Τετάρτη 10 Μαΐου 2023

«ΑΙΩΝ ΠΑΙΣ ΕΣΤΙ ΠΑΙΖΩΝ, ΠΕΣΣΕΥΩΝ∙ ΠΑΙΔΟΣ Η ΒΑΣΙΛΗΙΗ» (ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ)

 ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΔΩΡΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ;



Γράφει ο Δημήτρης Νατσιός

Ποια είναι η ωραιότερη λέξη της ελληνικής γλώσσας αναρωτιόταν ο Πέτρος Χάρης, πριν από περίπου 80 χρόνια και ξεκινούσε ένα όμορφο δημοσιογραφικό παιχνίδι, δημοσιεύοντας τις απόψεις των σπουδαιότερων λογοτεχνών, δημοσιογράφων αλλά και πολιτικών της εποχής.

Έτσι, ο Κωστής Παλαμάς απάντησε ότι η ωραιότερη λέξη είναι ο «δημοτικισμός», ο Γρηγόρης Ξενόπουλος έβρισκε γοητεία στη λέξη «αισιοδοξία», ο Σπύρος Μελάς χωρίς δισταγμό έβρισκε πιο ελκυστική τη λέξη «ελευθερία» και ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου εξήρε την ομορφιά της λέξης «μοναξιά». 

Ο ζωγράφος και καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών Ουμβέρτος Αργυρός επέλεγε τη λέξη «χάρμα» διότι, όπως υποστήριζε, δεν υπάρχει σε καμία άλλη γλώσσα και στα πέντε γράμματά της κλείνει ό,τι χίλιες άλλες λέξεις μαζί. 

Ο Σωτήρης Σκίπης ανέσυρε τη λέξη «απέθαντος» από τα βυζαντινά κείμενα, διαχωρίζοντάς την από τη λέξη «αθάνατος», και ο Παντελής Χορν δήλωσε παντοτινή προτίμηση στη λέξη «νιάτα». 

Ο αλησμόνητος Αθηναιογράφος Δημήτριος Γρ. Καμπούρογλους, παρά τα χρόνια του, προτιμούσε τη λέξη «ιμερτή», δηλαδή την αγαπητή, την ποθητή. Ο θεατράνθρωπος Νικόλαος Λάσκαρις την «ζάχαρη», ο ιστορικός Διονύσιος Κόκκινος τη λέξη «χίμαιρα», ο ζωγράφος Παύλος Μαθιόπουλος το «φως» και ο γλύπτης Μιχαήλ Τόμπρος τη λέξη «ουσία». 

Ο Παύλος Νιρβάνας, προφανώς επηρεασμένος από τον τόπο του (Σκόπελο), αγαπούσε τη λέξη «θάλασσα». Οι ζωγράφοι αποκάλυπταν τις ευαισθησίες τους: Ο Δημήτριος Γερανιώτης ήθελε την «αρμονία», ο Κωνσταντίνος Παρθένης την «καλημέρα» και ο Δημήτριος Μπισκίνης το «όνειρο».

 Ως προς τις γυναίκες που κυριαρχούσαν στην πνευματική ζωή η λαογράφος Αγγελική Χατζημιχάλη ήθελε «πίστη», ενώ η 25χρονη ηθοποιός Ελένη Παπαδάκη, η οποία έμελλε να δολοφονηθεί άδικα στα Δεκεμβριανά του 1944, δήλωνε πως «η λέξις που περικλείει τα περισσότερα πράγματα, τα πάντα θα έλεγα, είναι η λέξις, ζωή»! 

Η γιατρός και συγγραφέας Άννα Κατσίγρα ήθελε «χαρά» και η καθηγήτρια του Ελληνικού Ωδείου, Αύρα Θεοδωροπούλου, αναζητούσε την «καλοσύνη».

Ενδιαφέρουσες όμως ήταν και οι απαντήσεις των πολιτικών του 1933: Ο στρατιωτικός και Πρόεδρος της Γερουσίας Στυλιανός Γονατάς προτιμούσε το «εμπρός», ο Αλέξανδρος Παπαναστασίου τη λέξη «μάνα» και ο πρόεδρος της Βουλής Θεμιστοκλής Σοφούλης τη λέξη «φιλότιμο» διότι εκφράζει έναν ολόκληρο ηθικό κόσμο και δεν υπάρχει σε άλλη γλώσσα του κόσμου. 

Ο αρχηγός του Αγροτικού Κόμματος Ελλάδος Ιωάννης Σοφιανόπουλος πρότασσε την «ανατολή» και ο ιδρυτής του ίδιου κόμματος Αλέξανδρος Μυλωνάς τη λέξη «πόνος».

‘Εθεσα το ερώτημα στα παιδιά, το πιο απαιτητικό, έντιμο και αξιοπρεπές κοινό. Πριν προχωρήσω στην παράθεση των απαντήσεων να προλάβω μια ένσταση. 

Το λεξιλόγιο των μαθητών είναι πιο φτωχό και περιορισμένο, οι γνώσεις ακόμη λιγοστές, αλλά «φθόνου καθαρόν το παιδίον και κενοδοξίας… και την μεγίστην κέκτηται αρετήν, την αφέλειαν και άπλαστον(=απροσποίητο) και ταπεινόν», κατά τον άγιο Χρυσόστομο. (ΕΠΕ, 11, 328).

 Υστεροβουλία, μνησικακία και δοξομανία δεν συναντάς στα μικρά παιδιά. Οι λέξεις που διάλεξαν τα παιδιά ήταν: το παιχνίδι, οικογένεια, το σχολείο, ο ήλιος, η θάλασσα, η Ελλάδα, η Παναγία, ο Χριστός, ο φίλος και η φίλη, η μαμά, ο μπαμπάς, οι παππούδες, το διάλειμμα (το πιο αγαπητό… μάθημα για διδάσκοντες και διδασκομένους), γενικά ωραίες λέξεις, δροσερές και ευγενικές. 

Εντύπωση μου προκάλεσε η επανάληψη της λέξεως παιχνίδι, συνώνυμη εξάλλου του παιδιού. Προφανώς αυτό τους λείπει. Και λείπει γιατί το παιχνίδι θέλει χώρο, ανοιχτωσιά, με θέα τον ήλιο και τα αστέρια, παρέα με τους γονείς τους, το καλύτερο δώρο για τα παιδιά.  

 Παραπέμπω όμως σ’ ένα θαυμάσιο κείμενο του αείμνηστου δασκάλου μας, Σαράντου Καργάκου, σε άρθρο του, στις 24-1-2014, στην έγκριτη και σοβαρή εφημερίδα «ΕΣΤΙΑ». 

«Ο φιλόσοφος Αναξαγόρας, ο δάσκαλος του Περικλή, ο καλούμενος από τους συγχρόνους του “Νους”, διότι έθετε τον νουν άξονα των πάντων, διωγμένος από την Αθήνα, κατέφυγε στη Λάμψακο, αποικία των Φωκαέων στον Ελλήσποντο. 

Οι “εν τέλει” της πόλεως, δηλαδή οι άρχοντες της Λαμψάκου, το θεώρησαν μεγάλη τιμή που ένας τέτοιος σοφός πήρε την απόφαση να περάσει τα στερνά του βίου του στη δική τους γη. Κι έκαναν το παν για να τον ευχαριστήσουν. 

Τον ρώτησαν κάποτε, ποια θα ήταν η πιο μεγάλη -ίσως η τελευταία του- επιθυμία, που θα ήθελε να ικανοποιήσουν. Και ο φιλόσοφος τους αποκρίθηκε: “Τους παίδας εν ω αν αποθάνω μηνί κατ’ έτος παίζειν συγχωρείν” (= Ν’ αφήνετε τα παιδιά να παίζουν κάθε χρόνο το μήνα που θα πεθάνω).

 Οι Λαμψακινοί τήρησαν την υπόσχεσή τους επί αιώνες. Όπως διαβάζουμε σε κείμενο του 3ου μ.Χ., δηλαδή σε κείμενο που γράφτηκε 600 και πλέον χρόνια μετά το θάνατο του Αναξαγόρα, “εφυλάττετο το έθος και νυν”.

 Διότι είχαν κατανοήσει πως, όταν το παιδί δεν παίξει, δεν “παιδιαρίσει”, θα αρχίσει να παιδιαρίζει, όταν θα πρέπει ν’ αρχίσει το ωρίμασμά του». Και αυτό είναι πολύ επικίνδυνο…

Είναι μακρύς ο δρόμος της ανατροφής των παιδιών μας, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις, παιδαγωγοί και παιδαγωγούμενοι ταυτόχρονα οι γονείς. Και ας στολίζουμε τα παιδιά με λέξεις από τα αρώματα της πάντερπνης και τρισεύγενης γλώσσας μας.

 Οι γέροι πελαργοί, όταν γεράσουν, λένε πως τα νέα πουλιά τους παίρνουν στα φτερά τους και τους βοηθούν στο πέταγμα. Ο Μέγας Βασίλειος ονομάζει αυτήν την εξαίσια εικόνα με μια ωραιότατη φράση: «εις αντιπελάργωσιν». 

Οι γονείς κάνοντας το χρέος τους, έρχεται η στιγμή που τα παιδιά τους, ανταποδίδοντας την ευεργεσία της ηλιόλουστης ανατροφής τους, τους παίρνουν στα φτερά τους, «εις αντιπελάργωσιν»

Και τι πιο όμορφο να κλείσουν τα φτερά και τα μάτια του γονέα στην αγκαλιά των ευγνωμονούντων παιδιών του. «Τον αγώνα τον καλόν ηγωνίσαντο, τον δρόμον τετελεύκασι»…


Δημήτρης Νατσιός

δάσκαλος-Κιλκίς


ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΟΙΜΟΥ-ΑΘΗΝΑΣ

Ο λογοτέχνης Γιώργος Βολουδάκης στον οποίο επίσης ο δάσκαλος στέλνει τα κείμενά του, μας έδωσε το ακόλουθο σημείωμα:

«Όταν δημοσιεύσετε το κείμενο του καλού μου φίλου Δημήτρη Νατσιού  «Ποιο είναι το καλύτερο δώρο για τα παιδιά;» προσθέστε παρακαλώ προς επίρρωση όσων γράφει, ότι η Αττική σύνταξις είναι γνωστή από την φράση «τα παιδία παίζει». 

Ο λόγος χρήσης της Αττικής συντάξεως είναι να επισημάνει ότι η ενέργεια του ρήματος από τα υποκείμενα ασκείται ως αυτά να είναι ένα! Συγκεκριμένα όταν λέγεται ότι «τα παιδία παίζει» εννοείται ότι τα παιδιά όλα ανεξαιρέτως παίζουν, σαν να είναι ένα παιδί. 

Αλλά και ο αγαπημένος μου Ηράκλειτος δείχνει ότι στη ζωή ενός παιδιού έχει ηγεμονικό ρόλο το παιχνίδι όταν λέει: «Αιών παις έστι παίζων, πεσσεύων∙ παιδός η βασιληίη» («Ο χρόνος είναι ένα παιδί που παίζει, μετακινώντας πιόνια∙ η βασιλεία του παιδιού»)

Επομένως όντως η σημαντικότερη δραστηριότητα για όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά είναι το παιχνίδι, για αυτό όταν τους κάνουν κάποιο δώρο εκείνα εύχονται να είναι παιχνίδι

Τέλος θα ήθελα και από αυτή την θέση να του ευχηθώ καλή δύναμη στην εκλογική μάχη, αφού αποφάσισε να μπει σε αυτόν τον θλιβερό στίβο, όντας καθαρός, να αναμετρηθεί με, επιεικώς θα το πω, θολούς  αντιπάλους κρινόμενος από αμφίβολης πιστότητας "εταιρίες". 

Ας είναι λοιπόν, καλόν αγώνα 
λίαν αγαπητέ αδελφέ μου Δημήτρη».





5 σχόλια:

  1. ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΤΟΝ ΦΙΛΟ ΓΕΩΡΓΙΟ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ ,
    ΠΟΥ ΚΑΠΟΤΕ ΕΤΥΧΕ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΩ ΕΚ ΤΟΥ ΣΥΝΕΓΓΥΣ ,
    ΑΛΛΑ ΕΧΑΣΑ ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ,
    ΝΑ ΡΩΤΗΣΗ ΤΟΝ ΦΙΛΟ ΤΟΥ ΤΟΝ ΔΑΣΚΑΛΟ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΎΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΩΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥ ΣΤΙΣ .ΛΕΓΟΜΕΝΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ,
    ΤΙ ΕΜΦΑΝΕΙΣ ΑΛΛΑ ΚΥΡΙΩΣ ΤΙΣ ΑΦΑΝΕΙΣ ΑΝ ΟΝΤΩΣ ΑΥΤΕΣ ΙΣΧΥΟΥΝ ΚΑΙ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΕΛΑΧΙΣΤΗ
    ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΤΕΛΕΙΑΣ, ΟΠΩΣ ΤΗΝ ΒΙΩΝΟΥΜΕ ΕΠΙ ΔΥΟ ΑΙΩΝΕΣ .
    ΕΑΝ ΑΛΗΘΕΥΕΙ ΚΑΙ ΣΤΕΚΕΙ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΧΟΛΙΟ ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΠΟΥ ΥΙΟΘΕΤΩ ΚΑΙ ΠΑΡΑΘΕΤΩ.
    ΙΔΟΥ ΠΕΔΙΟΝ ΔΡΑΣΕΩΣ ΕΡΕΥΝΗΣ ΚΑΙ ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ ΑΛΗΘΕΣ ΚΑΙ ΤΙΜΙΟΝ.
    ΜΕ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΧΕΡΕΤΙΣΜΟΥΣ
    ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
    ΓΕΩΡΓΙΕ ΚΑΙ ΔΗΜΗΤΡΙΕ
    ΑΔΕΛΦΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΟΠΟΙ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

    Ο ΕΞ ΥΠΑΚΟΗΣ
    ΣΚΟΤΣΕΖΟΣ


    Ανώνυμος7 Μαΐου 2023 στις 8:47 μ.μ.
    Τι δεν έχουμε καταλάβει;

    ότι (επαναλαμβάνω δια μίαν εισέτι φοράν) μας κυβερνά μια αμερικανική Α.Ε (ανώνυμος εταιρεία) με ελληνόφωνα, αλλά όχι ελληνόψυχα στελέχη, η οποία διατηρεί την έδρα της στην Ουάσιγκτον. Συνεπώς, αυτό που θα αλλάξει είναι η Γενική Διεύθυνση της εταιρείας, δηλαδή θα οριστεί νέος Γενικός Διευθυντής της HELLENIC REPUBLIC S.A.

    Αλλά πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς τα πράγματα, αφού

    «Το Ελληνικόν Έθνος, δυνάμει της παρούσης πράξεως εξέθεσε εκουσίως την ιεράν παρακαταθήκην της αυτού ελευθερίας, εθνικής ανεξαρτησίας και της πολιτικής αυτού υπάρξεως υπό την απόλυτον υπεράσπισην της Μ. Βρετανίας"

    όπως υπέγραψαν,
    Εν Πελοποννήσω, την 30 Ιουνίου 1825 οι
    Θεόδωρος Κολοκοτρώνης – Ανδρέας Μιαούλης

    Εφόσον επομένως αποφάσισε η μασονική στοά του Λονδίνου (στην οποία είμαστε δούλοι από το 1826) να συγκληθεί Γενική Συνέλευση της HELLENIC REPUBLIC S.A. με σκοπό τον ορισμό νέας Γενικής Διεύθυνσης τα υπόλοιπα ("εκλογές" και κολοκύθια τούμπανα) είναι απλώς θέμα διαδικασίας.

    Εκτός κι αν αποφασίσουμε να αλλάξουμε Κύριο και να γίνουμε δούλοι Θεού, οπότε Εκείνος θα οικονομήσει να σπάσουμε τις αλυσίδες και να ελευθερωθούμε και να ανορθωθούμε και να γίνουμε και πάλι Αυτοκρατορία (ΓΕΝΟΙΤΟ!!!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για μένα η απάντηση είναι το "φιλότιμο" και το "μεράκι" γιατί δεν υπάρχουν από όσο ξέρω σε ξένες γλώσσες και είναι αρετές των Ελλήνων. Ευχάριστο το άρθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επίσης μεγάλη αρετή προς αποκτησιν είναι η "προσευχή". Και αποκτάται με καθημερινούς κόπους, μέρα-νύκτα.

      Διαγραφή
  3. TO ΔΩΡΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΑΠΗ,Η ΑΛΗΘΕΙΑ ,Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΠΑΙΔΕΙΑ ,Η ΕΝΙΑΙΑ ΜΑΣ ΓΛΩΣΣΑ.
    Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΗ ΣΚΛΑΒΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΦΕΝΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή