Τετάρτη 9 Ιουνίου 2021

Ο ΚΥΡ ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ ΤΗ ΔΟΞΑ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΑΠΟΡΘΗΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΤΗΝ ΕΥΛΑΒΕΙΑ


ΤΟ ΑΛΗΘΙΝΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ

ΒΙΝΤΕΟ


Γράφει ο Φώτης Κόντογλου 
 Μυστικὰ Ἄνθη, Ἀθήνα 1992, δ´ ἔκδοση, Ἀστήρ, σελ. 93‐99


Τί ἤτανε, ἀληθινά, ἐκεῖνο τὸ Βυζάντιο, ἐκείνη ἡ Κωνσταντινούπολη; Παραμυθένιος κόσμος! Ὄχι μοναχὰ ἡ ἀρχαία πολιτεία, μὰ κι ἡ καινούργια, ὡς τοῦ σουλτὰν-Χαμὶτ τὰ χρόνια. 

Εἶχα γνωρίσει ἕναν χριστιανὸ Ἀνατολίτη κοσμογυρισμένον, ποὺ ἔζησε πολλὰ χρόνια στὴν Εὐρώπη καὶ στὴν Ἀμερική, στὴ Λόντρα, στὸ Παρίσι, στὴ Ρώμη, στὴ Νέα Ὑόρκη. 

«Ὅλες αὐτὲς οἱ μεγάλες πολιτεῖες, μοῦ ἔλεγε, εἶναι σπουδαῖες, μὰ σὰν τὴν Κωνσταντινόπολη δὲν ὑπάρχει ἄλλη στὴν οἰκουμένη, κι οὔτε βρίσκεται στὸν ντουνιὰ τέτοια ἐπίσημη ἀρχοντικιὰ καὶ βασιλικὴ πολιτεία».

Στὰ χρόνια τῶν Βυζαντινῶν «ἡ βασιλεύουσα Πόλις» θὰ εἶχε μιὰ ἐξωτικὴ κι ἀλλόκοτη μεγαλοπρέπεια. Χίλιοι κουμπέδες (τροῦλλοι) κατάχρυσοι λαμποκοπούσανε μέσα στὴ βλογημένη αὐτὴ ἀφεντοπολιτεία. 

Στὴ μέση στεκότανε, σὰν ἥλιος, ἡ Ἁγιὰ Σοφιά, καὶ γύρω της ἤτανε σκορπισμένες οἱ ἄλλες ἐκκλησίες μὲ τοὺς χρυσοὺς κουμπέδες, σφαῖρες οὐράνιες, ποὺ λὲς καὶ γυρίζανε γύρω στὸν ἥλιο. 

Δὲν φαινόντανε πὼς ἤτανε κτίρια κανωμένα ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο, ἀλλὰ σὰν νὰ κατεβήκανε ἀπὸ τὸν οὐρανὸ καὶ σταθήκανε ἀπάνω στὴ γῆ. Κι ἀπὸ μέσα ἤτανε καταστολισμένες μὲ ψηφιά, μὲ χρωματιστὰ μάρμαρα, μὲ σμάλτα, μὲ ζωγραφιές, ποὺ θαρροῦσε κανένας πὼς μπαίνει σὲ οὐράνια παλάτια. 

Εἴχανε δίκιο οἱ παλιοὶ Κινέζοι ποὺ λέγανε πὼς αὐτὰ τὰ κτίρια ἤτανε «κάποια παλάτια μεγάλα καὶ λαμπερά, ποὺ ἀπὸ μέσα μοιάζανε σὰν τὰ χρυσὰ φτερὰ τοῦ φασιανοῦ τὴν ὥρα ποὺ πετᾶ».

Ἀνάμεσα στὶς ἀκαταμέτρητες ἐκκλησιές, στὰ παλάτια καὶ στὰ μοναστήρια, ποὺ σκεπάζανε ἀνεξερεύνητα μυστήρια, ἤτανε χτισμένα τὰ σπίτια καὶ τὰ ἀμέτρητα παζάρια ποὺ μερμήγκιαζε ὁ κόσμος, κόσμος καλοπερασμένος, τὰ χάνια, τὰ μαγαζιά, φωλιὲς γεμάτες ζωὴ καὶ κίνηση. 

Ἐδῶ κι ἐκεῖ πρασινίζανε κάποια περιβόλια μὲ ψηλὰ δέντρα μέσα στὴν πολιτεία, μὰ ἕνα γύρω τὴ ζώνανε, σὰν ὁλόδροσο στεφάνι, ἀνθισμένοι κῆποι, δάση μὲ πλατάνια, μὲ δρῦς, μὲ κυπαρίσσια, μὲ καβάκια (λεῦκες), ποὺ ρίχνανε τὸν πυκνὸ ν ἴσκιο τους ἀπάνω σὲ ξωτικὰ κιόσκια, σὲ βρύσες μὲ κρυσταλλένια νερά, ἐνῶ ἀπὸ παντοῦ χλιμιντρούσανε χαρούμενα τὰ λυγερὰ ἄτια (ἄλογα) τῆς Ἀνατολῆς, κι ἀκουγόντανε κάτι τραγούδια ποὺ μοιάζανε μὲ ψαλμῳδίες. Ἀνάμεσα στὰ δέντρα βοσκούσανε ζαρκάδια.

Μὰ σὰν γύριζε κανένας τὴ ματιά του κατὰ τὴ θάλασσα, εὐφραινότανε ἀκόμα πιὸ πολὺ ἀπὸ τὸ θαυμαστὸ πανόραμα. 

Ὁ Βόσπορος, αὐτὸς ὁ ἐξαίσιος θαλασσινὸς ποταμός, δρόσιζε μὲ τὰ νερά του τὰ πόδια τῆς πολιτείας, ρεματίζοντας ἀνάμεσα σ᾿ αὐτὴ καὶ στὴν καταπράσινη Ἀνατολή, μὲ τὴ Χρυσούπολη καὶ μὲ τὰ παλάτια ποὺ παραθερίζανε οἱ Κωνσταντινουπολίτες. 

Ὅπου νὰ στεκότανε ἄνθρωπος ἔβλεπε μπροστά του ἕνα μαγικὸ θέαμα, τὶς ἥμερες ἀκρογιαλιὲς τοῦ μπογαζιοῦ ἀνάμεσα στὰ δέντρα ποὺ βουΐζανε ἀπὸ τὸ γλυκὸ φύσημα τ᾿ ἀγεριοῦ. 

Ἀκαταμέτρητο πλῆθος ἀπὸ καράβια λογιῶν λογιῶν, ἀπὸ βάρκες, ἀπὸ μαοῦνες, ἀπὸ καΐκια, ἀπὸ μπιαντάδες, ἀρμενιζανε παντοῦ, ἄλλα μὲ πανιὰ κι ἄλλα μὲ κουπιά. Τὰ λιμάνια ἤτανε γεμάτα ἀπὸ καράβια ἀραγμένα στοὺς μόλους ἢ φουνταρισμένα ἀνοιχτά. 

Κάστρα θεόρατα, τρίδιπλα κι ἀκατάλυτα, ζώνανε τὴν ἀξετίμητη πολιτεία, ἀπὸ στεριὰ κι ἀπὸ θάλασσα, μὲ χίλιες καστρόπορτες, μ᾿ ἀμέτρητες τάμπιες καὶ πύργους, ὅλα ἀρματωμένα καλὰ μὲ στρατό, μὲ βάρδιες ποὺ ξαγρυπνούσανε.

Τὸ Σαββατόβραδο, κατὰ τὸ δειλινό, ἡ ἀτμόσφαιρα γέμιζε ἀπὸ τὴ γλυκειὰ βουὴ ποὺ κάνανε χιλιάδες καμπάνες καὶ ποὺ ἀνέβαινε σὰν ψαλμωδία ἀπάνω ἀπὸ τὴν ἁγιασμένη πολιτεία, ἀπὸ τὴ Νέα Σιών, «ἦχος καθαρὸς ἑορταζόντων». Πανηγυρικὴ μεγαλοπρέπεια! Μοναχὰ τὸ Βυζάντιο κατέβασε στὴ γῆ τὴν οὐράνια ἁρμονία.

Γιὰ τοὺς Βυζαντινούς, ἡ πατρίδα τοὺς ἤτανε ἡ Κιβωτὸς τῆς ἀληθινῆς θρησκείας, καὶ εἴχανε πόθο νὰ τραβήξουνε μέσα σ᾿ αὐτὴ ὅλα τὰ ἔθνη τῆς γῆς, καὶ νὰ τὰ σώσουνε φωτισμένα ἀπὸ τὸ ἀνέσπερο φῶς τοῦ Εὐαγγελίου. 

Γι᾿ αὐτό, ἕνας αὐτοκράτορας μιλώντας στοὺς στρατηγούς του ποὺ πηγαίνανε νὰ πολεμήσουνε καταπάνω σὲ βάρβαρους λαούς, τοὺς παράγγελνε νὰ φέρνονται μὲ εὐσπλαγχνία στοὺς νικημένους καὶ νὰ μὴν τοὺς βιάζουνε νὰ πληρώνουνε φόρους. 

«Ἐμεῖς, ἔλεγε, δὲν θέλουμε νὰ σκλαβώσουμε τοὺς ἄλλους, ἀλλὰ ἡ δόξα μας κι ἡ τιμή μας εἶναι νὰ γίνουνε εὐτυχισμένοι κι ἐλεύθεροι μαζί μας». 

Ὅσοι ἀλλόθρησκοι πηγαίνανε στὴν Πόλη ἀπὸ ξένες χῶρες ἀπορούσανε πὼς γινότανε οἱ χριστιανοί, ποὺ εἴχανε τέτοια πλούσια καὶ μεγαλόπρεπη πολιτεία, νὰ λατρεύουνε γιὰ θεό τους ἕναν ταπεινόν, τυραννισμένον, καρφωμένον ἀπάνω σ᾿ ἕνα ξύλο, ἐνῷ περιμένανε νὰ δοῦνε νὰ προσκυνᾶνε κάποιο εἴδωλο χρυσοντυμένο, μὲ περήφανη ὄψη, μὲ κορμὶ γίγαντα.

Στὸ Βυζάντιο ἡ θρησκεία βασίλευε ἀπάνω σὲ ὅλα. Μὲ ὅλη τὴ ζωηρὴ δραστηριότητα ποὺ εἴχανε οἱ Βυζαντινοὶ στὰ ἐγκόσμια, ἡ σκέψη τους κι ἡ καρδιά τους ἤτανε πάντα γυρισμένη στὴν ἄλλη ζωή, στὴν αἰώνια ζωή. 

Στὸ νοῦ τους εἴχανε μέρα νύχτα τὰ λόγια του Παύλου: «Οὐ γὰρ .εχομεν ὦδε μένουσαν πόλιν, ἀλλὰ τὴν μέλλουσαν ἐπιζητοῦμεν».   Τούτη ἡ ἀφοσίωση στὴ μέλλουσα ζωή, στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν, ἔκανε ὥστε καὶ τὸ σύστημα τῆς ἐπίγειας ζωῆς τους νὰ πάρει κάποιον χαρακτῆρα αἰωνιότητας, σὰν μιὰ ἀτελὴς προεικόνιση «ἐκείνου τοῦ καινοῦ αἰῶνος, τοῦ θαυμαστοῦ». 

Ὄχι μοναχὰ τὰ θρησκευτικὰ αἰσθήματά τους, μὰ καὶ τὰ κοσμικά, εἴχανε χαρακτῆρα λειτουργικόν. Γιὰ ὅποιον εἶναι σὲ θέση νὰ νοιώσει καλὰ τί εἶναι αὐτὸ τὸ «λειτουργικό», ποτὲς ἄλλη φορὰ ἡ ὁμαδικὴ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων δὲν ἔφταξε σ᾿ ἕνα τέτοιο πνευματικὸ ὕψος. 

Ὅσοι θελήσανε καὶ θέλουνε νὰ κρίνουνε τὸ Βυζάντιο μὲ τὸν συνηθισμένον χονδροειδῆ ἀντιπνευματικὸν τρόπο καὶ μὲ τὶς γνωστὲς ἀνόητες εὐφυολογίες, καὶ νὰ τὸ γελοιοποιηθοῦνε σὲ βαθμὸ ποὺ νὰ ὀνομάζουνε «βυζαντινισμὸ» κάθε ἀφηρημένη συζήτηση καὶ οὐτοπία, αὐτοὶ φανερώνουνε μ᾿ αὐτὸ πόσο ἀνίδεοι εἶναι ἀπὸ ἀληθινὴ πνευματικότητα, μὲ ὅλους τοὺς ψεύτικους τίτλους τῆς σοφίας καὶ τῆς ἐπιστήμης ποὺ εἶναι στολισμένοι.

Τὸ Βυζάντιο εἶναι πολὺ λεπτὸ πρᾶγμα γιὰ νὰ μπορέσουνε νὰ τὸ πιάσουνε τὰ χοντροκανωμένα ἐργαλεῖα τους. Τὸ Βυζάντιο εἶναι ἡ ἀληθινὴ χριστιανικὴ θρησκεία, ἀνάμεσα στὰ ψεύτικα καὶ ἐλεεινὰ παραμορφωμένα ὁμοιώματά της, ποὺ τὰ φτιάξανε λαοὶ βάρβαροι καὶ ὑλιστές, ἀνίκανοι νὰ τὴν καταλάβουνε καὶ νὰ τὴν αἰσθανθοῦνε. 

Γιὰ τοῦτο, τὸ Βυζάντιο κρίνεται ἀπὸ τοὺς λεγόμενους σοφοὺς τοῦ κόσμου ὅπως κρίνεται τὸ Εὐαγγέλιο, δηλ. σὰν μωρία, μπροστὰ στὴ δική τους γνώση, κι ἡ γνώμη τους ἴσια-ἴσια, πὼς τὸ Βυζάντιο εἶναι «μωρία», πιστοποιεῖ πὼς ἀληθινὰ στάθηκε ἡ Νέα Σιών, ἡ ἔμψυχος κιβωτός, ποὺ μέσα σ᾿ αὐτὴ φυλάχθηκε ἡ ἐπαγγελία τοῦ Θεοῦ πρὸς τοὺς ἀνθρώπους πὼς θὰ γίνουνε τέκνα του, καὶ «ἡ μακαρία ἐλπὶς τῆς αἰωνίου ζωῆς». 

Ὅσο νοιώσανε οἱ ὑλικοὶ ἄνθρωποι τί λέγει ὁ Παῦλος γιὰ τὸ Εὐαγγέλιο καὶ γιὰ τὴ σοφία τοῦ Θεοῦ, ἄλλο τόσο νοιώσανε κι οἱ ἱστορικοὶ κι οἱ ἐπιστήμονες τῆς κοσμικῆς γνώσης, «οἱ συζητηταὶ τοῦ αἰῶνος τούτου» ὅπως λέγει ὁ Παῦλος, τί εἶναι τὸ Βυζάντιο.

Νά, τί λέγει ὁ Παῦλος γιὰ τὴν ψεύτικη σοφία τους καὶ γιὰ τὴν ἀληθινή του Θεοῦ: «Οὐχὶ ἐμώρανεν ὁ Θεὸς τὴν σοφίαν τοῦ κόσμου τούτου; Ἐπειδὴ γὰρ ἐν τῇ σοφίᾳ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἔγνω ὁ κόσμος διὰ τῆς σοφίας τὸν Θεόν, εὐδόκησεν ὁ Θεὸς διὰ τῆς μωρίας τοῦ κηρύγματος σῶσαι τοὺς πιστεύοντας. 

Ἐπειδὴ καὶ Ἰουδαῖοι σημεῖον αἰτοῦσι, καὶ Ἕλληνες σοφίαν ζητοῦσιν, ἡμεῖς δὲ κηρύσσομεν Χριστὸν ἐσταυρωμένον, Ἰουδαίοις μὲν σκάνδαλον, Ἕλλησι δὲ μωρίαν, αὐτοῖς δὲ τοῖς κλητοῖς, Ἰουδαίοις τε καὶ Ἕλλησι, Χριστὸν Θεοῦ δύναμιν καὶ Θεοῦ σοφίαν». 

«Τὰ μωρὰ τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ὁ Θεὸς ἵνα τοὺς σοφοὺς καταισχύνῃ, καὶ τὰ ἀσθενῆ τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ὁ Θεὸς ἵνα καταισχύνῃ τὰ ἰσχυρά, καὶ τὰ ἀγενῆ τοῦ κόσμου καὶ τὰ ἐξουθενωμένα ἐξελέξατο ὁ Θεὸς καὶ τὰ μὴ ὄντα (τὶς οὐτοπίες καὶ τὶς θρησκοληψίες), ἵνα τὰ ὄντα (τὶς θετικὲς ἐπιστῆμες, τὸν ὀρθολογισμό, καὶ τὴν ἐμπειρικὴ γνώση) καταργήσῃ». 

«Σοφίαν δὲ λαλοῦμεν ἐν τοῖς τελείοις, σοφίαν δὲ οὐ τοῦ αἰῶνος τούτου, οὐδὲ τὸν ἀρχόντων τοῦ αἰῶνος τούτου, τῶν καταργουμένων. 

Ἀλλὰ λαλοῦμεν σοφίαν τοῦ θεοῦ ἐν μυστηρίῳ, τὴν ἀποκεκρυμμένην, ἣν προώρισεν ὁ Θεὸς πρὸ τῶν αἰώνων εἰς δόξαν ἡμῶν, ἣν οὐδεὶς τῶν ἀρχόντων τοῦ αἰῶνος τούτου ἔγνωκεν». (Νομίζει κανεὶς πὼς αὐτὰ τὰ λόγια τὰ λέγει τὸ Βυζάντιο). «Μηδεὶς ἑαυτὸν ἐξαπατάτω. Εἴ τις δοκεῖ σοφὸς εἶναι, μωρὸς γενέσθω, ἵνα γένηται σοφός. 

Ἡ γὰρ σοφία τοῦ κόσμου τούτου, μωρία παρὰ τῷ Θεῷ ἐστιν». «Ἡμεῖς μωροὶ διὰ Χριστόν, ὑμεῖς δὲ φρόνιμοι ἐν Χριστῷ. Ἡμεῖς ἀσθενεῖς, ὑμεῖς δὲ ἰσχυροί. Ὑμεῖς ἔνδοξοι, ἡμεῖς δὲ ἄτιμοι».

Ἀπάνω στὸ Βυζάντιο ἤτανε γραμμένος ὁ λόγος τοῦ Παύλου: «ὁ καυχώμενος, ἐν Κυρίῳ καυχάσθω». Ὅλες οἱ καρδιές, ἀπὸ τὸν βασιλιᾶ ὡς τὸν πιὸ φτωχὸν καντηλανάφτη ἡ βαρκάρη, ἡ στρατιώτη ἢ ξωχάρη, αὐτὰ τὰ λόγια εἴχανε μέσα. Ἡ προσευχὴ ἤτανε ἡ ζωή τους. 

Κι ἡ τυπικὴ ἀκόμα εὐσέβεια σὲ κάποιους αὐτοκράτορες ἢ ἄρχοντες, δείχνει πὼς ὑποταζόντανε στὸν πνευματικὸ νόμο τῆς θρησκείας κι ἐκεῖνοι ποὺ δὲν ἤτανε σὲ θέση νὰ τὸν νοιώσουνε καὶ νὰ εὐφρανθοῦνε ἀπὸ τὴ γλυκύτητα «τοῦ ζῶντος ὕδατος τοῦ ἁλλομένου εἰς ζωὴν αἰώνιον».

 Ἀκόμα κι ἐκεῖνοι ποὺ δὲ μπορούσανε νὰ νικήσουνε τὴ φυσικὴ κακία τους, ἤτανε εὐλαβεῖς, ἕνα πρᾶγμα παράδοξο. Ὁ Νικηφόρος Φωκᾶς ἔκανε κάθε μέρα τὴν προσευχή του, καὶ στὸν πόλεμο φοροῦσε ἀπὸ μέσα, κάτω ἀπὸ τὸν θώρακά του ἕνα παλιόρασο τοῦ θείου του ἀσκητῆ Γεωργίου τοῦ ἐν τῷ Μαλεῷ ποὺ εἶχε ἁγιάσει, γιὰ νὰ τὸν φυλάγει. 

Ὁ Ἀλέξιος Κομνηνὸς ὅποτε ἤτανε νὰ πάγει σὲ καμμιὰ ἐκστρατεία, ἔβαζε τὰ πολεμικὰ σχέδιά του κάτω ἀπὸ τὴν ἁγία Τράπεζα, κι ὅλη τὴ νύχτα προσευχότανε γονατιστὸς ἀπάνω στὰ σκαλοπάτια τοῦ ἱεροῦ, καὶ τὸ πρωὶ ἔπαιρνε τὸ σχέδιο ποὺ ἔβγαινε κάτω ἀπὸ τὸ σκέπασμα τῆς ἁγίας Τράπεζας, γιατὶ πίστευε πὼς τοῦ τὸ ἔδινε ὁ ἀρχάγγελος Μιχαήλ. 

Ὁ Ἰωάννης Τσιμισκὴς γονάτιζε σὰν παιδὶ μπροστὰ στὴν ἁγία Τράπεζα τῆς Ἁγίας Σοφίας παρακαλώντας μὲ δάκρυα νὰ τοῦ δώσει ὁ θεὸς ἕναν ἄγγελο φύλακα ποὺ νὰ τὸν φωτίζει κατὰ τὸν πόλεμο.

Ὅσο σφίγγεται τὸ Βυζάντιο ἀπὸ τοὺς βαρβάρους, κι ὅσο ἡ ψυχὴ ὑποφέρνει καὶ πονᾷ, τόσο γυρίζει τὰ μάτια του κατὰ τὸν οὐρανό. Ὁ βασιλιὰς Θεόδωρος Δούκας ὁ Λάσκαρις σύνθεσε τὸν Μέγαν Παρακλητικὸν Κανόνα στὴν Παναγία, ποὺ εἶναι γεμάτος ἀπὸ συντριβή, ταπείνωση καὶ πίστη.

 Ὁ Λέων ὁ Σοφὸς ἐποίησε τὰ ἐξαίσια Ἑωθινὰ ποὺ τὰ ψέλνουνε στὸν Ὄρθρο κάθε Κυριακὴ κι ὁ γυιός του Κωνσταντῖνος φιλοτέχνησε τὰ Ἐξαποστειλαρια. 

Κι ἄλλοι πολλοὶ βασιλιάδες ψέλνανε ἢ ὑμνογραφούσανε. Ἄλλα κι οἱ ὁμιλίες ποὺ κάνανε στοὺς στρατιῶτες καὶ στὸν λαό, εἴχανε κι ἐκεῖνες ὕφος θρησκευτικὸ κι ἤτανε γεμάτες εὐλάβεια καὶ πίστη. 

Ὁ πικραμένος λόγος ποὺ ἔβγαλε ὁ τελευταῖος βασιλιὰς τοῦ Βυζαντίου, Κωνσταντῖνος ὁ Παλαιολόγος, ἤτανε σὰν νεκρώσιμο τροπάρι. Τὸ Βυζάντιο εἶναι ἡ προεικόνιση ἀπάνω στὴ γῆ τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν, ὅσο ἤτανε δυνατὸ νὰ πραγματοποιηθεῖ ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη ἀτέλεια μέσα στὸν κόσμο τῆς φθορᾶς.


Σὰν μπήκανε οἱ Σταυροφόροι σ᾿ αὐτὴ τὴν πολιτεία τοῦ Χριστοῦ, δὲν καταλάβανε τίποτα ἀπὸ τὸν μυστικὸν πλοῦτο ποὺ ἔκλεινε μέσα της, μ᾿ ὅλο ποὺ λεγόντανε Χριστιανοί. 

Αὐτοὶ θαμπωθήκανε ἀπὸ «τὸ ἔξωθεν τοῦ ποτηριοῦ καὶ τῆς παροψίδος», ἀπὸ τὰ κτίρια, ἀπὸ τὰ πλούτη της, ἀπὸ τὰ ὑλικὰ πράγματα ποὺ κρύβανε ἀπὸ κάτω τους τὰ πνευματικὰ μυστήρια, ὅπως ἡ στολὴ τοῦ ἀρχιερέως συμβολίζει, μὲ τὸ χρυσάφι καὶ τὶς πολύτιμες πέτρες, τὴν πνευματικὴ μεγαλοπρέπεια τῆς λατρείας.

 Ἐκεῖνοι οἱ βάναυσοι τυχοδιῶκτες κυττάζανε μὲ λαιμαργία τὰ ἀκριβὰ στολίσματα τῆς Πόλης, καὶ θέλανε νὰ τ᾿ ἁρπάξουνε γιὰ νὰ τὰ φᾶνε.

Ποῦ νὰ καταλάβουνε πὼς ἐκείνη ἡ μεγάλη ἐκκλησιὰ ἤτανε ἐκκλησιὰ τῆς Σοφίας τοῦ Θεοῦ. Κανωμένη κατὰ τὸν ναὸ τοῦ Σολομῶντος, ποὺ τὸν στόλισε μὲ ὅ,τι ἀκριβὸ καὶ θαυμαστὸ εἶχε ὁ ἄνθρωπος γιὰ νὰ τιμήσει τὸν Θεό. 

Ποῦ νὰ καταλάβουνε ἐκείνη τὴν ἀρχιτεκτονική, ἐκείνη τὴν ἁγιογραφία, τὰ σκεύη, τὴν ψαλμῳδία, τὴν ὑμνῳδία, ποὺ ὅλα ἤτανε ἦχοι ποὺ βγαίνανε ἀπὸ σάλπιγγες πνευματικές. 

Αὐτοὶ ἅρπαξανε τὰ μαλάματα, τὰ δισκοπότηρα, τ᾿ ἀρτοφόρια, τὰ ἄμφια, τὰ καπάκια ἀπὸ τὰ Εὐαγγέλια, ἀκόμα καὶ τὰ χρυσὰ ψηφιὰ ἀπὸ τοὺς τοὺς τοίχους. Τὰ βιβλία, ποὺ εἶχε μυριάδες, τὰ κυττάζανε μὲ ἀπορία, σὲ τί θὰ μπορούσανε νὰ χρειασθοῦνε, καὶ τὰ πετούσανε. 

Τὸ ἴδιο καὶ τὰ ἐξαίσια εἰκονίσματα, ἔργα ἀξετίμητα, τὰ καίγανε ἀπὸ φανατισμό, ἢ λιανίζανε κρέας ἀπάνω τους. Τέτοιος εἶχε καταντήσει ὁ Χριστιανισμὸς σ᾿ αὐτοὺς τοὺς ὑλόφρονες βαρβάρους, ποὺ καταβρωμίζανε τὴν πηγὴ ἀπ᾿ ὅπου τὸν πήρανε.

Γστερα ἀπὸ αἰῶνες οἱ ἀπόγονοί τους ἡμερέψανε, χτίσανε μεγάλες πολιτεῖες, ἀνοίξανε πανεπιστήμια, κάνανε βιβλιοθῆκες, μουσεῖα, ἀκαδημίες. Μὰ μὲ ὅλα αὐτά, δὲν εἶναι σὲ θέση νὰ νοιώσουνε πάλι τί εἶναι τὸ Βυζάντιο, ὄχι στὴν ἐξωτερική του δψῆ, ἀλλὰ στὴ βαθειὰ οὐσία του, τὴν πνευματική. Γι᾿ αὐτοὺς εἶναι κεκλεισμένη ἡ Πύλη ἡ κατὰ Ἀνατολάς. 

Γιατὶ ἐργάζονται «διὰ τὴν βρῶσιν τὴν ἀπολλυμένην», ἐπειδή, κατὰ τὸν εὐαγγελιστὴ Ἰωάννη, «ὁ ὢν ἐκ τῆς γῆς, ἐκ τῆς γῆς ἐστι καὶ ἐκ τῆς γῆς λαλεῖ». Ἐρευνοῦν ἐξωτερικὰ μὲ «τὸν νοῦν τῆς σαρκὸς αὐτῶν», χωρὶς νὰ μποροῦνε νὰ πᾶνε πιὸ βαθειὰ ἀπ᾿ ὅ,τι νοιώθουνε οἱ σαρκικὲς αἰσθήσεις. 

Δὲν ἔχουνε «πνευματικὸν ὀφθαλμόν, οὔτε πνευματικὸν οὖς» καὶ «ψηλαφοῦσι τοῖχον ἐν τῷ σκότει». Οὔτε κὰν ὑποπτεύονται, μέσα στὴν ἀλαζονεία τους, πὼς ὑπάρχει τίποτα «τὸ τιμιώτατον», κάτω ἀπὸ τὴν ταφόπετρα ποὺ τὴν ψάχνουνε καὶ ποὺ τὴ μελετοῦνε μὲ τὸ ἐγκόσμιο σύστημά τους. 

Δὲν ἔχουνε αὐτὶ γιὰ νὰ ἀκούσουνε «τοὺς ἀλαλήτους στεναγμοὺς τοῦ Πνεύματος», ποὺ βγαίνουνε ἀπὸ τὰ νεκρὰ καὶ ξερὰ κόκκαλα ποὺ σκαλίζουνε σὰν τυμβωρῦχοι.

Ἕνας ἅγιος γράφει: «Αἰσχρόν ἐστι τοὺς φιλοσάρκους περὶ τῶν πνευματικῶν πραγμάτων ἐρευνῆσαι, ὥσπερ καὶ πόρνην περὶ σωφροσύνης λαλῆσαι. 

Οἱ ἔχοντες τὴν πεποίθησιν αὐτῶν ἐν τοῖς σαρκικοῖς, οἱ τοιοῦτοι ὡς ἐν νυκτομαχίᾳ διάγουσι, καὶ σκότος ψηλαφοῦσιν, ἔξωθεν ὄντες τῆς χώρας τῆς ζωῆς καὶ τοῦ φωτός. Ἐκείνη γὰρ ἡ χώρα τοῖς ἀγαθοῖς καὶ ταπεινόφροσι, καὶ τοῖς καθαρίσασι τὰς ἑαυτῶν καρδίας κεκλήρωται».

Τὸ Βυζάντιο εἶναι ὅπως «ἡ Ἱερουσαλὴμ καὶ ἡ βασιλεία τοῦ θεοῦ,ἡ ἐντὸς ἡμῶν κεκρυμμένη. Αὐτὴ ἡ χώρα νεφέλη ἐστὶ τῆς δόξης τοῦ θεοῦ, εἰς ἣν μόνον οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ εἰσελεύσονται τοῦ θεάσασθαι τὸ πρόσωπον τοῦ Δεσπότου καὶ καταυγασθῆναι τοὺς νόας αὐτῶν διὰ τῆς ἀκτῖνος καὶ λαμπηδόνος τοῦ φωτὸς Αὐτοῦ».





6 σχόλια:

  1. "Εγώ είμαι η Ανάσταση και η Ζωή. Όλα όσα σου έδωσα σε γραπτή μορφή είναι μια αναβλύζουσα πηγή που εξαγνίζει σώμα και νου, ψυχή και καρδιά, που καθαρίζει την πίσσα και την κάπνα. Εγώ, ο Χριστός, έχω τη δύναμη να μεταμορφώσω ολόκληρη την ύπαρξή σου από σκοτάδι σε φως. Δεκαοχτώ χρόνια τώρα, σου μιλάω στην καρδιά σου με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος. Οι σπλαχνικές Ωδές Μου που περικλείουν μυστικές αποκαλύψεις και διδαχές, είναι για σένα και την ατροφική αυτή γενεά. Είναι ένα δώρο από τον Πατέρα, από Εμένα και από το Άγιο Πνεύμα..." 5.2.04
    "Τα λόγια μου είναι ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ, που από το μηδέν σας ανορθώνουν και σας κάνουν θεούς, σας οδηγούν σε υψηλές βαθμίδες ασκητικής πνευματικότητας και άσκησης, για να διάγετε μια ζωή μυστηριακή που είναι εφικτή για κάθε ανθρώπινο πλάσμα... Το Άγιο Πνεύμα Μου, η Πηγή όλων όσων ήρθαν στην ύπαρξη, η Πηγή της Γνώσης, είναι πρόθυμο να διαμοιράσει τα δώρα Του σε όλη την ανθρωπότητα, να δώσει στους ανθρώπους με το άρρητο Φως Του, σημεία και διδαχές." 31.5.03
    Ο Πατέρας μάς υπόσχεται ότι, αν είμαστε πρόθυμοι να πεθάνουμε για τον εαυτό μας, θα μας ανακαινίσει. Λέει:
    "Θα τους διδάξω ο Ίδιος πώς να φτάσουν σε υψηλά επίπεδα αγιοσύνης παρά τις έντονες κακοφωνίες των εχθρών τους που δεν θα τους δείξουν ούτε έλεος ούτε αγάπη. Θα τους δώσω, ωστόσο, το πνεύμα της επιμονής, ένα πνεύμα τόσο γενναίο που και μόνη η παρουσία του θα τραντάξει τα θεμέλια της κόλασης, αφού θα είναι ενδεδυμένοι με την ένδοξη λαμπρότητα του Υιού Μου, του Ιησού Χριστού."
    "Ανακαινίζω τη δημιουργία Μου, αυτή είναι η αρχή της ανακαίνισης αυτής. Αυτό είναι το πέρασμά Μου ανάμεσα στα μνήματα, σε αυτό το απέραντο νεκροταφείο. Το πέρασμά Μου θα μετατρέψει τους τάφους σε ένδοξους ναούς, με τη φλόγα της Αγάπης Μου στο εσωτερικό τους!"
    "Σου έχω δώσει ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, για να φτάσεις στην πιο ψηλή ενατένιση, για να φτάσεις σ΄Εμένα… Η αοριστολογία και οι σκληρές εκφράσεις δεν είναι ο δικός Μου τρόπος διδασκαλίας, αλλά η θεολογία Μου βασίζεται στην Αλήθεια και στη Θεϊκή Αγάπη, αυτή είναι η θεολογία Μου." 9.4.04
    "Εγώ είμαι το Φως και όποιος ζει μέσα στο Φως γίνεται μέρος του Φωτός… Σε Μένα, δεν υπάρχει κανένα ίχνος σκότους, καμιά σκιά. Η χάρη είναι δική Μου και είναι φως. Όταν λιγοστεύει η χάρη σε κάποιον που δεν παύει να Με προσβάλλει, τότε το φως που του δόθηκε λιγοστεύει και σβήνει σταδιακά… Όταν κάποιος παραμένει στη χάρη Μου, παραμένει μέσα στο Φως Μου που διευρύνει τη γνώση του στα πνευματικά πράγματα και τα πλούτη, αφού μια ισχυρή μεταμόρφωση επιτελείται στο εσωτερικό του Φωτός, που τον οδηγεί σε υψηλότερες αναβάσεις, πιο βαθιά σε Μένα, το Θεό σας, κάνοντας την ψυχή του να προοδεύει, ζωογονώντας τον, φλογίζοντάς τον σαν το άχυρο που αρπάζει φωτιά. Με τον τρόπο αυτό θα τον ανυψώσω σε υψηλότερες αναβάσεις αγιότητας.
    Εκείνοι όμως που εκπίπτουν από τη χάρη, εκπίπτουν από τα Μάτια Μου, και τι πτώση είναι αυτή! Πέφτουν μέσα σε βαθύ σκοτάδι, τους σκεπάζει η καταχνιά… Σε όλους σας δίνεται η δυνατότητα να μετέχετε στο Φως Μου και να γίνετε φλόγα. Όπως η χάρη είναι Φως, το ίδιο και οι αρετές που βρίσκονται μέσα στο Φως. Μπορούν κι αυτές να αποκτηθούν από εκείνους που διαμένουν εντός Μου, μέσα στο Φως Μου. Και μέσω της στενής σχέσης σας μαζί Μου, θα ζωντανέψουν (οι αρετές) και θα σας φωτίσουν, επιτρέποντάς σας να γίνετε πιο ευσεβείς, να Μου μοιάσετε πραγματικά, να γίνετε κατά χάριν θεοί, μεταμορφώνοντας το νου, την ψυχή και την καρδιά σας για να ακτινοβολεί τη δόξα Μου, γιατί μέσα σας θα είστε η Αρχοντιά προσωποποιημένη, η Βασιλεία Μου και ο Θρόνος Μου, και όποιος σας βλέπει θα διακρίνει Εμένα, όχι εσάς. Θα είμαστε ένα συνολικά." 15.12.03

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ είμαι η Ανάσταση και η Ζωή. Όλα όσα σου έχω δώσει σε γραπτή μορφή είναι μια αναβλύζουσα πηγή που εξαγνίζει σώμα και νου, ψυχή και καρδιά, και καθαρίζει την πίσσα και την κάπνα. Εγώ, ο Χριστός, έχω τη δύναμη να μεταμορφώσω όλη σου την ύπαρξη από σκοτεινή που ήταν, σε φωτεινή.
    Τα τελευταία δεκαοκτώ χρόνια, μιλούσα στην καρδιά σου με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος. Οι σπλαχνικές μου Ωδές, που κλείνουν μέσα τους μυστικές αποκαλύψεις και οδηγίες, προορίζονται για σένα και για τούτη την ατροφική γενεά. Είναι ένα δώρο από τον Πατέρα, από Μένα και από το Άγιο Πνεύμα. Δεν μιλήσαμε με τον τρόπο που μιλούν οι φιλόσοφοι, αλλά όπως μιλούν οι φίλοι. Ο θησαυρός που σου αποκάλυψα μέσα στα μηνύματα αυτά είναι ο Εαυτός Μου… Κόρη Μου, στην αρχή του καλέσματός Μου σου ζήτησα να βιαστείς και να τρέξεις στους αδερφούς και στις αδερφές σου, για να μοιραστείς μαζί τους τον θεϊκό αυτό θησαυρό, μέσα στον οποίο φανερώνω τη Δόξα Μου και το Έλεός Μου. Σου ζήτησα να τους καλέσεις όλους, ανεξάρτητα από το ποιοι ήταν, ή σε ποιο δόγμα ανήκαν, και να τους ξυπνήσεις από τον ύπνο τους. Μερικοί, όπως είδες, ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ζήλο, πρόθυμοι ακόμη και να βιώσουν μια ζωή ασκητική. Άλλοι όμως, δεν Με κατάλαβαν και Με απέρριψαν χωρίς κανένα λόγο, επηρεάζοντας ακόμη και το περιβάλλον τους. ΣΟΥ ΕΧΩ ΔΩΣΕΙ ΑΚΟΜΗ, ΒΑΣΟΥΛΑ ΜΟΥ, ΟΜΙΛΙΕΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ. ΩΣΤΟΣΟ, ΑΚΟΜΗ ΚΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΛΕΝΕ ΠΩΣ ΜΕ ΛΑΤΡΕΥΟΥΝ, ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΛΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ, ΣΤΕΡΗΘΗΚΑΝ ΠΡΟΘΥΜΑ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΝ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΜΗ ΤΟΥ ΧΕΡΙΟΥ ΜΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΜΕ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΟΥΝ. ΑΠΕΡΡΙΨΑΝ ΚΑΤΑΦΩΡΑ ΤΗΝ ΕΥΛΟΓΙΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗ ΧΑΡΗ ΜΟΥ… Ισχυρίζονται πως γνωρίζουν τα πάντα αλλά δεν ξέρουν τίποτε...
    Το να συναντήσετε Εμένα, όταν φανερώνω τον εαυτό Μου μέσα στο Φως, είναι ένα θαύμα. Τίποτε δεν είναι αδύνατο για τον Θεό. Σε ρωτώ λοιπόν εσένα1, αδελφέ της Ανατολικής Εκκλησίας: 5 Φεβρουαρίου 2004


    ....Αιματοβαμμένοι άνθρωποι μπορούν να λένε ό,τι θέλουν, να δηλώνουν ό,τι θέλουν, αλλά Εγώ θα τους αντιπαρέλθω, αυτούς και τα λεγόμενά τους και τις δηλώσεις τους, γιατί αναδεικνύω μαθητές και αγίους που θα φωτίσουν με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος όλη την ανθρωπότητα. Θα τους μάθω, ο ίδιος, πώς να φτάσουν σε βαθμό υψηλής αγιότητας παρά τις κακοφωνίες των εχθρών τους που δεν θα τους δείξουν οίκτο ή συμπόνια. Εγώ, ωστόσο, θα τους δώσω το πνεύμα της επιμονής, ένα πνεύμα τόσο γενναίο που και μόνο η παρουσία τους θα σαλέψει τα θεμέλια της κόλασης, αφού θα ενδυθούν την ένδοξη λαμπρότητα του Υιού Μου, του Ιησού Χριστού, και η γλώσσα τους θα είναι σαν δίκοπο σπαθί. Θα φωτίζουν λαμπρά πάνω σε όλους, καλούς και κακούς, για να θερμάνουν τις καρδιές τους και να ξαναζωντανέψουν με το Λόγο Μου όλα τα πτώματα που είναι σκορπισμένα. Παντοτινή ευλογία θα βγαίνει από τα χέρια τους. Θα ελευθερώσουν πολλούς από τα πάθη του κόσμου που τους κρατούσαν αιχμάλωτους και ριζωμένους στην αμαρτία. Και η Ωδή της «Αληθινής εν Θεώ Ζωής» θα ψαλλεί στις συνάξεις Μου, παιδί Μου, για να τους κάνει όλους μέτοχους στη θέωση. ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΤΑ ΠΟΛΥΑΡΙΘΜΑ ΚΕΙΜΕΝΑ, ΑΦΟΥ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ 15 ΠΟΥ ΣΑΣ ΑΝΕΒΑΖΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΗΔΕΝ ΚΑΙ ΣΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΘΕΟΥΣ16 ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ ΣΑΣ ΣΕ ΑΝΩΤΕΡΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΑΣΚΗΤΙΚΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΡΓΩΝ. Με μυστηριακή ζωή που μπορεί να την επιτύχει και να φτάσει σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη.
    Εγώ, ο Κύριος, αγαπώ τη δημιουργία Μου και δεν θέλω να χαθεί!31 Μαΐου, 2003



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ...ΣΕ ΔΙΔΑΣΚΩ ΜΕ ΟΜΙΛΙΕΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ για να φτάσεις στην υψηλότερη ενατένιση, για να Με πλησιάσεις… Η ασάφεια και οι αυστηρές διατυπώσεις δεν είναι ο δικός Μου τρόπος διδασκαλίας, αλλά η θεολογία Μου βασίζεται στην Αλήθεια και στη θεϊκή Αγάπη - αυτή είναι η θεολογία Μου. Ο Δημιουργός προσέχει τα βήματά σου και σε κατάσταση χάριτος σας επιτρέπω να βαδίζεις μαζί Μου.
    Η ΕΚΛΕΚΤΗ ΑΥΤΗ ΩΔΗ, ΠΟΥ ΤΟΣΟΙ ΠΟΛΛΟΙ ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΑ ΑΛΛΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΑΜΕΤΑΠΕΙΣΤΟΙ, ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΘΑ ΓΕΜΙΣΕΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ. 9 Απριλίου, 2004

    ...Όλα αυτά που σε δίδαξα πλουσιοπάροχα, σου δόθηκαν δωρεάν. Αυτό και μόνο σου αρκεί… ΣΟΥ ΕΚΑΝΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΠΑΤΡΙΚΟ ΓΙΑ ΝΑ ΣΕ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΩ ΣΕ ΜΕΝΑ. ΣΟΥ ΕΔΩΣΑ ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ 2 ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ. Σου φανέρωσα με τη χάρη την Καρδιά Μου και σου επέτρεψα να μετρήσεις τους παλμούς Της. Έβαλα τέρμα στην ανταρσία σου και σε οδήγησα στην καρδιά Μου για να Την κάνεις κατοικία σου. Θύμα της Ψυχής Μου, κινήσου μέσα σε Μένα, ανάσανε μέσα σε Μένα, ζήσε μέσα σε Μένα. Ο Λόγος μένει τώρα στην καρδιά σου και αυτό Με πλημμυρίζει χαρά! Είσαι, άλλωστε, το έργο των Χεριών Μου και σε διέπλασα χωρίς προσπάθεια. Σε έκανα να ταξιδέψεις μέσα από δύσβατους δρόμους και όμως, ναι 3 έτσι μεταχειρίζομαι τους φίλους Μου. Γίνε η άρπα Μου και χαροποίησέ με με τις εκφράσεις σου, ευλογημένη της Ψυχής Μου, τις εκφράσεις αυτές που διδάχθηκες από Μένα. Μη Μου στερείς το χέρι σου και το χρόνο σου. Εγώ, ο Κύριος, σε ευλογώ…. IC 5 Ιανουαρίου 2006

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εύγε….
    Υπέροχη βαθιά Θεολογική προσέγγιση του Λαογράφου μας (ζωγράφος-αγιογράφος- λογοτέχνης) Φώτη Κόντογλου, Της Βασιλεύουσας Κωνσταντινούπολης. Πόλης, Παγκοσμίου προτύπου της Ορθόδοξης Βιωτής.
    Εύγε και για τα σχόλια.
    Δύο Φωτεινοί Πυλώνες που φώτισαν τα σκοτάδια της Ψυχής μας.
    Που μπορούμε να τα βρούμε αυτούσια και όχι αποσπασματικά ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Για τον Κυρ Φώτη είναι γραμμένο
    Φώτη Κόντογλου
    "Μυστικὰ Ἄνθη", Ἀθήνα 1992, δ´ ἔκδοση, Ἀστήρ, σελ. 93‐99

    Γι αυτά των σχολίων δεν γνωρίζω ούτε την πηγή ούτε την αυθεντικότητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν πειράζει αγαπητέ, που δεν τα γνωρίζετε. Σημασία έχει να τα βιώσουμε. Μας το εύχομαι και να σκάσουν οι εχθροί του Χριστού. Αμήν!

      Διαγραφή