραις ταξιαρχίαις· Ἰδοὺ ἡ παντάνασσα Θεόπαις παραγέγονεν

. Ἄρατε πύλας καὶ ταύτην ὑπερκοσμίως ὑποδέξασθε, τὴν τοῦ ἀενάου φωτὸς Μητέρα. Διὰ ταύτης γὰρ ἡ παγγενὴς τῶν βροτῶν σωτηρία γέγονεν, ᾗ ἀτενίζειν οὐκ ἰσχύομεν, καὶ ταύτη ἄξιον γέρας ἀπονέμειν ἀδύνατον. Ταύτης γὰρ τὸ ὑπερβάλλον ὑπερέχει πᾶσαν ἔννοιαν.[…]».

Ἕνα δεύτερο τροπάριο, πάλι ἀπὸ τὸν Ἑσπερινὸ τῆς Κοιμήσεως, τὸ Δοξαστικὸ τοῦ τετάρτου ἤχου, λέγει: «Ὅτε ἐξεδήμησας, Θεοτόκε Παρθένε, πρὸς τὸν ἐκ σοῦ τεχθέντα ἀφράστως, παρῆν Ἰάκωβος ὁ Ἀδελφόθεος καὶ πρῶτος Ἱεράρχης,

 Πέτρος τε ἡ τιμιωτάτη κορυφαία τῶν θεολόγων ἀκρότης καὶ σύμπας ὁ θεῖος τῶν ἀποστόλων χορός, ἐκφαντορικαῖς θεολογίαις ὑμνολογοῦντες, τὸ θεῖον καὶ ἐξαίσιον τῆς Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ οἰκονομίας μυστήριον· καὶ τὸ ζωαρχικὸν καὶ θεοδόχον σου σῶμα κηδεύσαντες ἔχαιρον, πανύμνητε. 

Ὕπερθεν δὲ αἱ πανάγιαι καὶ πρεσβύταται τῶν ἀγγέλων δυνάμεις, τὸ θαῦμα ἐκπληττόμεναι, κεκυφυῖαι ἀλλήλαις ἔλεγον: Ἄρατε ὑμῶν τὰς πύλας καὶ ὑποδέξασθε τὴν τεκοῦσαν τὸν οὐρανοῦ καὶ γῆς ποιητήν· δοξολογίαις τε ἀνυμνήσωμεν τὸ σεπτὸν καὶ ἅγιον σῶμα, τὸ χωρῆσαν τὸν ἡμῖν ἀθεώρητον καὶ Κύριον. […]».

Ὁλόκληρος αὐτὸς ὁ κόσμος, ποὺ περιγράφουν γλαφυρὰ καὶ ποιητικὰ οἱ ὕμνοι τῆς Ἐκκλησίας, ἐνσωματώνεται σὲ μιὰ κλασικὴ παράσταση τῆς Κοιμήσεως. Ἡ Θεοτόκος εἶναι ξαπλωμένη πάνω στὴν νεκρικὴ κλίνη, ἐπάνω ἀπὸ τὴ Θεοτόκο παριστάνεται ὁ Χριστὸς μέσα στὴν θεία δόξα, κρατώντας τὴν ψυχὴ τῆς Θεοτόκου σὰν ἕνα σπαργανωμένο βρέφος.

 Κατόπιν, δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ ἀπὸ τὸ κύριο θέμα βλέπουμε μικρὲς ὁμάδες Ἀποστόλων μέσα σὲ σύννεφα νὰ προσέρχονται ἐκ περάτων τῆς Γῆς, ὅπως ἀκριβῶς περιγράφει ὁ ὕμνος. 

Οἱ Ἀπόστολοι διατάσσονται ἀριστερὰ καὶ δεξιὰ τοῦ σεπτοῦ σκηνώματος καὶ αὐτὸς ὁ κύκλος ἐπεκτείνεται μὲ Ἱεράρχες ποὺ κατὰ τὴν παράδοση συνδέονται μὲ τὴν Θεοτόκο· κυρίως πρόκειται εἴτε γιὰ Ἱεράρχες ποὺ ἔχουν ἀναφερθεῖ μὲ λόγους τους στὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου εἴτε γιὰ ἄλλους ποὺ ἡ παράδοση συνέδεσε μὲ τὴν Θεοτόκο μὲ ἄλλον τρόπο. 

Τέλος ἀπεικονίζεται τὸ ἐπεισόδιο τοῦ Ἰεφωνίου ποὺ, σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, ἦταν Ἑβραῖος, ἀμφισβήτησε τὴν παρθενία τῆς Θεοτόκου καὶ ἐτόλμησε νὰ ψαύσει τὴν νεκρικὴ κλίνη. Τότε ὁ Ἀρχάγγελος τοῦ κόβει τὰ χέρια γιὰ νὰ μὴ μολύνει τὴν κλίνη τῆς Θεοτόκου, ἐκεῖνος μετανοεῖ, τὰ χέρια ἀνασυγκολλῶνται, γίνεται τὸ θαῦμα καὶ ὁ Ἰεφωνίας πιστεύει.

Ὁ ἐκτεταμένος κύκλος τῶν ἐπεισοδίων καὶ σκηνῶν ποὺ σχετίζονται μὲ τὴν Κοίμηση διαζωγραφεῖται κυρίως στὴν παλαιολόγεια περίοδο (13ος-15ος αἰ.). Εἶναι συνηθισμένο φαινόμενο τὴν περίοδο αὐτὴ νὰ γίνονται περισσότερο ἀφηγηματικοὶ οἱ κύκλοι παραστάσεων, λ.χ. τοῦ Χριστοῦ, τῆς Θεοτόκου ἢ διαφόρων ἁγίων.

Στὸ ἐπάνω μέρος τῶν συνθέσεων τῆς Κοιμήσεως παρουσιάζεται ἡ Θεοτόκος νὰ ἀναλαμβάνεται πρὸς τοὺς οὐρανούς, ἕνα εἶδος «Ἀναλήψεως», ὅπου τὴν ὑποδέχεται ὁ Χριστός. 

Εἶναι ἡ Μετάστασις τῆς Θεοτόκου, ὅπως λέμε στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, καὶ ὑπάρχει μία διαφορὰ μὲ τὴν ἀντίστοιχη εἰκονογραφία στὶς Ἐκκλησίες τῆς Δύσης (Αssumpta).

 H Μετάστασις τῆς Θεοτόκου βασίζεται στὴν πίστη τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ὅτι ἡ Θεοτόκος ἀνελήφθη σωματικὰ στοὺς οὐρανούς, μετέστη ἀπὸ τὰ γήινα στὰ οὐράνια, καὶ αὐτὸ προσπαθοῦν νὰ ἀποδώσουν οἱ καλλιτέχνες.

Ὁ Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς δίνει μία σειρὰ ἱστορικῶν καὶ ἀρχαιολογικῶν πληροφοριῶν καὶ ἰδιαίτερα στὸν Δεύτερο Λόγο «Εἰς τὴν ἔνδοξον Κοίμησιν τῆς Παναγίας Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας», ποὺ αἰσθητοποιήθηκαν μέσα στὴν βυζαντινὴ ἁγιογραφία. 

Ἀναφέρει χαρακτηριστικά: «Ἔγειρε σ’ ἕνα ἀνάκλιντρο μέσα στὴν πόλη τοῦ Δαυίδ, τὴν ἐξακουσμένη καὶ θεϊκιά, μέσα στὴν περίβλεπτη Σιών τὴν πολυδοξασμένη, ποὺ μέσα της ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ κατὰ γράμμα Νόμου κι᾽ ἀναγορεύτηκε ὁ Νόμος ὁ πνευματικός».

 Ἡ πρώτη διαπίστωση εἶναι ὅτι ἡ Θεοτόκος ἐκοιμήθη στὴν Ἱερουσαλήμ (μιὰ μεταγενέστερη παράδοση, ποὺ τοποθετεῖ τὸν τάφο Της στὴν Ἔφεσο, δὲν ἔχει ἱστορικὰ ἐρείσματα). 

Μιλάει στὴ συνέχεια ὁ Δαμασκηνὸς μὲ ποιητικὴ γλώσσα γιὰ τὴ Σύναξη τῶν Ἀποστόλων ἀπὸ τὰ πέρατα τῆς γῆς, ὅπως ἀναφέρει καὶ τὸ γνωστὸ Ἐξαποστειλάριον τοῦ Ὄρθρου: «Ἀπόστολοι ἐκ περάτων συναθροισθέντες ἐνθάδε, Γεθσημανῇ τῷ χωρίῳ, κηδεύσατέ μου τὸ σῶμα, καὶ σύ, Υἱὲ καὶ Θεέ μου, παράλαβέ μου τὸ πνεῦμα».

Μέσα σὲ τέτοια ἀτμόσφαιρα κατάνυξης, ὑψηλῆς ποίησης καὶ θεσπέσιου μουσικοῦ μέλους ἐκτυλίσσεται τὸ Πάσχα τοῦ καλοκαιριοῦ!

*Ὁμότιμος Καθηγητὴς Βυζαντινῆς Ἀρχαιολογίας Πανεπιστημίου Κύπρου



2 σχόλια:

  1. ΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΝΗΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

    ΜΕΓΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ

    +++

    « Κηρύξατε αποστόλοις», εδόθη εις τις γυναίκες, δια του Αγγέλου η εντολή, το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως Ιησού του Λυτρωτή.

    Από την πρώτη γυναίκα την Εύα, ήρθε στο ανθρώπινο γένος , ο πόνος και η δυστυχία, τώρα οι γυναίκες πρώτες γίνονται αγγελιοφόροι, ανεκλαλήτου χαράς και ευτυχίας.

    Τώρα οι γυναίκες αναγγέλλουν «θανάτου την νέκρωσιν, ΄Αδου την καθαίρεσιν». Ανεστήθη ο Λυτρωτής, αφού εξεπλήρωσε με το Πανάγιο Αίμα Του το χρέος του ανθρωπίνου γένους, προς τον Πλάστη Θεό και άνοιξε του Παραδείσου την οδό.

    Μεγάλη της γυναίκας η αποστολή, το μήνυμα της σωτηρίας να μεταφέρη σε κάθε εποχή. Αιτία να γίνεται αυτή, να σώζεται η οικογένειά της, ο άνδρας, τα παιδιά της , μα και όλη η γενιά της.

    Μπορεί από την πρώτη γυναίκα να επήλθε η παρακοή, μα από την Δευτέρα Εύα, την Υπεραγία και Πανάχραντον Μαρία, ήλθε εις τον κόσμο η σωτηρία.

    Πήτε Μου όμως, σε ποια θέση βρίσκεται η γυναίκα η σημερινή, είναι οδοδείκτης προς την σωτηρία ή ευθύνεται αυτή για το κατάντημα αυτό της κοινωνίας;

    Στέκεται εις το ύψος της αποστολής της, ή άγεται και φέρεται όπως θέλουν οι εχθροί της; Νοιάζεται για την δική της σωτηρία ή και για την δική της οικογενεία;

    Είναι το φως μέσα στην οικογένειά της, να φωτίζωνται και τα μέλη τα δικά της; Γίνεται αυτή θυσία, για να σωθή η δική της οικογενεία; ή μήπως είναι αιτία απωλείας, όλης της κοινωνίας;

    Ω! γυναίκα της εσχάτης εποχής, σου ομιλώ Εγώ η Μάννα η Αγνή, που έζησα κι Εγώ κάτω στην γη και αντιμετώπισα ό,τι κι εσύ. Αντιμετώπισα κι Εγώ όλων των ειδών τις δυστυχίες και εβίωσα εις όλον της το μεγαλείο, των ανθρώπων την σκληροκαρδία.

    Τίποτα όμως δεν εστάθη ικανό, να Με απομακρύνη από τον Πλάστη Μου και Θεό. Με άφηναν παντελώς αδιάφορη τα θέλγητρα αυτής της ζωής, γιατί ήμουν δοσμένη παντελώς εις την ενατένιση της αιωνίου και παντοτεινής.

    Σάρκα φορούσα κι Εγώ, δεν της επέτρεπα όμως να κατευθύνη και να επηρεάζη το ιδικό Μου ψυχικό. Τι κάνεις όμως παιδί Μου εσύ; Ενθυμείσαι πως έχεις και αθάνατο ψυχή; Γιατί με λύσσα προσπαθείς να ξεχάσης αυτήν;

    Δεν φοβάσαι που αιώνια εις την κόλαση θα βασανίζεται η φτωχή; Γιατί ξεχνάς, ποια είσαι και ποιά η δική σου αποστολή; Μετά της Εύας την παρακοή, ο Πλάστης και Θεός είπε: «πως διά της τεκνογονίας θα σωθής».

    Πού είναι όμως τα παιδιά σου, μπορείς να Μου πης; Τα γέννησες ή σαν την οχιά , έφαγες τα δικά σου παιδιά; Πες Μου, πώς άντεξες εσύ να τα σκοτώσης, αντί σαν μάννα την ζωή, να τους δώσης;

    ΕΥΑ ονομάστηκε η πρώτη γυνή, που σημαίνει ΖΩΗ, γιατί αυτή είναι της γυναίκας η μεγάλη αποστολή, συνδημιουργός με τον Θεό, να γίνεται αυτή και να φέρνη εις τον κόσμο μία νέα ζωή.

    Μα εσύ γυναίκα της εσχάτης γενεάς, τρως τα παιδιά σου και δεν τα γεννάς, γεύεσαι την ηδονή και τα παιδιά σου πετάς. Δώρο είναι από τον Θεό η ηδονή, επειδή θα φέρης στον κόσμο ένα παιδί. Εσύ όμως παίρνεις το δώρο, κάνεις αυτό θεό και πετάς στον βόθρο, των σπλάχνων σου τον καρπό.

    Ω! γυναίκα της εσχάτης εποχής, εσύ είσαι η αιτία της παγκόσμιας καταστροφής, αφού ΚΑΤΑΚΟΚΚΙΝΗ ΕΒΑΨΕΣ ΟΛΗ ΤΗΝ ΓΗ, ΑΠΟ ΤΟ ΑΘΩΟ ΑΙΜΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ, ΠΟΥ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΧΥΝΕΙΣ ΕΣΥ. ΜΑΘΕ ΠΩΣ ΦΘΑΝΕΙ Η ΑΜΑΡΤΙΑ ΑΥΤΗ, Η ΟΡΓΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΗ ΟΛΗ ΤΗΝ ΓΗ.

    Μετανόησε δυστυχισμένη, πριν να πας εσύ χαμένη. Και μην Μου πης πως δεν φταις μόνο εσύ, αφού μόνη σου δεν κάνεις το παιδί, αλλά έχει και ο άνδρας συμμετοχή.

    Και οι άνδρες θα τιμωρηθούν πολύ αυστηρά, όταν γίνονται αιτία, να σκοτώνωνται τα ιδικά τους αγέννητα παιδιά, μα, μεγαλύτερη ευθύνη φέρεις γυναίκα εσύ, γιατί με την συμπεριφορά σου τους άνδρες προκαλείς. Έβγαλες τα ενδύματά σου, και σαν κρεοπώλης, διαλαλείς τα κρέατά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω! δυστυχισμένη! Πώς ο άνδρας μετά να σε σεβαστή, όταν αυτή την ξεδιάντροπη συμπεριφορά σου δη; Ξεχνά πως έχεις και ψυχή και σαν κρέας μεταχειρίζεται το δικό σου κορμί, και την ευθύνη γι’ αυτό την φέρνεις αποκλειστικά εσύ.

      Σύνελθε, πριν να είναι αργά, σκέπασε τα κρέατά σου, διαφύλαξε ως κόρη οφθαλμού την αγνότητά σου, βγάλε τα ανδρικά ρούχα και φόρεσε τα σεμνά ωραία ενδύματά σου, μην προκαλείς άλλο τον Παντοκράτορά σου. ΕΛΑ ΕΙΣ ΕΑΥΤΟΝ.

      Δίωξε το σκότος από τον δικό σου εαυτό, γίνε εσύ φως να φωτίζης και με το καλό παράδειγμά σου να φωτίζεται και το δικό σου οικογενειακό. Γίνε γυναίκα, μυροφόρα εσύ της εποχής. Με τα μύρα της Ορθοδοξίας και της Ορθοπραξίας, μοσχοβόλησε εσύ την γη.

      Στάσου εις το ύψος της αποστολής σου, κήρυκας της Αναστάσεως και της σωτηρίας, γίνε εις την ζωή σου. Εγώ η Παναγία η Απολυτρία, σε διάλεξα μαθήτρια να γίνης εις τα δικά Μου Άγια Σχολεία, γιατί θέλω να αναμορφωθής και να αναμορφώσης όλη την κοινωνία.

      Ξεκίνησε από τον εαυτό σου, το σπιτικό σου και προχώρα προς τον ευρύτερο περίγυρό σου. Γίνε εργάτης εις τον Θείο Αμπελώνα, εργάσου προς δόξαν Θεού κατά τον έσχατο αυτόν αιώνα. Μάννα Εγώ, μάννα κι εσύ, βοήθησέ Με να σώσουμε κάθε παιδί από της αμαρτίας και ακολασίας το στρατί. Μάννα Εγώ, τα παιδιά Μου όλοι εσείς, ο ένας τον άλλον από το χέρι ας κρατή και εις οδόν σωτηρίας ας τον οδηγή.

      Όταν τιμάτε των Μυροφόρων την εορτή, σας υπενθυμίζω τέκνα Μου την μεγάλη σας αποστολή, Εγώ η Μάννα σας η Αγνή, η Παντάνασσα Ουρανού και γης. Πάρτε την ευλογία Μου, πάρτε και την ευχή Μου και εργαστήτε τέκνα Μου , κάτω από την σκέπη την δική Μου.

      Αμήν γένοιτο και τω Θεώ δόξα και εις την Απολύτρια Παναγία δόξα.

      Διαγραφή