Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021

ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΩΣΤΕ “Η ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ” ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ “ΞΥΛΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ”


ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ
«ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
»



 
Γράφει ο Νικήτας Αποστόλου


Συνεχίζω σήμερα με ένα νέο κείμενο μετά από τα δύο προηγούμενα με τίτλο:

“ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ” και 

“ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ”.

Αντικείμενο του σημερινού κειμένου μου είναι η απάντηση στο δεύτερο ερώτημα που έθεσα που είχε ως εξής:

 “Τι θα πρέπει να κάνει η Ιεραρχία ώστε “η διακονία του λόγου” να μην είναι ένας “ξύλινος λόγος” αλλά να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σημερινής κοινωνίας;”

 Η διακονία του λόγου  συνίσταται στην διδαχή των πιστών της Εκκλησίας αλλά και στην προσπάθεια διάδοσης της αληθείας της πίστης μας στην όλη κοινωνία. 

 Είναι ένα έργο στο οποίο πολλοί άγιοι ανάλωσαν τη ζωή τους, έδωσαν  όλη τη δραστηριότητά τους.

 Είναι έργο  που έρχεται ως προέκταση του έργου του Χριστού και των Αποστόλων και έχει στόχο τον Ευαγγελισμό των ανθρώπων, ώστε να οδηγηθούν προς στη σωτηρία και προς την θέωση.

 Έργο δύσκολο και βαρειά η ευθύνη αυτών που το διακονούν, γι΄αυτό πρέπει να ζητούν μέσω της προσευχής τη χάρη του Θεού, που θεραπεύει τα ασθενή και αναπληρώνει τα ελλείποντα, ώστε να καθοδηγεί το νου και τη γλώσσα των.

Περαιτέρω στην εποχή μας, είναι το κατ΄εξοχήν διακόνημα, που ορθά ασκούμενο, μπορεί τον αποστασιοποιημένο από την Εκκλησία “χριστιανό”, να τον επαναφέρει στους κόλπους της Ενορίας του.

 Επομένως χρειάζεται αγώνας και  αγωνία, για τη σωστή προετοιμασία των  κληρικών, που αναλαμβάνουν  την άσκηση της διακονίας του λόγου.  

Η διακονία αυτή στο παρελθόν εγένετο με ομιλίες κυρίως από άμβωνα, γραπτές επιστολές, βιβλία αλλά  και με παροτρύνσεις και υποδείξεις προς τους κοσμικούς άρχοντες, καθώς και με κανόνες με σχετικό περιεχόμενο  Επισκοπικών συνόδων.

Σήμερα εκτός από τα μέσα αυτά προστέθηκαν και άλλα . Είναι τα μέσα μαζικής  επικοινωνίας και τα μέσα του διαδικτύου. Εφημερίδες, ραδιόφωνο, τηλεόραση, κινηματογράφος και οι σελίδες του διαδικτύου. 

 Για να έχουμε σωστή εκτίμηση της σημασίας της διακονίας του λόγου, πρέπει να θυμηθούμε  τα λόγια του Κυρίου μας. “Λέγω δε υμίν ότι παν ρήμα αργόν, ο εάν λαλήσωσιν οι άνθρωποι, αποδώσουσι περί αυτού λόγον εν ημέρα κρίσεως”.( Ματθ. Κεφ. ΙΒ 36)

Πρέπει λοιπόν ο κάθε Επίσκοπος  να επιμελείται, να  ορθοτομείται  ο λόγος της αληθείας του Κυρίου μας, αλλά  και   να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σημερινής κοινωνίας, να μην είναι ένας “ξύλινος λόγος” .

 Το διαπιστώνουμε αυτό και πρέπει να το έχουμε ως παράδειγμα έχουμε μελετώντας τη σχετική δράση των Αποστόλων και των Πατέρων της Εκκλησίας. Οι επιστολές του Αποστόλου Παύλου και των Αποστόλων Πέτρου, Ιωάννη, Ιακώβου καθώς και των Πατέρων της Εκκλησίας είναι  υποδείγματα διακονίας του λόγου στην εποχή τους.

 Είναι γεγονός πως στα τακτικά κηρύγματα από άμβωνος που γίνονται στους Ιερούς Ναούς αυτά τα υποδείγματα χρησιμοποιούνται με επιτυχία. 

Γι΄αυτό, για το τι πρέπει να κάνει ατομικά ο κάθε πιστός στον ιδιωτικό του βίο, πιστεύω ότι η ασκούμενη σήμερα διακονία του λόγου είναι πλήρης ως προς το περιεχόμενό της και το ύφος της.

 Ο χώρος που δεν καλύπτεται σήμερα, αφορά τον στόχο  να επισημανθούν   τα λάθη και κυρίως οι παραλήψεις στο δημόσιο βίο, στην θεσμική και ατομική και συλλογική δράση μας.

 Βεβαίως εδώ χρειάζεται μεγάλη προσοχή έως που θα πρέπει να φθάνει η πρέπουσα κριτική. Πρέπει να είναι κριτική θεσμών, νοοτροπιών και πράξεων, χωρίς αναφορά στα συγκεκριμένα πρόσωπα.

 Όπως κάθε κανόνας όμως έχει και τις εξαιρέσεις του, αυτό ισχύει και εδώ.

Έχουμε το παράδειγμα τον Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, που, ως Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, άσκησε δημόσια δια του κηρύγματος, δημόσιο  έλεγχο  στην τότε Αυτοκράτειρα.

 Έτσι πιστεύω πως και σήμερα ο Αρχιεπίσκοπος, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος και η Ιεραρχία  σε καίρια ζητήματα που σκανδαλίζουν τους πιστούς, οφείλουν δημόσια να τοποθετούνται.

 Όταν παραδείγματος χάριν  σήμερα χτίζονται καζίνο, όταν ο τζόγος είναι θεσμοθετημένος, όταν οι θεσμοθετημένοι κανονισμοί λειτουργίας των Χρηματιστηρίων λειτουργούν ως μηχανισμοί αθέμιτου πλουτισμού των ελαχίστων επιτηδείων και κλοπής του χρήματος των μεσαίων και λαϊκών στρωμάτων, τότε είναι χρέος της ηγεσίας της Εκκλησίας να τα καταδικάσει μέσω της διακονίας του λόγου. 

Τέτοιοι θεσμοί καλλιεργούν την πλεονεξία, ανυψώνουν το χρήμα από μέσο συναλλαγών σε πρώτιστη αξία στην κλίμακα αξιών, το “θεοποιούν”, οδηγούν στην “νόμιμη κλοπή” του ιδρώτα της εργασίας ανθρώπων από άνθρωπο. 

Έτσι λειτουργώντας οι θεσμοί αυτοί , σκοτώνουν τις ψυχές όσων μετέχουν σ΄αυτές τις κοινωνικές και οικονομικές πράξεις. 

 Βέβαια χρειάζεται  προετοιμασία των κληρικών μας, ως προς την επισήμανση εκείνων των πράξεων του δημοσίου βίου,  που πρέπει να είναι ελεγκτέες δια του κηρύγματος των.

 Έτσι όπως κάθε πιστός οφείλει να αναλογισθεί και να αφού διαπιστώσει τα λάθη του να μετανοήσει και εξομολογούμενος να αγωνισθεί να μην τα επαναλάβει, το ίδιο ισχύει και για τα συλλογικά μας λάθη.

 Το έργο αυτό,  πρέπει να ξεκινήσει με την μελέτη της  Ιστορίας με κριτικό πνεύμα, με στόχο  να επισημανθούν και να αναγνωρισθούν τα λάθη και κυρίως παραλήψεις που γίνανε διαχρονικά, ως προς την συλλογική ορθοπραξία των Χριστιανών και τα οποία ενδεχομένως να μην είχαν επισημανθεί την εποχή που έγιναν. Οπότε δεν  ήταν και αντικείμενο κριτικής και των τότε Πατέρων της Εκκλησίας. 

Ευχής έργο θα ήταν το έργο αυτό για τα καίρια  λάθη και κυρίως τις παραλήψεις να γίνει από μια Οικουμενική σύνοδο Επισκόπων. 

Θα αφήσω για το επόμενο κείμενό μου την καταχώρηση των συλλογικών λαθών και παραλήψεων του δημοσίου βίου που διαχρονικά έγιναν και ήταν καίρια για την ιστορική μας πορεία, κατά την κρίση μου, με κάθε βέβαια επιφύλαξη για την ορθότητά της


Νικήτας Αποστόλου



12 σχόλια:

  1. Συγνώμη αλλά είστε εκτός θέματος και πραγματικότητας. Οι αρχιερεις αποκήρυξαν το ευαγγέλιο, αυτό είναι πρακτικά εμφανές από το κλείσιμο των Εκκλησιών, τα υγειονομικά μέτρα που δέχθηκαν για να απολυμάνουν τον Κύριο τους και τις επιμέρους προδοσίες που λαμβάνουν χώρα στις ορθοδοξες επισκοπές ανά την υφήλιο.
    Οπότε ο άμβωνας και ο μη ξύλινος λόγος μπορούν να περιμένουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αδελφέ Αργύρη μυλωνά διευκρινίστε τι εννοείτε με την φράση "ο άμβωνας και ο μη ξύλινος λόγος μπορούν να περιμένουν" και θα σας είμαι υπόχρεος.

      Διαγραφή
    2. Αδερφέ μου το απλό ότι η εκκλησια ούσα σε διωγμό από τους ανθρώπους της δεν μπορεί να αναμένει ορθό κήρυγμα. Όταν με το καλό ο Κύριος αλλάξει το πλήρωμα της όπως είπε ο Άγιος Πορφύριος, τότε δεν θα είναι καν απαίτηση το ορθό κήρυγμα αλλά πράξη. Μήπως αναμένεις αδερφέ από τον Βόλου, τον Βεροίας, τον αλεξανδρουπολεως, τον Δωδώνης, ορθόδοξο κήρυγμα;

      Διαγραφή
    3. Κατά τα άλλα φυσικά συμφωνώ σε ότι λετε

      Διαγραφή
  2. Εύγε Νικήτα ,φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
    Απευθύνεσαι σε ξύλινα μυαλά , κτισμένα αυτιά και σε μάτια με γράσο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύριε Αποστόλου, λυπάμαι που σας το λέω αλλά το σητούμενον από σας είναι εντελώς ανούσιον. Απλούστατος ο λόγος : ζητάτε μια κοσμική θεραπεία για ένα πνευματικό νόσημα. Το μόνον απαιτούμενον είναι οι ιερείς να λειτουργούν σεβόμενοι το λειτούργημά τους και η Θεία Χάρις θα κάνει τα υπόλοιπα. Όμοια με κοσμικές θεραπείες (εμβόλια) προσπαθούν να επιλύσουν το θέμα του κορωνοϊού κι αποτυγχάνουν. Είπαμε ΠΡΩΤΑ ΜΕΤΑΝΟΙΑ κι όλα τα άλλα έρχονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η μετάνοια πιστεύω πως δεν είναι μόνο ατομική μπορεί κάλλιστα να είναι και συλλογική και η ιστορία το επιβεβαιώνει αυτό.

      Διαγραφή
    2. Κύριε Αποστόλου, σας προτείνω να είστε λίγο πρακτικότερος. Ας πετύχουμε την ατομική μετάνοια και η συλλογική θα είναι αχρείαστη.

      Διαγραφή
    3. Νομίζω συλλογική μετάνοια είναι αυτό που επιτυγχάνει μόνο ο Θεός με την συλλογική παιδαγωγία όπως καταστροφές διαφόρων τύπων.
      Βέβαια δρα συνεχώς στο τομέα της προσωπικής μετανοιας με ατομικούς πειρασμούς ασθένειας αποτυχιων κλπ

      Διαγραφή
    4. ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΙΕΡΕΙΣ

      http://www.tlig.org/el/messages/701/

      18 Φεβρουαρίου 1992

      ΠΕΣ ΣΤΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ ΣΟΥ 4, ότι αν υπάρχουν ακόμη μερικοί ανάμεσά τους ζωντανοί, αυτό οφείλεται στα Δάκρυά Μου. Ποτίζω την πίστη τους με τα Δάκρυά Μου, κλαίω αγωνιώντας να κρατήσω αυτό το υπόλοιπο ζωντανό. Η Εκκλησία Μου καταρρέει σαν σάπιο ξύλο και το μόνο που ακούω απ' αυτούς είναι:
      "Υπάρχει ξηρασία;"
      Αψηφούν την ευσέβεια, απαριθμούν δριμείς κατηγορίες κατά των Έργων του Αγίου Μου Πνεύματος και επιτρέπουν στο στόμα τους να τους καταδικάζει! Η ώρα του σκότους εκμηδένισε την Ώρα της Λατρείας. Ακόμη χειρότερα, έχουν καθιερώσει ένα μονοπώλιο επίδειξης και έπαρσης. Εγώ ο Κύριός τους, στέκομαι μπροστά τους και τους ρωτώ: "Γιατί περιφρονείτε την παρηγοριά που δίνω στα παιδιά Μου μέσω της μικρότερης μερίδας της Εκκλησίας Μου;" Οι Ουρανοί σύντομα θα εξαφανιστούν κι εσείς είστε ακόμη σε άγνοια και σε βαθύ ύπνο. Θα σας έρθω ξαφνικά όπως ο κλέφτης και δεν θα ξέρετε ποιά ώρα θα έρθω. 5 Σας ρωτώ τώρα με δάκρυα στα Μάτια, πέστε Μου: Τι έγινε το ποίμνιό Μου; Πού είναι οι αιώνιες βοσκές Μου; Γιατί είναι αιχμάλωτοι οι γιοι και οι κόρες Μου; Πού είναι τα σημερινά νιάτα; Γιατί η ευωδία που σας έδωσα μετατράπηκε σε δυσωδία; Κλαίω για σας, κλαίω για την υπερβολική σας έπαρση… Η υπερβολική σας έπαρση έκανε την Εκκλησία Μου να μοιάζει με ανοιχτό τάφο. Αλλά κι εσείς θα υποταχθείτε.

      Η Φωτιά Μου πλησιάζει τώρα, θα σας κατεβάσω από τη δόξα σας και όταν ρωτήσετε: "Τι έγινε;" θα σας πω: "Θα σας αφαιρέσω το προνόμιο να είστε ο λαός της βασιλείας Μου και θα το δώσω σ' ένα λαό που θα παράγει τους καρπούς της βασιλείας." 6 Το Πνεύμα είναι ζωοδότης. Έχετε αρκετό σεβασμό στο Άγιο Πνεύμα Μου, γιατί λοιπόν προσβάλλετε το Άγιο Πνεύμα Μου διώκοντάς Το; Κρίνετε μόνοι σας αυτά που σας λέω. Γιατί οι νέοι σας αποχωρίζονται από την Μητέρα Εκκλησία για να ακολουθήσουν μια μέτρια φιλοσοφία; Πράξατε ορθά με το να θυμάστε τόσο σταθερά το Άγιο Πνεύμα Μου και να διατηρείτε τις παραδόσεις όπως ακριβώς σας τις παρέδωσα, ωστόσο μιλάτε χωρίς αγάπη και είστε τυφλωμένοι από το ζήλο σας! Χάσατε τη βαθιά γνώση των Μυστηρίων Μου εξαιτίας του ζήλου σας! Δεν διαβάσατε: "Υπάρχει ένα υπόλοιπο που διάλεξε η χάρη του Θεού, τους διάλεξε με τη χάρη Του, και όχι με κριτήριο τα έργα τους, γιατί αλλιώς δεν θα μπορούσαμε να μιλάμε για χάρη." 7 Σας αγαπώ όλους αλλά συγχρόνως πονώ, γιατί εναντιώνεστε στα δώρα του Αγίου Μου Πνεύματος. Δεν εναντιώνεστε σε μια ανθρώπινη εξουσία, αλλά σε Μένα, το Θεό σας. Σας υπενθυμίζω ένα τελευταίο πράγμα: μια μέρα θα Με αντικρίσετε πρόσωπο με πρόσωπο και θα σας ζητήσω να Μου δώσετε λόγο για τον τρόπο που φροντίσατε τις ψυχές που σας εμπιστεύθηκα. Σήμερα ακόμη Με βγάζετε ψεύτη, γιατί δεν πιστεύετε πια στη μαρτυρία που έδωσα σε όλους σας για την Υπενθύμιση του Λόγου Μου!
      Το Άγιο Πνεύμα Μου.
      Καθαρίστε τις καρδιές σας και οι Ουρανοί θα λάμψουν επάνω σας. Σε παρατηρώ από ψηλά, πόλη της Παράδοσης. Έχεις εφαρμόσει την ακριβή τήρηση του Νόμου της Πρώτης Μου Εκκλησίας, σήμερα όμως είσαι τυφλωμένη από την επίδειξη και δίνεις λίγη ή καμιά σημασία στις σπουδαιότερες εντολές του Νόμου Μου: την Ευσπλαχνία! την Αγάπη! την Ταπεινοφροσύνη!
      και ένα πνεύμα Συγνώμης.
      Η θλίψη Μου είναι μεγάλη και στενάζω ενδόμυχα, καθώς προσμένω να ζητήσετε τα μεγαλύτερα δώρα του Πνεύματός Μου. Κουράστηκα να σας βλέπω να μιλάτε για πνευματικά πράγματα χωρίς πνεύμα. Αν σήμερα είχαν καταλάβει τα βάθη του Πνεύματος Μου κι αυτά που βαραίνουν περισσότερο, θα είχαν επίσης δεχθεί και τα δώρα του Πνεύματος Μου. Αλλά η υπερηφάνεια που διατηρείτε μέσα σας Με πληγώνει ακατάπαυστα.

      Διαγραφή
    5. ....συνεχεια

      Σας εμπιστεύθηκα χιλιάδες ψυχές να τις διδάξετε και να τις βοηθήσετε με ήπιο τρόπο, προσελκύοντάς τες στην Καρδιά Μου, θυμίζοντάς τους την Τρυφερότητά Μου, την Αγάπη Μου και τη μεγάλη δίψα Μου γι' αυτές, εσείς όμως τις κρίνετε βιαστικά και τις φορτώνετε με φορτία βαριά που δύσκολα σηκώνονται, ενώ εσείς οι ίδιοι δεν θέλετε ούτε με το δάκτυλό σας να τα κινήσετε! Στην εποχή Μου ήμουν η πέτρα του σκανδάλου και σήμερα το Άγιο Πνεύμα Μου είναι πάλι η πέτρα του σκανδάλου για πολλές ιερατικές Μου ψυχές.

      Τα Μάτια του Κυρίου, σας βεβαιώνω ότι δεν είναι στραμμένα μόνο στους δίκαιους και τους ενάρετους, τα Μάτια Μου στρέφονται επίσης και στους άθλιους και σ' αυτούς που ονομάζετε ανάξιους. Τα αστέρια από τον ουρανό θα πέσουν σύντομα στη γη και οι δυνάμεις τ' ουρανού θα σειστούν και εσείς ακόμη θα έχετε άγνοια. Τούτη η γη σε λίγο θα εξαφανιστεί και οι νέοι ουρανοί και η νέα γη θα είναι επάνω σας και εσείς θα φεύγετε ακόμη μακριά από το Πνεύμα Μου.

      Ωστόσο, αν ακόμη και σήμερα ταπεινώσετε τους εαυτούς σας και ειλικρινά παραδεχθείτε ότι είστε αμαρτωλοί και ανάξιοι, θα αφαιρέσω το πνεύμα του λήθαργου που πλανιέται πάνω από τη χώρα σας! Ονομάζετε τους εαυτούς σας πλούσιους, δείξτε Μου τότε τα πλούτη σας. "Πείνα" είναι η μόνη λέξη που ακούω από τη χώρα σας. "Πείνα" είναι γραμμένο επάνω σας. Αν ονομάζετε τους εαυτούς σας πλούσιους, πού είναι τότε οι ένδοξες βοσκές σας; Γιατί σκοντάφτω πάνω σε νεκρά σώματα που φθίνουν; Πώς γίνεται και δεν ακούω κανένα ήχο να βγαίνει από εσάς; Το Άγιο Πνεύμα Μου μέσα στην Απέραντη Ευσπλαχνία Του κατεβαίνει τώρα να σας θρέψει όλους και να γεμίσει το πνεύμα σας με το Ουράνιο Μάννα Μου. Σαν Ποιμένας θα φροντίσω τα πρόβατά Μου που σκόρπισαν, με αιώνια Αγάπη θα επιδέσω τις πληγές τους, θα στηρίξω τα αδύνατα και τα κουρασμένα κι αυτά που δεν ποιμαίνετε πια.

      Θα παρηγορήσω τα παιδιά Μου. Γι' αυτό μη Με παρεμποδίζετε και μη γίνεστε εμπόδιο, σ' αυτό τον καιρό του Ελέους. Μην αντιφάσκετε με αυτά που διδάσκετε για το Πνεύμα Μου. Σας τα είπα τώρα όλα αυτά πριν έρθει η Ημέρα Μου. Θα ακούσω άραγε: "Θεέ, να 'μαι! Έρχομαι να μετανοήσω! Θα πάψω να προσβάλλω το Πνεύμα της Χάριτος, γιατί ξέρω πως αν το κάνω, θα τιμωρηθώ αυστηρά." Αν μιλώ, είναι για τη σωτηρία σας και αν σας επιπλήττω είναι εξαιτίας
      του μεγαλείου της Αγάπης Μου για σας.

      ΙΧΘΥΣ.

      Διαγραφή
  4. Κε Αποστόλου
    θα σας πρότεινα αντί των λογικών προτάσεων σας που κρίνονται ανούσιες ,να μιμηθείτε την υπέροχη θεματολογία που συγκεντρώνει και τα περισσότερα σχόλια και βοηθά άμεσα το επιδιωκόμενο εκάστου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή